Хімія 10

16.05

Хімія. 10 клас. Тема. Вплив полімерних матеріалів на довкілля і здоровя людини. Проблема їх утилізації у контексті сталого розвитку суспільства.

 Переглянути відео за посиланням https://drive.google.com/file/d/1yP2_iTXmuADosWEX2bbVk0HnQMv_u4IK/view

Виконайте самостійну роботу за посиланням і надішліть для перевірки

https://drive.google.com/file/d/1-OZufKHFpc0vAFz3DXjep0F-96FZHAkQ/view?usp=sharing


13.05

Хімія. 10 клас. Тема. Каучуки. Гума. 

Вивчити параграф № 33.  Переглянути презентацію за посиланням https://drive.google.com/file/d/1Kb9Q8jeTzAFqoyl2NnAS6zOT2IIU5Vad/view та відео https://www.youtube.com/watch?v=j7xE03xZeUk


09.05

Хімія. 10 клас. Тема. Пластмаси. Полімери – основа пластмас . 

Вивчити параграф № 32. 

Виконати тест за посиланням jonin.naurok.ua Код доступу 5691824


06.05

Хімія. 10 клас. Тема. Високомолекулярні сполуки. Полімери.

Д/з Вивчити параграф № 30 — 31. Переглянути відео за посиланням.

https://www.youtube.com/watch?v=itAbG9lftvA


02.05

Хімія. 10 клас. Тема. Самостійна робота з теми «Нітрогеновмісні органічні сполуки».

Повторити   параграф  № 26 –  29. 

Переглянути відео за посиланням

Виконати самостійну роботу та надіслати  для перевірки https://drive.google.com/file/d/1q55lMMwo7lksIcQajRRICWGMeJKKQdWf/view?usp=sharing


29.04

Хімія. 10 клас. Тема. Білки.

Вивчити параграф № 29.

Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=kfeIvrpwwtA


24.04

Хімія. 10 клас. Тема. Амінокислоти.

Вивчити  параграф  № 28.

Переглянути відео за посиланням https://drive.google.com/drive/folders/19iWe048CrTixJw_Gfc8iGiYR_salCPjs

Виконати самостійну роботу за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1kRYYsR4G6aTjjqt5chUQFQtDFXV9sbhP/view?usp=sharing


22.04

Хімія. 10 клас. Тема. Насичені й ароматичні аміни.

Вивчити параграф № 26.

Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=2SaiBI2c278

та презентацію https://drive.google.com/file/d/1T9D4G004WMbACcdZlX13B-ELiukNSQ5s/view

Виконати самостійну роботу за посланням і надіслати для перевірки

https://drive.google.com/file/d/18aNX-k11vdwDl7ZIOZCcxUso1G5fQwws/view?usp=sharing


11.04

Хімія. 10 клас. Тема. Контрольна робота з теми «Оксигеновмісні органічні сполуки».

Повторити параграфи  № 13 – 25.

Виконати контрольну  за посиланням і надіслати для перевірки

https://drive.google.com/file/d/1k4yzrGhsMVolL7DiubIyVCpQlAhgsyXp/view?usp=sharing


08.04

Хімія. 10 клас. Практична робота 1. Розв’язування експериментальних задач.

Повторити параграфи № 13 – 25. Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=wAM2eCdcN7E

Виконати практичну роботу за посиланням і надіслати для перевірки

https://drive.google.com/file/d/1oPPO1T4fvY9LdHHcB1V-u3tmvb_oqqB9/view


04.04

Хімія. 10 клас. Тема. Крохмаль і целюлоза.

Вивчити параграфи  № 24.

Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=pxglly7JLSo


01.04

Хімія. 10 клас. Тема. Сахароза. Виробництво цукру .

Вивчити параграфи  № 24

Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=UjTESozUf44


28.03

Хімія. 10 клас. Тема. Глюкоза .

Вивчити параграфи  № 23 (до кінця)

Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=Jn7mCjV3uk4


25.03

Хімія. 10 клас. Тема. Вуглеводи. Класифікація вуглеводів, їх утворення і поширення в природі.

Вивчити параграфи  № 23

Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=gBgYxpAdofs  


21.03

Хімія. 10 клас. Тема. Самостійна робота з теми «Спирти, феноли, альдегіди, карбонові кислоти, естери  та жири. Повторити параграфи  № 13 -22.  Виконати самостійну роботу за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9095556


18.03

Хімія. 10 клас. Тема. Жири. Класифікація жирів, їхні хімічні властивості. Вивчити параграф  № 22.  

Перегляньте відео 1 за посиланням 

https://uroky.com.ua/zhyry-vlastyvosti-ta-zastosuvannja/

відео 2 за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=3psgmu-ocyE

Виконати вправи для засвоєння знань за посиланням і надіслати для перевірки

https://drive.google.com/file/d/1iu5uF7h3spFQ-kzkkV0qn7fTgxVCTc8s/view


14.03

Хімія. 10 клас. Тема. Естери. Вивчити параграф  № 21.  

