Опис птаха за орієнтовним планом
Розмовна хвилинка: Дятел дерево довбав, дощик дятла не дістав.
У дуплі у дятла дім, дятленятам добре в нім.
Хто комах з кори виймає, про здоров»я лісу дбає? (Дятел)
Тек-тук-тук-тук - лине лісом перегук, телеграми всім завзято відправляє з пошти дятел.
Зразок опису.
Живуть ці птахи практично повсюдно: в лісах, лісопосадках, садках. У нього великий темного кольору гострий дзьоб долотоподібної форми. Ним він стукає по стовбурах дерев у пошуках поживи. Птах середнього розміру має чорно-біле забарвлення. На крилах воно строкате. Біля хвоста знаходиться червона пляма. Також на голові у нього червона шапочка, по якій легко впізнати дятла. Міцне та жорстке пір'я щільно прилягає до тіла птаха, надаючи йому продовгуватого вигляду. Дві пари пальців з міцними кігтями, направлені в протилежні сторони. Хвіст твердо впирається в опору. Усе це дозволяє пернатому впевнено майже вертикально закріпитися на стовбурі. Так виглядає дятел, який лікує насадження, поїдаючи шкідників на стовбурі дерева.
Складання плану.
Де можна зустріти?
Який вигляд має пташка: розмір, яке пір»я, хвіст, крила, що в нього на голові?
Якої форми дзьоб , лапи?
Чому називають лікарем лісу?
Опорні слова й словосполучення:
Строкатий дятел, яскраве пір»я, чорне з білими плямами на крилах, червона шапочка, короткі сильні ноги, гострі кігті, міцний довгий дзьоб, корисний лісовий птах.
Переказ тексту. Опис рослини за орієнтовним планом.
Гра «Вилучи “зайву” літеру»
Йїжачок, зайєць , Йюхим, конвалійя, меторо, дознака .
Робота над загадкою: Я на сонце дуже схожа —Золотиста, ніжна, гожа. Я щоранку розквітаю,
Промінцями всіх вітаю. Відгадати всім неважко,Що за квітка я? (Ромашка)
— Які слова допомогли знайти відгадку?
— Доберіть із тексту загадки слова, які описують ромашку. Доповніть ними речення.
Ромашка …,…,… (золотиста, ніжна, гожа).
Робота за малюнком
— Розгляньте малюнок ромашки. Дайте відповіді на запитання.
— Де росте ромашка? (Ромашка росте у садочках та палісадниках, у парках та на городі, у лузі та на полі.)
— Яке в неї стебло? (Стебло в неї тонке, тендітне.) Які в ромашки листочки? (Листочки у ромашки зелені, довгасті.)
— Які в неї пелюстки? (Пелюстки білі та ніжні.) — Яка у квіточки серединка?
Зразок опису ромашки
У ромашки кругла серединка яскраво-жовтого кольору. Пелюстки біленькі та ніжні-ніжні. Ромашка, неначе маленьке сонечко, усміхається до всіх навкруги.
Ромашка росте у садочках та палісадниках, у парках та на городі, у лузі та полі.
У неї тоненьке стебельце, зелені листочки. У ромашки білі-білі пелюстки. Ця ніжна квіточка має золотисту, мов сонечко, серединку. Ромашка лікує людей від багатьох хвороб, годує солодким нектаром комах. Усі, хто дивиться на неї, не можуть відірвати очей від такої краси.
Опорні слова й словосполучення для опису квітки ромашки:
Літня, польова, садова, біленькі пелюсточки, мов сніжок, як промінчики, сонечко, ніжна, жовта серединка, красується, зелене мереживо, запашна,
Складання розповіді за серією предметних малюнків
Розмовна хвилинка . Прочитати з різною інтонацією:
ВОРОНА ПРОВОРОНИЛА ВОРОНЕНЯТ.
ВОРОНА СИДІЛА НА ГАНКУ, мабуть чекала сніданку.
Птах темнуватий і вигадки багатий.
Він хитренький хитрував, і мішечок продовбав.
2 Дібрати синоніми до слів: пихатий - хитрий - сміливий -
граціозно - удосталь - вилискувати
Дібрати пестливі слова до слів – півень, ворона.
