Секрети від буквосполучень (дз) та (дж):
Це усі повинні знати, нас не можна роз”єднати.
Відрізняємось ми чим? Літер дві, а звук один.
- Дз, дж – 2 букви, 1 звук
1. Мовна розминка:Джа-джо-джу-джи-дже.
Джаз –джоз-джуз- джиз-джез.
Джат-джот-джут- джит-джет.
2. Не розуміє зовсім Маша, їй допомога потрібна наша. Визначаємо кількість звуків та букв в словах:
Джип - 4б., 3 зв. Джунглі - Джемпер -
Дзеркало - Дзенькати - Дзвіниця–
5.Д/гра «Підкажи слівце». Запишемо слова в зменшувано-пестливій формі .
Джерело- джерельце, дзьоб-…., дзеркало -….., бджола - ….., джміль -…..
6.Прочитайте скоромовку, чітко вимовляючи кожен звук. Повторіть: пошепки – повільно, тихо – швидше, голосніше – ще швидше, голосно – дуже швидко:
«Дзень – дзелень», - дзвонив раз Дзвін.
Дзеленчав до Дзиги він.
Дзига Дзвін не помічала,
Перед дзеркалом дзижчала.
Хвилина міркування:
Промовляй чітко звук (с) та(ш) у складах:
са-ша, си-ши , со-шо, су-шу - порівняйте за вимовою і звучанням.
(с – губи розтягнуті в посмішці,язик за нижніми зубами, голос відсутній, повітряний струмінь холодний;
ш – губи витягнуті вперед,язик угорі, голос відсутній, повітряний струмінь теплий.)
1.Гра «Чарівні букви» . Замініть одну букву так, щоб утворилося нове слово.
Сапка – шапка, каша -________, кішка -___________, кашка - __________.
У Сашка на голові___________. Щоб звільнити город від бурянів потрібна гостра ___________. Ловить мишей кі.ка. У Даринки заплетена __________.
2 Випиши слова з буквою ш в перший стовпчик, з буквою ш в другий, з буквами с,ш в третій:
Мишка в нірку поспішала,
мишка нірку прикрашала.
Наносила в нірку зілля –
нині в мишки новосілля.
Встав пропущені букви Сабо Ш. Склади і поясни народні приказки.
Хто спішить курям на .міх.
Вий.ло діло як гребінцем че.е.
Бре.е, той людей .мі.ить.
Хвилина міркування:
Стоїть завод у полі. Який? А це секрет.
Працюють в ньому бджоли, виготовляють мед. ( Вулик)
М»яч , удар….і крики «Гол», це чудова гра …….. (Футбол)
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( Зверніть увагу: ф - вимовляється глухо ,без голосу ; в – вимовляється поштовхом повітря з голосом, голосові зв»язки вібрують- перевіряємо долонькою.)
З чого нам почати ? Треба чистомовку проказати:
Ва-ва-ва - в лісі живе сова
Фа-фа-фа – гарна шафа
Во-во-во – Валя вчила слово
Фо-фо-фо - на столі фото
Д/ гра «В пошуках звірів і птахів». Які звірі та птахи сховалися в таблиці?
Записати слова в множині, в зменшувано-пестливій формі, поділити на склади.
Д/гра «Слово заблукалось». (Знайдіть зайве слово в рядку).
- Фарба, шафа, фрукти, вишні, футбол.
- Цифра, кефір, риба, вафлі, форель.
- Валя, Вася, Петро, Володя.
Д/гра «Не помились». (Встав пропущені букви в,ф)
Молочна ферма.
На .ермі багато корі. .они стоять в теплих корі.никах. Стіни по.арбо.ані білою .арбою. І.ан І.ано.ич за.ідує фермою. Коро.и дають молоко. З молока .иробляють сметану, .ершки, сир, масло, ке.ір.
17.02 1 клас
Хвилина міркування:
В літню днину у ярузі він реве, ламає гілля. Ну, а взимку у барлозі міцно спить, мов немовля. (Ведмідь)
Сірий зубастий по полю блукає, ягнят шукає. (Вовк).