Перегляньте відео за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=38-ODkdI_K4

Виконайте завдання для самоконтролю за посиланням (завдання 1- 6) та надішліть для перевірки https://drive.google.com/file/d/1AwjuTANuUw4cmM75Akd4uk_ybtGK1T-W/view


11.03

Хімія. 10 клас. Тема. Хімічні властивості насичених одноосновних карбонових кислот. Одержання етанової кислоти. Вивчити параграф  № 19.  

Перегляньте відео за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=hdGxMY2vbaI

та презентацію https://drive.google.com/file/d/1tOw4BVmAW2OvWMdr6dh9mEQKLt1TCctQ/view

Виконайте тест за посиланням join.naurok.ua Код доступу  8673733 та надішліть для перевірки 


07.03

Хімія. 10 клас. Тема. Карбонові кислоти. Насичені одноосновні карбонові кислоти, їх ізомерія та номенклатура. Вивчити параграф  № 18.  Опрацювати конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/1FbcctuQA4TIXa0LdyUyUfAjwI0VKEETR/view

Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=ruVxk_yf4gM&ab_channel=%D0%9F%D1%96%D0%B4%D0%B3%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%BA%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%97%D0%9D%D0%9E

та презентацію

https://drive.google.com/file/d/1Th0VA_6CZwomZJiTUPYQ51Fj8mboAOxM/view


04.03

Хімія. 10 клас. Тема. Альдегіди. Хімічні властивості етаналю, отримання етаналю. Вивчити параграф  № 17.  Опрацювати конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/1juScpMzD4vLx4fu2j1UXkZlWf6mt-ZVh/view

Перегляньте відео «Альдегіди» . Посилання на відео  в конспекті. Виконайте тест за посиланням join.naurok.ua Код доступу 3577422


22.02

Хімія. 10 клас. Тема. Фенол. Склад і будова молекули. Фізичні та хімічні властивості фенолу. Вивчити параграф  № 16.  Опрацювати конспект за посиланням  https://drive.google.com/file/d/1uvx7TIK6UBkYstJZ2VE1nEmVR_tUUTop/view

Переглянути відеоматеріал 1 https://drive.google.com/file/d/1qa63iupQIVFcjCiQjLpEgG08zCOk_Z1Y/view 

та відеоматеріал 2

https://www.youtube.com/watch?v=_honyxMc5Tg


19.02

Хімія. 10 клас. Тема. Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу. Вивчити параграф № 15. Опрацювати конспект за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1JPtMboUQKBkz4jDuOx-Q5cOxI_-OOKJz/view

Переглянути презентацію https://drive.google.com/file/d/1qa63iupQIVFcjCiQjLpEgG08zCOk_Z1Y/view

Розвязати задачі та надіслати для перевірки

1. Визначити об’єм вуглекислого газу, який виділяється при спалюванні

500 г вугілля, що містить 8 % негорючих домішок.

2. Який об’єм карбон(ІІ) оксиду можна добути з 50 кг вугілля, масова

частка негорючих домішок в якому складає 4 %?

3. Яка масова частка Карбону у вуглеці, якщо при спалюванні 210 кг

вуглецю утвориться діоксин карбону об’ємом 358,4 л?


15.02

Хімія. 10 клас. Тема. Обчислення за хімічними рівняннями кількості речовини, маси або об’єму реагенту, що містить певну частку домішок. Вивчити параграф  № 20.  Опрацювати конспект за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1Mb5IKe_UUCUB5iK1mYHYrIQa5VOJODcc/view

Переглянути презентацію

https://drive.google.com/file/d/1nfa9VVv2z3W8ly-y2iEQcnbrcrNcrld7/view


12.02

Хімія. 10 клас. Тема. Хімічні властивості насичених одноатомних спиртів. Одержання етанолу. Вивчити параграф  № 14.  Опрацювати конспект за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1gQdu_ROHy3riu4_7rwQYwA17JIJpCNN0/view

Виконати завдання для самоконтролю

1.     Допишіть рівняння реакцій:

CH3OH+O2

C2H5OH+К→

C4H9OH+ НВr

 

2.     Складіть рівняння хімічних реакцій взаємодії:

-         пропан-1-ол з натрієм;

-         пропан-2-ол з гідроген бромідом;

-         внутрішньомолекулярної дегідратації бутанолу;

-         горіння пентанолу.

3.     Складіть схему перетворень, за якою можна добути етанол з кальцій карбіду. Напишіть відповідні рівняння реакцій.


08.02

Хімія. 10 клас. Тема. Спирти. Насичені одноатомні спирти. Вивчити параграф  № 13.  https://www.youtube.com/watch?v=HZ1TMkNXr2U


05.02

Хімія. 10 клас. Тема. Контрольна робота №2 з теми “Вуглеводні: алкени, алкіни, арени”

Д/з. Повторити параграфи №8-12.