Дібрати антоніми: пір’я світле - дзьоб невеличкий -
ніжки м аленькі -
Початок розповіді: Працював Півник цілий день та й назбирав мішечок …………..
Хвилина міркування: Щоб помилок уникати - треба пильність розвивати.
Ключ від замка. Журавлиний ключ.Ключ (інструмент)
Виділені слова пишуться однаково,вимовляються однаково, але значення слів абсолютно різне. Отже: це слова омоніми.
Доведіть, що виділені слова – омоніми.
Коли я підійшов до квартири, я дістав ключ,щоб відкрити двері.
Дивлячись на небо, я побачив журавлиний ключ.
Мені снився казковий замок.
Вчора я не міг відкрити замок в ящику.
У дівчинки довга, пишна коса.
Женці взяли коси в руки й почали косити жито.
Спишіть каламбури. Підкресліть головні члени речення.
В лісі вовк страшний живе, поїдає все живе.
Я кота шукав уранці, а знайшов його у ранці.
Їжачиха сину шила чобітки без голки й шила.
Щоб помилок уникати - треба пильність розвивати.
Заморозив Мурчик ніс, коли хвіст додому ніс.
Ніс – означає щось нести ; ніс – означає частину тіла людини чи тварини.
Ці слова не можуть бути однозначними або багатозначними і мають назву омоніми.
Поясніть лексичне значення виділених слів:
Грицю вже не до коси: виплив човен з-за коси, в нім русявих дві коси.
Де лисички бродили, там лисички уродили.
Загадки з використанням омонімів:
Що є в людини ів корабля?
Якою косою не можна косити?
Що звичайні люди їдять, а боксери б»ють?
(груша, ніс, коса)
Хвилина міркування. Хто тут лиха нам накоїв? Виправте помилки.
У лісі між пролісками розцвіли сині дерева. На листках з»явились зелені гілки. З теплих птахів прилітають краї. Вони будують яєчка і відкладають в них гнізда. Пізніше із пташенят вилупляться яєчка.
Із двох простих речень утвори складне.
Минуло літо . Минуло літо і прийшла осінь.
Прийшла осінь.
Настала осінь.
Стало прохолодно. _____________________________
На липах і березах пожовтіло листя.
Ялини стоять зелені. ____________________________
Почались заморозки.
Ведмеді і їжаки залягли у сплячку. _____________________
Прочитай речення з відповідною інтонацією.
Розповідай запитуй вигукуй
Настала весна. Настала весна? Настала весна!
Пригріває сонечко. _______? ___________!
Зазеленіла травичка. ______________? ______________!
Хвилина міркування:
Щоб помилок уникати - треба пильність розвивати.
. — Вітер запрошує нас познайомитись із жителями іншого міста. Це дивне місто. В ньому живуть 2 брати. Послухайте казочку про них.
Два брати жили на світі, був один з них працьовитий, а другий ледачий дуже. Той стоїть, а той сидить.Той мовчить, а той кричить. Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварились І ніколи не мирились, Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились, Дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, Їх антонімамизвуть.
У кожному реченні знайдіть слова, протилежні за значенням:
Незнайко на печі сидить, а Знайко по дорозі біжить.
Більше думай, а менше говори.
Нових друзів май, а старих не забувай.
Хвилина міркування.
Зіграти хочеться мені з вами в гру «Так» чи «Ні», я вам питання задаю, готуйте відповідь свою:
В кінці речення ставиться кома ( ).
Речення починаємо писати з великої букви ( ).
Наше мовлення складається зі складів ( ).
Речення виражає закінчену думку ( _.
Слова в реченні пишуться окремо ( ).
Хто тут лиха нам накоїв? Допоможіть роз’єднати слова.
Багатоулісігрибів.
Учні заходятьуклас.
3.Допоможіть Незнайкові виділити зайве слово та об’єднати слова так, щоб утворилось речення.
а ) Морква, помідор, огірок, персик,капуста
(Морква, помідор, огірок, капуста - це овочі.).
б ) Банан, апельсин, перець,ківі, груша
в ) Сорока, горобець, синиця,лисиця, ластівка
г ) Дуб, акація, клен,смородина, ясен, явір
1. Гра «Знайди родину» Замініть слово сплять на слова синоніми.