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( Зверніть увагу: ф- вимовляється глухо ,без голосу ; в – вимовляється поштовхом повітря з голосом, голосові зв»язки вібрують- перевіряємо долонькою.)
2.Ритміко-інтонаційні вправи:
Фа фа-фа фа-фа-фа
Ва ва-ва ва-ва-ва
Фо фо-фо фо-фо-фо
Ви ви-ви ви-ви-ви
3. Прочитайте склади в рядках, в стовпчиках:
4.Визначте місце звука в словах:
Федір, ворона, Федора, вафлі, апостроф, вода, автобус, звір, алфавіт,
сарафан, журавель, фотограф, левиця.
5.Гра «Чарівники» ( при зміні однієї букви ( в на ф) - змінюється
значення слова )
Фата - ….., фаза -….., Фаня - ….
6. Гра «Відлуння»(скажи навпаки):
Прийшов - ……, зайшов -…., пришив - ……., знайшов -……,забрав -……
7. Прочитати скоромовку повільно,швидко, чітко, виразно з різними намірами ( здивування, невдоволення):
Не про вовка скоромовка скоро мовиться - сірий вовк у вовколовку скоро вловиться.
Щоб помилок уникати - треба пильність розвивати.
Коли я з (д), росту на гілці, коли я з (т) – пливу по річці.
Порівняйте вимову звуків в кінці слів плід- пліт.
Д – приголосний , дзвінкий (перевіримо долонькою). Т – приголосний, глухий.
1.З чого нам почати. Треба скоромовку проказати.
Тигр промовив до тхора: тхоре, де тхорів нора.?
Дятел дуб довбав , та не додовбав.
Знайди місце звука в слові: ( т або д)
Тополя, дупло, кит, сад,листок, вода, картопля, помідор.
3.Будьте спостережливі! Доповніть слова, відповідними складами.
Лопа.., робо.., кори.., приро.., воро.., боро.., свобо.., курча.., тома..,
4.Склади словосполучення.
Гарячий туш.
Чорна душ.
Високий диск.
Лазерний тиск.
Заметений твір.
Написаний двір.
5.Д/гра «Допоможи Буратіно» ( утворення дієслів майбутнього часу)
Зразок: дарує - буде дарувати, даруватиме.
Дихає -
Дрімає -
Дякує -
Тримає -
Д/ гра «Не помились» (встав букви д-т )
На будівництві.
На нашій вулиці бу.ували жи.ловий бу.инок. Вантажні машини пі.возили го.ові с.іни, с.елю,вікна, .вері. На май.анчику с.ояв підйомний кран. Він пі.іймав привезені час.ини бу.инку. Робі.ники с.авили їх на певне місце. Вирос.ав цілий поверх.
Щоб помилок уникати - треба пильність розвивати.
Коли я з (д), росту на гілці, коли я з (т) – пливу по річці.
Порівняйте вимову звуків в кінці слів плід- пліт.
Д – приголосний , дзвінкий (перевіримо долонькою). Т – приголосний, глухий.
1.З чого нам почати. Треба скоромовку проказати.
Тигр промовив до тхора: тхоре, де тхорів нора.?
Дятел дуб довбав , та не додовбав.
Знайди місце звука в слові: ( т або д)
Тополя, дупло, кит, сад,листок, вода, картопля, помідор.
3.Будьте спостережливі! Доповніть слова, відповідними складами.
Лопа.., робо.., кори.., приро.., воро.., боро.., свобо.., курча.., тома..,
4.Склади словосполучення.
Гарячий туш.
Чорна душ.
Високий диск.
Лазерний тиск.
Заметений твір.
Написаний двір.
5.Д/гра «Допоможи Буратіно» ( утворення дієслів майбутнього часу)
Зразок: дарує - буде дарувати, даруватиме.
Дихає -
Дрімає -
Дякує -
Тримає -
Д/ гра «Не помились» (встав букви д-т )
На будівництві.