Виконати контрольну роботу за посиланням та надіслати для перевірки

Контрольна робота

Завдання з однією правильною відповіддю (0,5 бала)

1. Укажіть загальну формулу аренів:

А СnН2n+2  Б СnН2n     В СnН2n — 2   Г СnН2n - 6

2. Укажіть умови хлорування бензену для одержання монохлорпохідного:

А каталізатор    Б висока температура   В ультрафіолетове світло    Г тиск

3. Укажіть правильну  назву сполуки за формулою:

CH2 = C – CH2 –  CH – CH2CH3

            │                  │

            CH3             C2H5

А 2,4 – диметилгекс — 1-ен       Б 4 – етил – 2 - метилгекс-1-ен

В 4 –  етил – 2 – метилпент -1-ен       Г 3 – етил – 5 - метилгекс-1-ен

4.  Укажіть спосіб одержання етену

 А дегідрування бутану  Б дегідратація етанолу

 В тримеризація етину    В піроліз метану

5. Виділіть продукт гідратації ацетилену(етину)

              А етаналь             Б етан            В бензен        Г етанол

   6. Який тип зв’язку обов’язково присутній у молекулах гомологів етину?

             А одинарний    Б подвійний       В потрійний      Г циклічний

Завдання на встановлення відповідності( по 0,5 бала за кожну позицію; максимум 2 бали за кожне завдання)

7. Установіть відповідність між схемою реакції та її назвою.

Схема реакції                                                Назва

А4 → С2Н2 + Н2                                1 гідратація

 Б C6H6 + Cl2 → C6H5Cl + HCl              2 повне окиснення

 В C2H4 + H2О → C2H5ОН                     3 піроліз

 Г C3H6 + Cl2 → C3H6Cl2                       4 хлорування заміщення

                                                                    5 хлорування приєднання 8.Установіть відповідність між хімічною реакцією та одним з її продуктів.

 Хімічна реакція                                 Продукт хімічної реакції

А хлорування бензену на світлі             1 етанол

Б хлорування бензену на каталізаторі   2 бензен

В тримеризація етину                              3 гексахлорциклогексан

Г гідратація етену                                    4 етан

                                                                   5 хлоробензен

Завдання на встановлення послідовності (по 0,5 бала за кожну позицію; максимум 2 бали за кожне завдання)

 

9. Розгляньте схему хімічних перетворень органічних сполук та розташуйте формули речовин у порядку їх послідовного використання для даного перетворення (1 2 3 4)

       1              2               3                     4

   CH4C2H2C2H4 C2H5OH → CO2

      A H2O       Б H2           B O2                    Г Т0 =15000С

10. Складіть формулу сполуки за назвою:

3 - етил - 4,4,5 - триметил -3,5 - дихлороокт -1 -ин

 

Розв’яжіть задачу (3 бали)

11 . При спалюванні 29 г органічної речовини утворилось 88 г вуглекислого газу і 45 г води. Відносна густина пари цієї речовини за повітрям дорівнює 2. Встановіть молекулярну формулу речовини.



01.02

Хімія. 10 клас. Тема. Розв’язування задач. Повторити параграфи  № 5-12. 


29.01

Хімія. 10 клас. Тема. Узагальнення знань про вуглеводні. Повторити параграф №12. Опрацювати конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/12q3XZBJ1kxjcIp_-Spz7V4fMJ58tyQXd/view

Підготуватися до захисту проектів. Теми проектів :

 

1.  Октанове число та якість бензину (Алб Олександр, Бурмака Анастасія, Гуцул Яна).

2.  Цетанове число дизельного палива (Кикоть Ілона, Коломоєць Євген).

3.  Смог як хімічне явище (Коноваленко Ярослав, Павелко Вікторія).

4.  Коксування вугілля: продукти та їх використання ( Розенко Владислава, Рукоманов  Станіслав).

5.  Ароматичні сполуки навколо нас (Ткачов Олександр).

6.  Біогаз (Ясенко Поліна).

7.  Вплив на довкілля вуглеводнів та їхніх похідних (Ятіна Єлизавета).



25.01   Хімія. 10 клас. Тема. Хімічні властивості бензенну. Одержання бензену. Вивчити параграфи №11 (стор.64-66), №12. Переглянути відео 1

https://www.youtube.com/watch?v=RP8aUxYay_ та відео 2 https://www.youtube.com/watch?v=Huy7hrJjfGY&list=PLYeu7IyFVZj9l4C79JxEts5DnnTc6WHqY&index=20&t=0s&app=desktop



22.01  Хімія. 10 клас. Тема. Хімічні властивості бензенну. Одержання бензену. Вивчити параграфи №11 (стор.64-66), №12. Переглянути відео 1

https://www.youtube.com/watch?v=RP8aUxYay

_ та відео 2 https://www.youtube.com/watch?v=Huy7hrJjfGY&list=PLYeu7IyFVZj9l4C79JxEts5DnnTc6WHqY&index=20&t=0s&app=desktop


15.01   Хімія. 10 клас. Тема. Виведення молекулярної формули речовини за масою, об’ємом і кількістю речовини реагентів або продуктів реакції.