Прийшов листопад. Голі дерева вже готові до зими і сплять. Сплять жуки і павуки, Сплять у мулі лини і карасі. Спить у теплій барлозі ведмідь.
( спить, дрімає, куняє, дає хропака, поринув у сон)
2. Моя школа.
План.
Яка твоя школа?
Що є біля твоєї школи?
Чи любиш ти свою школу? Чому?
Опорні слова й словосполучення:
Прекрасне, світле приміщення,просторі класи, дзвоник, спортивна зала, бібліотека, їдальня, спортивний майданчик, дитячий майданчик, квітник
Хвилина міркування. Щоб помилок уникати, треба пильність розвивати.
Картина.
В мене є така картина – краща від усіх.
Спіють яблука, малина, зверху валить сніг.
На гілка сидять зайчата, по ставку пливуть курчата, їжаки летять.
Світить сонце, сяють зорі,жолуді на осокорі гронами висять.
Гра «Складалочка». Складіть речення із слів кожного рядка.
Підкресліть прикметники
- травень, скоро, веселий, настане
- теплий, пройде, дощ, весняний
- квітів, багато, нових, з”явиться
- троянда, у, саду, червона, розпуститься
2. Спишіть, перше слово в реченні пишіть з великої букви. Прочитайте шосте речення і скажіть, в чому полягає кмітливість Василька? Підкресліть три прикметники.
Ластівки в капелюсі.
У нас під стріхою жили ластівки аж ось трапилась велика біда під час вітру гніздо впало і розбилось на землі лежало четверо жовторотих пташенят батьки їхні кружляли над своїми дітками і кликали на допомогу Василько поклав пташенят у старий капелюх і прибив під стріхою ластівки дуже зраділи і почали годувати пташенят.
Хвилина міркування. Щоб помилок уникати, треба пильність розвивати.
Жила собі маленька буква. ЇЇ зовсім ніхто не помічав, часто пропускали, недописували. Образилась маленька буква і вирішила все змінити. «Спробую я із середини речення стати на початок» - сказала вона. І дивно – відразу із маленької букви вона перетворилась на велику і її всі помітили. З того часу чимало води утекло ,а ми з вами не забуваємо писати велику букву на початку речення.
1.Прочитайте словосполучення кожного стовпчика, проаналізуйте, що спільного в цих парах І чим вони відрізняються.
Настала весна. Тепла весна.
З’явились квіти. Перші и квіти.
Зазеленіла трава. Ніжна трава.
Заспівали птахи. Дзвінкі птахи.
( Словосполучення лівого стовпчика виражають закінчену думку)
2.Запишіть тільки речення.
Діти спускалися з гірки. Ігровий майданчик.
На березі річки гралося багато дітей. Літні розваги.
Маринка любить гуляти під дощем. Теплий дощ.
3.Гра «Доповни речення».
- Сійся жито і пшениця - буде дітям……..
- Для веселої малечі бублик виглядає з …….
- Виросте усе доволі на широкім житнім ……..
Запеклося сонце в хлібі, хто зростив його ……..
(Слова для довідок: спасибі, паляниця, печі, полі )
Тема: Синоніми 4 клас
Хвилина міркування:
Щоб помилок уникати - треба пильність розвивати.
2. Гра «Знайди родину» Групи синонімів не можуть знайти свої будиночки. Допоможіть їм.
гігантський, здоровий, неосяжний, дружній , товариський, куняти, дрімати сумувати - тужити, хата, житло, квартира, пахучий, запашний, ароматний,великий,приятельський,спати,печалитися,
будинок,духмяний, неосяжний, ароматний,дім.
Першого вересня усі ідуть до школи. Ось ідуть друзі Мишко і Сашко. За ними ідуть Марійка і Надійка. Поважно ідуть старшокласники.
( слово Поважно ідуть замінимо словами, що означають дію, пов»язану з пересуванням : поспішають, біжать, крокують, чапають).
4.робота з словами та фразеологізмами:
- набрати в рот води – - кіт наплакав –- поринути в сон –
Секрети від буквосполучень (дз) та (дж):
Це усі повинні знати, нас не можна роз”єднати.
Відрізняємось ми чим? Літер дві, а звук один.
- Дз, дж – 2 букви, 1 звук
1. Мовна розминка:Джа-джо-джу-джи-дже.