На нашій вулиці бу.ували жи.ловий бу.инок. Вантажні машини пі.возили го.ові с.іни, с.елю,вікна, .вері. На май.анчику с.ояв підйомний кран. Він пі.іймав привезені час.ини бу.инку. Робі.ники с.авили їх на певне місце. Вирос.ав цілий поверх.
Хвилина міркування. Щоб помилок уникати, треба пильність розвивати. Який звук зустрічається частіше?
Бегемот роззявив рот, булку просить бегемот. (б – вимовляється голосно, бухтить, як барабан)
Пиляв Пилип поліна з лип, притупив пилу Пилип . (п –вимовляється глухопихтить, як тісто)
Чітко вимовляємо:
Па-ба,пи-би, апа –аба, апу-абу, пий-бий, грип-гриб.
Борода, борщ, болото, поле, погода, порада.
Гра «Допоможи Буратіно» Добери до словосполучень відповідні слова.
(Буратіно в школу не ходив і уроків не учив.)
Сильний вітер барліг
Пучок квітів буря
Речі пасажира букет
Лігво ведмедя багаж
Гра «Розвідники». Відшукай слова в таблиці, назви одним словом:
Утвори ласкаво-пестливі слова: , …………
Запиши в однині і множині …….
Гра «Знайди місце букви».
Спишіть, вставляючи пропущені б або п. Підкресліть букву п - зеленим олівцем, а б – синім.
Хліб.
.ринесли хлі. І на стіл .оклали. І дежить хлі. те.лий, .ахучий, руками ро.отящими .одарований. Золоті руки зерно зі.рали, змололи, тісто замісили, хлі. с.екли.Лежить хлі.ина золота і ні.и .ромовляє: лю.іть мене, шануйте,їжте і здоровими .удьте.
Хвилина міркування: 1. Борщ із нього варить ненька,в нього шкурочка тоненька,солодкуватий він на смак, фіолетовий…….. (буряк).
Зелений чуб, червоний бік,смачний із нього чавлять сік. Варять з ним борщі, росте в городі на кущі. (помідор)
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( п- вимовляється глухо , пихтить, як тісто;б- голосно, бухтить, як барабан- перевіряємо долонькою.)
2.Здогадайтесь, які слова хоче сказати Буратіно: бу…, боч.., бра.., бан.., бул…
Полюбляє горішки …..(білка). Гострі зуби має ….
Це для молока……(бідон). В кільце згорнувсь…..
Гра «Розвідники». Відшукай слова в таблиці, назви одним словом:
Утвори ласкаво-пестливі слова: буряк – бурячок, …………
Гра «Чарівники» - утвори нові слова
Балка –палка, бити - ……..
Брати -……. порт -…… купи -…..
5.Промовляємо чітко і виразно та з різними намірами (захоплення, здивування, невдоволення)
Пиляв Пилип поліна з лип.
Бурі бобри брід перебрели, забули бобри забрати торби.
04.02 1 клас
ЛОГОПЕДИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
ТЕМА: Диференціація с -з
Загадка:Хто сховався у печері, за міцні рожеві двері? А за ними ще одні, двері білі і міцні. Хто в печері жити звик? Ну звичайно наш …..(язик).
Наш язик – трудівник, працювати він в нас звик. І тому ми на початку, зробимо із ним зарядку:
«Посмішка».»Трубочка». «Парканчик». «Покараєм неслухняний язичок».
«Маятник».»Гойдалка». «Казочка язичка»
Актуалізація опорних знань:
Ця тварина темно-сіра, товстонога, товстошкіра. Як локатори два вуха, довгим носом спину чуха. (Слон)
Сіренький кожушок, скоренький побігайчик. Як він зветься?(Зайчик).
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( с- вимовляється тихо, глухо; з – голосно, дзвінко - перевіряємо долонькою.)
3.Промовляємо чітко і виразно:
Са-са-са - навколо краса За-за-за – ось іде коза
Си-си-си - козі сіна принеси Зу-зу-зу - погодуй козу
4..Гра «Чарівники» ( при зміні однієї букви - змінюється значення слова):
Ліс – ліз, злива - …., роса - …., казка -….