Д/з Вивчити параграфи № 7. Розв’язати задачу та надіслати для перевірки

Задача. Під час спалювання 5 г органічної речовини утворилося 13, 75 л вуглекислого газу і 11, 25 г води. Виведіть формулу сполуки.



28.12  Хімія. 10 клас. Тема. Хімічні властивості етену й етину.

Д/з Вивчити параграфи №9,№10. Переглянути відео 1 https://www.youtube.com/watch?v=rqYrpVSiwHM та відео 2 https://www.youtube.com/watch?v=m16akE8xyFA



21.12   Хімія. 10 клас. Тема . Алкени. Алкіни. Систематична номенклатура. Структурна ізомерія.

 Вивчити параграфи  № 8, №10 (стор. 55-56). Скласти конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/1Il_zGgbyvfVPven5ug-cRkqpXa1LzN7V/view  Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=rBhui9a2R8Y&list=PLLL9OVYF0L-iQuitA6oSgkQPNabpyFG0-&index=3

 Виконайте самостійну роботу та надішліть для перевірки

Самостійна робота

1. Назвіть за систематичною IUPAC номенклатурою вуглеводні, формули яких наведено нижче:                                                                        

 1) СН2 = С – СН2 – СН3                                  3)  СН3 – СН – С СН                                                                                          

                 ׀                                                                                                                                                        ׀                                                                         

                СН3                                                                      C2H5

 

 

  2)  СН2 = СН – СН – СН2 -  СН3                                              Br

                             |                                                                         |

                            СІ                                            4)     СН   С – С – СН3

                                                                                                      ׀

                                                                                                     Br                                                                          

2.  Напишіть структурні формули речовин, які мають такі назви:

       а)    5,5-диметилгекс-2-ин;

  б)    3-етил-2 – хлорогепт – 4 - ен;

       в)     3-етил-2,5,5-триметилгексан;

       г)     3,4,5-трибромопент-2-ен.

6. Складіть структурні формули ізомерів складу С6Н12. Назвіть 

   ізомери за сучасною IUPAC номенклатурою.

7. Знайдіть молекулярну формулу і напишіть структурну формулу алкену, відносна молекулярна маса якого дорівнює 98.


14.12  Хімія. 10 клас. Тема .Контрольна робота №1 з теми « Алкани»

Д/з. Повторіть параграфи № 5-7. Виконайте контрольну роботу та надішліть для перевірки

Варіант І

1. Укажіть, який насичений вуглеводень за нормальних умов є рідиною:          0,5 бали

     А пропан;                       В метан;  

     Б етан;                            Г гексан.

2. Укажіть, яка з наведених формул відповідає етану:                             

 0,5 бали

    А СН3 – СН – СН3            В  СН3 – СН3

                   СН3

    Б СН3 – СН2 – СН3           Г СН3 – СН2 – СН2 – СН3

3. Укажіть формулу радикалу пропіл:                                                        0,5 бали

    А С4Н9 - ;                                   В С3Н7 - ;  

    Б С2Н5 - ;                                  Г С5Н11 - .

4. Укажіть формули алканів:                                                                                 0,5 бали

    А С8Н16;                           В С8Н18;  

    Б С18Н36;                                   Г С14Н30.

 

 

5. Укажіть, які з наведених речовин є ізомерами:                                      1 бал

    А СН3 – СН2 – СН3           В  СН3 – СН – СН – СН3

                   СН3                                      СН3     СН3

    Б  СН3 – С – СН2 – СН3    Г СН3 – СН2 – СН2 – СН2 – СН3

                   СН3

 

 

6. Укажіть відносну густину пропану за воднем, покажіть обчислення.       1 бал

    А 22;                                В 18;  

    Б 44;                                Г 36.

 

7. Установіть відповідність між реагентами та продуктами реакцій.       1 бал

         Реагенти

   А C3H8

   Б C3H8 + Br2

   В C2H6 + O2

 

Продукти реакцій

1. C3H7Br + HBr

2. C3H7Br + H2

3. C3H6 + H2

4. CO2 + H2O

 

8. Назвіть речовини відповідно до міжнародної номенклатури.                        1 бал

        Сl                                                          СН3 С2Н5

    А СН2 – СН – СН3                   Б СН3 – СН – С – СН2 – СН3

                   СН3                                                    СН3

 

 9. Напишіть структурні формули:                                                                        1 бал

    А 1-бром-3,4-діетил-2,2-диметилгексан

    Б 3,3-діетил-2,4-диметилгептан

10. Складіть формули можливих ізомерів і дайте їм назви відповідно до міжнародної номенклатури для сполуки С7 Н16                               

  4 бали    


07.12   Хімія. 10 клас.  Тема.   Розв’язування задач. Повторити параграф №7

Переглянути відео   https://www.youtube.com/watch?v=hPoYMMLqU3A  

Розв’язати задачу і надіслати для перевірки

1. Виведіть формулу одноатомного спирту CnH2n+1OH відносна густина парів якого за воднем дорівнює 37.