Джаз –джоз-джуз- джиз-джез.
Джат-джот-джут- джит-джет.
2. Не розуміє зовсім Маша, їй допомога потрібна наша. Визначаємо кількість звуків та букв в словах:
Джип - 4б., 3 зв. Джунглі - Джемпер -
Дзеркало - Дзенькати - Дзвіниця–
5.Д/гра «Підкажи слівце». Запишемо слова в зменшувано-пестливій формі .
Джерело- джерельце, дзьоб-…., дзеркало -….., бджола - ….., джміль -…..
6.Прочитайте скоромовку, чітко вимовляючи кожен звук. Повторіть: пошепки – повільно, тихо – швидше, голосніше – ще швидше, голосно – дуже швидко:
«Дзень – дзелень», - дзвонив раз Дзвін.
Дзеленчав до Дзиги він.
Дзига Дзвін не помічала,
Перед дзеркалом дзижчала.
Хвилина міркування:
Промовляй чітко звук (с) та(ш) у складах:
са-ша, си-ши , со-шо, су-шу - порівняйте за вимовою і звучанням.
(с – губи розтягнуті в посмішці,язик за нижніми зубами, голос відсутній, повітряний струмінь холодний;
ш – губи витягнуті вперед,язик угорі, голос відсутній, повітряний струмінь теплий.)
1.Гра «Чарівні букви» . Замініть одну букву так, щоб утворилося нове слово.
Сапка – шапка, каша -________, кішка -___________, кашка - __________.
У Сашка на голові___________. Щоб звільнити город від бурянів потрібна гостра ___________. Ловить мишей кі.ка. У Даринки заплетена __________.
2 Випиши слова з буквою ш в перший стовпчик, з буквою ш в другий, з буквами с,ш в третій:
Мишка в нірку поспішала,
мишка нірку прикрашала.
Наносила в нірку зілля –
нині в мишки новосілля.
Встав пропущені букви Сабо Ш. Склади і поясни народні приказки.
Хто спішить курям на .міх.
Вий.ло діло як гребінцем че.е.
Бре.е, той людей .мі.ить.
Хвилина міркування:
Стоїть завод у полі. Який? А це секрет.
Працюють в ньому бджоли, виготовляють мед. ( Вулик)
М»яч , удар….і крики «Гол», це чудова гра …….. (Футбол)
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( Зверніть увагу: ф - вимовляється глухо ,без голосу ; в – вимовляється поштовхом повітря з голосом, голосові зв»язки вібрують- перевіряємо долонькою.)
З чого нам почати ? Треба чистомовку проказати:
Ва-ва-ва - в лісі живе сова
Фа-фа-фа – гарна шафа
Во-во-во – Валя вчила слово
Фо-фо-фо - на столі фото
Д/ гра «В пошуках звірів і птахів». Які звірі та птахи сховалися в таблиці?
Записати слова в множині, в зменшувано-пестливій формі, поділити на склади.
Д/гра «Слово заблукалось». (Знайдіть зайве слово в рядку).
- Фарба, шафа, фрукти, вишні, футбол.
- Цифра, кефір, риба, вафлі, форель.
- Валя, Вася, Петро, Володя.
Д/гра «Не помились». (Встав пропущені букви в,ф)
Молочна ферма.
На .ермі багато корі. .они стоять в теплих корі.никах. Стіни по.арбо.ані білою .арбою. І.ан І.ано.ич за.ідує фермою. Коро.и дають молоко. З молока .иробляють сметану, .ершки, сир, масло, ке.ір.
17.02 1 клас
Хвилина міркування:
В літню днину у ярузі він реве, ламає гілля. Ну, а взимку у барлозі міцно спить, мов немовля. (Ведмідь)
Сірий зубастий по полю блукає, ягнят шукає. (Вовк).
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( Зверніть увагу: ф- вимовляється глухо ,без голосу ; в – вимовляється поштовхом повітря з голосом, голосові зв»язки вібрують- перевіряємо долонькою.)
2.Ритміко-інтонаційні вправи:
Фа фа-фа фа-фа-фа
Ва ва-ва ва-ва-ва
Фо фо-фо фо-фо-фо
Ви ви-ви ви-ви-ви
3. Прочитайте склади в рядках, в стовпчиках:
4.Визначте місце звука в словах:
Федір, ворона, Федора, вафлі, апостроф, вода, автобус, звір, алфавіт,
сарафан, журавель, фотограф, левиця.