5. Гра «Що роблять.»( Утворити дієслова за допомогою префікса – за):
Сипати – засипати, лити - …., писати - …., читати -…., малювати -….
6.Гра «Допоможи Незнайку». Виправ помилки Запиши речення.
У Зіни красива і довга коза. Рогата коса гризе капусту.
У Сашка спіла злива. Надворі сильна слива.
Я вночі зібравсь на гірку і побачив в небі дірку.
ЛОГОПЕДИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
ТЕМА: Диференціація с -з
Загадка:Хто сховався у печері, за міцні рожеві двері? А за ними ще одні, двері білі і міцні. Хто в печері жити звик? Ну звичайно наш …..(язик).
Наш язик – трудівник, працювати він в нас звик. І тому ми на початку, зробимо із ним зарядку:
«Посмішка».»Трубочка». «Парканчик». «Покараєм неслухняний язичок».
«Маятник».»Гойдалка». «Казочка язичка»
Актуалізація опорних знань:
Ця тварина темно-сіра, товстонога, товстошкіра. Як локатори два вуха, довгим носом спину чуха. (Слон)
Сіренький кожушок, скоренький побігайчик. Як він зветься?(Зайчик).
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( с- вимовляється тихо, глухо; з – голосно, дзвінко - перевіряємо долонькою.)
3.Промовляємо чітко і виразно:
Са-са-са - навколо краса За-за-за – ось іде коза
Си-си-си - козі сіна принеси Зу-зу-зу - погодуй козу
4..Гра «Чарівники» ( при зміні однієї букви - змінюється значення слова):
Ліс – ліз, злива - …., роса - …., казка -….
5. Гра «Що роблять.»( Утворити дієслова за допомогою префікса – за):
Сипати – засипати, лити - …., писати - …., читати -…., малювати -….
6.Гра «Допоможи Незнайку». Виправ помилки Запиши речення.
У Зіни красива і довга коза. Рогата коса гризе капусту.
У Сашка спіла злива. Надворі сильна слива.
Я вночі зібравсь на гірку і побачив в небі дірку.
Сполученння букв (ьо). Правопис
слів та правила переносу.
ГОВОРИМО- сміливо ,чітко,виразно,
красиво.
ПИШЕМО – не поспішаємо, букви та склади ми «не
ковтаємо.»
Ти прислухайся – замри- все, що
чуєш, повтори.
Кожна буква від А до Я промовля
своє ім”я.
Є на світі різні звуки, чути їх –
складна наука.
одна із них німа, в неї голосу
нема.
Здогадався певно всяк, звуть цю
букву -
(ь).
(Ь) та буква (О) подружилися давно, де в словах вони з”являються - м’яко звуки вимовляються.
1. Правильно вимовляй :
Льо, тьо,
ньо, дзьоб, дьо.
2. Незнайко в школу не ходив і
уроків не учив. Допоможіть визначити кількість звуків і букв в словах:
Льон - (4 б., 3 зв.) льотчик - опеньок -
Півень - льодовик - кольоровий -
3. Книжковий хропачок з»їв літери
в словах. Допоможіть їх відновити.
Л..тчик, т..хкає, л..нар,
пол…вий, вечірн..ю, пол…ти.
4. Д/ гра «Поламані склади». (Склади
слова з розсипаних складів .)
зи, сльо; до,льо,вик; мий,сьо; на,льо,ма,ний,ва.
5. Незнайко не в змозі підібрати
антоніми (слова, протилежні за значенням).
Допоможіть йому. Сміх
- сльози, лінивий -
…….., втомлений - ……,
безвольний - ……
6. Прочитайте, відгадайте та
запишіть загадку:
Що у полі засиніло, потім стало
біле-біле і згодилось на хустину, на рушник і скатертину
Буде Льолі з льону льоля.
(Льоля – лагідна назва дитячої сорочки)
Немає коментарів:
Дописати коментар