30.11   Хімія. 10 клас. Тема. Виведення молекулярної формули органічної речовини за загальною формулою гомологічного ряду.

Д\з Вивчити параграф №7   Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=hPoYMMLqU3A

Розвязати задачу та надіслати для перевірки

1.     Пари деякого естеру (CnH2n+1COOCnH2n+1) мають відносну густину за повітрям 3,52. Виведіть формулу естеру.



16.11 Хімія. 10 клас. Тема. Хімічні властивості алканів. Вивчити параграф №6. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=ZcVscUHJkY4  


09.11   Хімія.  10 клас.Тема. Виконання вправ. Д/з Повторити параграф 5. Виконати завдання.

Для гептану напишіть скорочені структурні формули його двох

 найближчих гомологів і трьох структурних ізомерів,  назвіть їх за систематичною номенклатурою.


02.11

Хімія. 10 клас. Тема. Алкани. Номенклатура алканів. Вивчити параграф № 5. Переглянути відео 1 та відео 2 за посиланнями

 відео 1  https://www.youtube.com/watch?v=2zR7Nbg4UFw

  відео 2 https://www.youtube.com/watch?v=1rheC7hCbXc

Виконати завдання для самоконтролю та надіслати для перевірки

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

 1. Визначте ряд, що містить формули тільки алканів.

      А С 2 Н 6 , С 4 Н 8 , СН 4

      Б С 2 Н 2 , С 2 Н 6 , С 2 Н 4


      В С 6 Н 14 , С 2 Н 6 , С 10 Н 22

      Г С 6 Н 6 , С 2 Н 2 , С 9 Н 20

 2. Складіть структурні формули молекул алканів

А 3,4-диметилгексан

Б 1,2,3,4-тетраметилбутан

В 1,2,3-триметилпентан

Г октан

3. Укажіть назву алкану, структурна формула якого

 

 

 

 

 

 

 

А 2,3,5 — триметил — 4 — хлоргексан

Б 2,4,5 — триметил — 3 — хлоргексан

В 2,3,4 — триметил — 5 — хлоргексан

4. Масова частка Карбону в складі речовини — 84 %. Відносна молекулярна маса алкану дорівнює 100. Виведіть молекулярну формулу речовини. Напишіть скорочені структурні формули її двох найближчих гомологів і трьох структурних ізомерів.


26.10

Хімія. 10 клас. Тема. Самостійна робота з теми «Теорія будови органічних  сполук»

Виконати самостійну роботу за посиланням і надіслати для перевірки

https://drive.google.com/file/d/1J6iT3-4CnF5ZhGPdFvkkQW4K6n8i0MHO/view?usp=sharing


19.10

Хімія 10 клас. Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Теорія будови органічних сполук». Повторити параграфи  №№1-4.

Виконайте тестові завдання та надішліть для перевірки.

1. Позначте правильне твердження щодо ізомерів:

а) мають однакову молекулярну формулу, але відрізняються за будовою

б) мають тотожні властивості

в) не можуть бути представниками одного класу сполук

г) мають різні відносні молекулярні маси

2. Позначте групу атомів, що становлять гомологічну різницю:

 а) CH    б) CH2    в) CH4    г) CH3

 3. Який науковець сформулював теорію хімічної будови органічних сполук?

а) Амедео Авогадро

 б) Д. І. Менделеєв

в) М. М. Бекетов

г) О. М. Бутлеров

 

4. Позначте характеристичну групу карбонових кислот:

а) –СНО    б) –ОН    в) –СООН      г) –СН3

5. Які формули відображають порядок сполучення атомів у молекулах органічних сполук?

 а) молекулярні   б) структурні    в) електронні      г) емпіричні

6. Який постулат теорії будови органічних сполук стверджує необхідність застосування аналізу та синтезу для встановлення хімічної будови речовин:

а) Деякі речовини мають однакову молекулярну формулу (однаковий склад), але різну хімічну будову. Таке явище називають ізомерією, а речовини ізомерами

б) Атоми в молекулі взаємно впливають один на одного. Хімічна реакційна здатність певних груп атомів суттєво залежить від їхнього хімічного речовини — ізомерами оточення, тобто з якими атомами чи групами атомів з’єднані ці групи

в) Атоми в молекулі з’єднані в певній послідовності відповідно до їхньої валентності. Цю послідовність називають хімічною будовою

г) Хімічну будову речовини можна пізнати. Можна синтезувати речовину із заданою будовою

 7. У молекулах яких органічних сполук наявний потрійний зв’язок між атомами Карбону?