5.Гра «Чарівники» ( при зміні однієї букви ( в на ф) - змінюється
значення слова )
Фата - ….., фаза -….., Фаня - ….
6. Гра «Відлуння»(скажи навпаки):
Прийшов - ……, зайшов -…., пришив - ……., знайшов -……,забрав -……
7. Прочитати скоромовку повільно,швидко, чітко, виразно з різними намірами ( здивування, невдоволення):
Не про вовка скоромовка скоро мовиться - сірий вовк у вовколовку скоро вловиться.
Щоб помилок уникати - треба пильність розвивати.
Коли я з (д), росту на гілці, коли я з (т) – пливу по річці.
Порівняйте вимову звуків в кінці слів плід- пліт.
Д – приголосний , дзвінкий (перевіримо долонькою). Т – приголосний, глухий.
1.З чого нам почати. Треба скоромовку проказати.
Тигр промовив до тхора: тхоре, де тхорів нора.?
Дятел дуб довбав , та не додовбав.
Знайди місце звука в слові: ( т або д)
Тополя, дупло, кит, сад,листок, вода, картопля, помідор.
3.Будьте спостережливі! Доповніть слова, відповідними складами.
Лопа.., робо.., кори.., приро.., воро.., боро.., свобо.., курча.., тома..,
4.Склади словосполучення.
Гарячий туш.
Чорна душ.
Високий диск.
Лазерний тиск.
Заметений твір.
Написаний двір.
5.Д/гра «Допоможи Буратіно» ( утворення дієслів майбутнього часу)
Зразок: дарує - буде дарувати, даруватиме.
Дихає -
Дрімає -
Дякує -
Тримає -
Д/ гра «Не помились» (встав букви д-т )
На будівництві.
На нашій вулиці бу.ували жи.ловий бу.инок. Вантажні машини пі.возили го.ові с.іни, с.елю,вікна, .вері. На май.анчику с.ояв підйомний кран. Він пі.іймав привезені час.ини бу.инку. Робі.ники с.авили їх на певне місце. Вирос.ав цілий поверх.
Щоб помилок уникати - треба пильність розвивати.
Коли я з (д), росту на гілці, коли я з (т) – пливу по річці.
Порівняйте вимову звуків в кінці слів плід- пліт.
Д – приголосний , дзвінкий (перевіримо долонькою). Т – приголосний, глухий.
1.З чого нам почати. Треба скоромовку проказати.
Тигр промовив до тхора: тхоре, де тхорів нора.?
Дятел дуб довбав , та не додовбав.
Знайди місце звука в слові: ( т або д)
Тополя, дупло, кит, сад,листок, вода, картопля, помідор.
3.Будьте спостережливі! Доповніть слова, відповідними складами.
Лопа.., робо.., кори.., приро.., воро.., боро.., свобо.., курча.., тома..,
4.Склади словосполучення.
Гарячий туш.
Чорна душ.
Високий диск.
Лазерний тиск.
Заметений твір.
Написаний двір.
5.Д/гра «Допоможи Буратіно» ( утворення дієслів майбутнього часу)
Зразок: дарує - буде дарувати, даруватиме.
Дихає -
Дрімає -
Дякує -
Тримає -
Д/ гра «Не помились» (встав букви д-т )
На будівництві.
На нашій вулиці бу.ували жи.ловий бу.инок. Вантажні машини пі.возили го.ові с.іни, с.елю,вікна, .вері. На май.анчику с.ояв підйомний кран. Він пі.іймав привезені час.ини бу.инку. Робі.ники с.авили їх на певне місце. Вирос.ав цілий поверх.
Хвилина міркування. Щоб помилок уникати, треба пильність розвивати. Який звук зустрічається частіше?
Бегемот роззявив рот, булку просить бегемот. (б – вимовляється голосно, бухтить, як барабан)
Пиляв Пилип поліна з лип, притупив пилу Пилип . (п –вимовляється глухопихтить, як тісто)
Чітко вимовляємо:
Па-ба,пи-би, апа –аба, апу-абу, пий-бий, грип-гриб.