 а) алкіни    б) алкани    в) арени    г) алкени

8. Яка валентність Карбону в органічних сполуках?

а) 1        б)  2         в) 3        г) 4

 9. Який тип зв'язку переважає у органічних речовинах?

а) Йонний   б) Металічний   в) Ковалентний    г) Водневий

10. Ізомери мають однакову: а) кристалічну структуру б) структурну формулу в) просторову будову г) молекулярну масу

11. Які хімічні елементи обов’язково входять до складу молекул органічних сполук: а) С та К  б) О та Н     в) С та Н       г) Н та S

12. До оксигеновмісних органічних сполук належать:

а) амінокислоти      б) алкени     в) карбонові кислоти       г) спирти

13. Розв’язати задачу (дано, знайти, розвязок, відповідь). Виведіть формулу органічної сполуки, яка складається  з  38, 7% Карбону, 16,1% Гідрогену, 45,2% Нітрогену


05.10

Хімія 10 клас. Тема. Поняття про явище ізомерії та ізомери.

Д/з. Вивчити параграф №2, опрацювати конспект

Конспект

Проблемне питання. У чому причини багатоманітності органічних речовин?

Чи може одній формулі відповідати декілька речовин з різною будовою?

1. Існують дві різні речовини з формулою С4Н10.

 image8

2. Ізомери пентану.

http://subject.com.ua/lesson/chemistry/11klas_1/11klas_1.files/image012.jpg

3. Ізомери — речовини, які мають однакову молекулярну формулу, але різний порядок з’єднання атомів у молекулі, а тому й різні властивості.

6. Чи є ізомерами наступні речовини

А) С2Н6 і С2Н4                     

                                                                                                                                         

Б) С2Н5Сl і C2H4Cl2

B) CH3O –  CH3 і  C2H5OH

Г) С3Н7СООН і  СН3СООС2Н5

29.09

Хімія 10 клас. Тема « Класифікація органічних сполук»

Д\з   Опрацювати конспект

https://drive.google.com/file/d/1lJ3CHz_zRGVYJyJd44P_RxOBvBbSXi_Y/view


21.09

Хімія. 10 клас. Тема «Характер хімічних звязків у молекулах органічних сполук»

Вивчити параграф 3, опрацювати конспект

Конспект

Існують два варіанти перекривання орбіталей:

Зв’язок

 

Сигма (σ)

Орбіталі перекриваються вздовж прямої, що з’єднує центри атомів центри атомів

                                                       Пі (π)

 

Орбіталі перекриваються  над і  прямої, що з’єднує

 центри атомів

 

1. Запишіть графічну електронну формулу Карбону (зовнішній рівень)

 

↑↓ ↑ ↑

2S 2 2P 2

 

6 C основний стан

 

↑ ↑ ↑ ↑

 

2S 1 2P 3

6 C ☼ збуджений стан

 

Не зважаючи на те, що чотири валентні електрони атома Карбону різні

  S1

і Р3 ), зв’язки в молекулах алканів рівнозначні. Це пояснюється гібридизацією орбіталей.

 

2. Гібридизація орбіталей – це процес вирівнювання різних орбіталей за

формою та енергією. В результаті утворюються однакові гібридні орбіталі.

Залежно від виду та кількості орбіталей, що беруть участь у гібридизації,

розрізняють такі її види:

 

SP 3 – гібридізація

SP 2 – гібридізація

SP – гібридізація

Із кулястих та гантелоподібних (симетрична об’ємна вісімка)орбіталей

утворюються однакові грушоподібні (несиметрична об’ємна вісімка) орбіталі.

3. Кратність зв’язку

Залежно від того, скільки спільних електронних пар утворюється між

атомами двох елементів, розрізняють: │ σ │

Прості (одинарні) зв’язки — С — С— складається із σ – зв’язку

 

                                   σ

Подвійні зв’язки С = С складається із одного σ – зв’язку й

                                   π

одного π – зв’язку

Потрійні зв’язки  складається з одного σ – зв’язку й                               

 двох π – зв’язків

 

Дайте відповіді на питання:

1.Який тип зв’язку в молекулах орг. речовин?

2. Що необхідно для утворення ковалентного зв’язку?

3. Що називаєтьсяг гібридизацією орбіталей?

4. Які види гібридизації ви знаєте?

5.Які види зв’яку залежно від їх кратності бувають?

6. Із яких зв’язків складається простий, подвійний та потрійний зв’язки?


14.09

Хімія. 10 клас. Тема « Виведення молекулярної формули речовини за масовими частками елементів»

Д/з. Вивчити параграф № 4. Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=vD83-_9s7fc

Розвязати задачу  та надіслати для перевірки

 

Задача. Виведіть молекулярну формулу вуглеводню, який містить 92,3 % Карбону і має відносну молекулярну масу 78\


07.09. 2023

 Хімія 10 клас. Тема «Теорія хімічної будови органічних сполук»

Д/з Вивчити параграф №2. Опрацювати конспект, переглянути відеоматеріал за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=5J6ISR201GU

 Конспект «Теорія хімічної будови органічних сполук» О.М.Бутлерова»

 Початок ХІХ століття – період бурхливого розвитку органічної хімії. В

цей час відкрито і досліджується ряд органічних сполук, створюються нові технологічні процеси. Розвиток промисловості вимагає нових речовин, речовин із заданими властивостями, досконалих методів переробки сировини. Але існував ряд проблем, які потребували наукового пояснення, не були розв’язані і гальмували розвиток хімії. В той час не могли обґрунтувати велику різноманітність органічних речовин, валентність атомів Карбону в органічних речовинах, явище коли різні за властивостями речовини мали однаковий склад молекул. Теорія типів та віталістична теорії, які панували в хімії, не могли дати відповіді.

Стан в органічній хімії як найкраще описано в листі Ф.Велера до

Я.Берцеліуса. «Органічна хімія, - пише він, - може зараз будь кого звести з

розуму. Вона уявляється мені дрімучим лісом, сповненим диких речей,

безмежною хащею, з якої не можна вибратись, куди не насмілюєшся

проникнути».

В той же час в хімії відбувається ряд відкриттів, які сприяють становленню наукової картини світу.

 Передумови створення теорії хімічної будови:

 1. Створення атомно-молекулярного вчення

2. Введення англійським вченим К.Франкландом поняття «валентність».

3. Встановлення німецьким хіміком А.Кекуле чотиривалентності

Карбону.

4. Гіпотеза А.Купера про те, що атоми Карбону можуть сполучатись між

собою утворюючи ланцюги чи кільця.

Проте це були тільки окремі ідеї. Заслуга російського вченого, професора

Казанського університету, Олександра Михайловича Бутлерова полягає в

тому, що він проаналізував, узагальнив досягнення інших, об’єднав ці знання в теорію.

В чому ж суть теорії хімічної будови органічних сполук?

Уявімо собі, що автомобіль, який стоїть у нашому гаражі, ми розібрали

на окремі деталі і їх змішали. Чи буде після цього працювати автомобіль? Ні.

Тепер уявімо, що ми зібрали автомобіль, але порушили послідовність

сполучення деталей. Чи працюватиме наш автомобіль? Ні.

Отже, автомобіль зможе працювати, якщо всі його деталі будуть

сполучені у чітко визначеному порядку. Така умова поширюється на будь-

яку матеріальну систему. Властивості матеріальної системи визначаються її складом і зв’язками між елементами системи.

Матеріальна система = елементи системи + зв’язки між ними

Якщо розглядати молекули органічних речовин як матеріальні системи, то властивості речовин будуть визначатися набором хімічних елементів в молекулі та зв’язками між ними.

 Молекула = атоми + хімічні зв’язки між ними

 Саме цю залежність першим встановив О.М.Бутлеров, він поклав її в

основу своєї теорії.

Основні положення теорії будови органічних речовин:

1. Усі атоми в молекулах органічних речовин сполучені в певній

послідовності відповідно до їх валентності. Карбон в органічних сполуках має постійну валентність IV

2. Властивості речовин залежать не тільки від того, які атоми і в якій

кількості входять до складу молекули, а й від порядку їх сполучення в

молекулі (явище ізомерії).

3. За властивостями даної речовини можна визначити будову її молекули,

а за будовою молекули – передбачити властивості речовини.

4. Атоми і групи атомів в молекулах речовин взаємно впливають один на

одного.

 Поняття про будову молекул.

 Теорію назвали хімічною, тому що в часи О.Бутлерова велися

дослідження будови молекул лише хімічним шляхом. Тепер для цього

використовують і фізичні методи, які дають змогу одержувати інформацію про особливості будови молекул. Однак опис будови не завжди чітко відображує цю будову.

Коли О.Бутлеров говорив про хімічну будову, він розумів, що з

розвитком науки буде визначено дійсне просторове розміщення атомів у

молекулах. І час це підтвердив.

Нині ми знаємо, що матеріальними носіями хімічного зв’язку між

атомами в молекулах є електрони, і розрізняємо хімічну, електронну і

просторову будову молекул.

1.Хімічна будова – це порядок сполучення атомів у молекулах хімічними

зв’язками. Цей порядок відображений у структурних формулах.

       Н     Н

        |        |

Н―С ― С ― Н

        |        |

       Н      Н

 2.Електронна будова – це природа конкретних хімічних зв’язків у тій чи

іншій молекулі.

3.Просторова будова – це реальне розміщення атомів відносно один одного в тримірному просторі, воно зображується за допомогою просторових формул.

 Структурні формули речовин.

 В органічній хімії поряд з молекулярними формулами широко використовують структурні формули.

Структурні формули – хімічні формули, у яких відображений порядок

сполучення атомів у молекулах.

Під час складання структурних формул символи хімічних елементів

сполучають рисками. Кількість яких дорівнює валентності атома елемента у сполуці.

 

Кожна речовина має лише одну структурну формулу.

Наприклад,

Молекулярна формула                          Структурна формула

    С2Н6 

                                                                           (розгорнута)

 

Структурна формула  (скорочена)                                                                                  

     СН 3 ― СН 3

 

                                                                                       Н     Н

                                                                                       |        |

                                                                               Н―С ― С ―Н

                                                                                       |        |

                                                                                      Н       Н

 

 

Ізомерія.

Вивчаючи будову молекул вуглеводнів, О.Бутлеров дійшов висновку, що в

молекулах цих речовин, починаючи з бутану, можливий різний порядок

сполучення атомів при тому самому складі молекул.

Так, у бутані С4Н10 можливе двояке розміщення атомів Карбону у вигляді

прямого й розгалудженого ланцюга.

СН 3 – СН 2 – СН 2 – СН 3                                    СН 3 – СН – СН 3

                                                                                                 |

                                                                                                СН 3

У першому випадку кожний атом Карбону сполучений з одним або з двома

атомами Карбону; у другому випадку один атом сполучений з трьома

атомами Карбону. Різному порядку взаємозв’язку атомів при однаковому

якісному і кількісному складі молекул повинні відповідати, як учить теорія

хімічної будови, різні речовини. Якщо ця теорія правильна, повинні існувати два бутани, які різняться між собою будовою і властивостями. Оскільки на той час був відомий тільки один бутан, то О.Бутлеров зробив спробу синтезувати бутан іншої будови. Добута ним речовина мала той самий склад С4Н10, але інші властивості, зокрема нижчу температуру кипіння. Нова речовина дістала назву «ізобутан».

Розглянувши можливу будову пентану С5Н12, О.Бутлеров дійшов

висновку, що повинні існувати три вуглеводні такого складу. Усі ці речовини було добуто. Явище існування різних речовин однакового складу, відоме давно. Та тільки теорія хімічної будови дала йому переконливе пояснення.

Речовини, які мають однаковий склад молекул, але різну хімічну будову і

тому різні властивості, називаються ізомерами.

 Явище існування таких речовин називається ізомерією.

З кожним роком у науці нагромаджувалися підтвердження істинності теорії хімічної будови. Поступово вона завоювала загальне визнання вчених і ось уже понад століття є основною теорією органічної хімії. Наукове значення цієї теорії полягає в тому, що вона поглибила наші уявлення про речовину, вказала шлях до пізнання внутрішньої будови молекул, дала можливість зрозуміти нагромаджені в хімії факти, передбачити існування нових речовин і знайти способи їх синтезу.

До ХІХ століття вважали, що всі органічні речовини можуть бути

синтезовані тільки в живих організмах. Думали, що вони утворюються

тільки під дією особливої “життєвої сили”, яка існує лише в живій природі: в організмах тварин і рослин.

Спростували ці уявлення такі події:

Німецький дослідник Фрідріх Велер (1828 р) вперше синтезував сечовину.

Німецький хімік Кольбе (1845 р) синтезував оцтову кислоту.

Француз Бертло (1851 р) синтезував бензол, фенол, нафталін, тваринний

жир.

Росіянин Олександр Бутлеров (1961) синтезував цукристу речовину.

Ці синтези стали початком бурхливого розвитку органічної хімії.

Розробивши теорію і підтвердивши її правильність синтезом нових сполук

О.М.Бутлеров не вважав теорію абсолютною і незмінною. Він стверджував, що теорія повинна розвиватися, і передбачив, що це відбуватиметься внаслідок розв’язання суперечностей між теоретичними знаннями і новими фактами.

Подальший розвиток теорії відбувався у двох взаємопов’язаних

напрямах.

Перший з них передбачив сам О.М.Бутлеров. Він вважав, що наука в

майбутньому зможе встановлювати не тільки порядок зв’язку атомів у

молекулі, а і їх просторове розміщення. Учення про просторову будову

молекул, яке називається стереохімією, увійшло в науку у 80-х роках

минулого століття. Воно дало можливість пояснювати і передбачати нові факти, які виходили за рамки попередніх теоретичних уявлень.

Другий напрям пов’язаний із застосуванням в органічній хімії вчення

про електронну будову атомів, розвинутого у фізиці ХХ ст. Це вчення дало

можливість зрозуміти природу хімічного зв’язку між атомами, з’ясувати суть

їх взаємного впливу, пояснити, чому певна речовина проявляє ті чи інші

хімічні властивості.

Немає коментарів:

Дописати коментар