Борода, борщ, болото, поле, погода, порада.
Гра «Допоможи Буратіно» Добери до словосполучень відповідні слова.
(Буратіно в школу не ходив і уроків не учив.)
Сильний вітер барліг
Пучок квітів буря
Речі пасажира букет
Лігво ведмедя багаж
Гра «Розвідники». Відшукай слова в таблиці, назви одним словом:
Утвори ласкаво-пестливі слова: , …………
Запиши в однині і множині …….
Гра «Знайди місце букви».
Спишіть, вставляючи пропущені б або п. Підкресліть букву п - зеленим олівцем, а б – синім.
Хліб.
.ринесли хлі. І на стіл .оклали. І дежить хлі. те.лий, .ахучий, руками ро.отящими .одарований. Золоті руки зерно зі.рали, змололи, тісто замісили, хлі. с.екли.Лежить хлі.ина золота і ні.и .ромовляє: лю.іть мене, шануйте,їжте і здоровими .удьте.
Хвилина міркування: 1. Борщ із нього варить ненька,в нього шкурочка тоненька,солодкуватий він на смак, фіолетовий…….. (буряк).
Зелений чуб, червоний бік,смачний із нього чавлять сік. Варять з ним борщі, росте в городі на кущі. (помідор)
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( п- вимовляється глухо , пихтить, як тісто;б- голосно, бухтить, як барабан- перевіряємо долонькою.)
2.Здогадайтесь, які слова хоче сказати Буратіно: бу…, боч.., бра.., бан.., бул…
Полюбляє горішки …..(білка). Гострі зуби має ….
Це для молока……(бідон). В кільце згорнувсь…..
Гра «Розвідники». Відшукай слова в таблиці, назви одним словом:
Утвори ласкаво-пестливі слова: буряк – бурячок, …………
Гра «Чарівники» - утвори нові слова
Балка –палка, бити - ……..
Брати -……. порт -…… купи -…..
5.Промовляємо чітко і виразно та з різними намірами (захоплення, здивування, невдоволення)
Пиляв Пилип поліна з лип.
Бурі бобри брід перебрели, забули бобри забрати торби.
04.02 1 клас
ЛОГОПЕДИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
ТЕМА: Диференціація с -з
Загадка:Хто сховався у печері, за міцні рожеві двері? А за ними ще одні, двері білі і міцні. Хто в печері жити звик? Ну звичайно наш …..(язик).
Наш язик – трудівник, працювати він в нас звик. І тому ми на початку, зробимо із ним зарядку:
«Посмішка».»Трубочка». «Парканчик». «Покараєм неслухняний язичок».
«Маятник».»Гойдалка». «Казочка язичка»
Актуалізація опорних знань:
Ця тварина темно-сіра, товстонога, товстошкіра. Як локатори два вуха, довгим носом спину чуха. (Слон)
Сіренький кожушок, скоренький побігайчик. Як він зветься?(Зайчик).
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( с- вимовляється тихо, глухо; з – голосно, дзвінко - перевіряємо долонькою.)
3.Промовляємо чітко і виразно:
Са-са-са - навколо краса За-за-за – ось іде коза
Си-си-си - козі сіна принеси Зу-зу-зу - погодуй козу
4..Гра «Чарівники» ( при зміні однієї букви - змінюється значення слова):
Ліс – ліз, злива - …., роса - …., казка -….
5. Гра «Що роблять.»( Утворити дієслова за допомогою префікса – за):
Сипати – засипати, лити - …., писати - …., читати -…., малювати -….
6.Гра «Допоможи Незнайку». Виправ помилки Запиши речення.
У Зіни красива і довга коза. Рогата коса гризе капусту.
У Сашка спіла злива. Надворі сильна слива.
Я вночі зібравсь на гірку і побачив в небі дірку.
ЛОГОПЕДИЧНЕ ЗАНЯТТЯ
ТЕМА: Диференціація с -з
Загадка:Хто сховався у печері, за міцні рожеві двері? А за ними ще одні, двері білі і міцні. Хто в печері жити звик? Ну звичайно наш …..(язик).
Наш язик – трудівник, працювати він в нас звик. І тому ми на початку, зробимо із ним зарядку:
«Посмішка».»Трубочка». «Парканчик». «Покараєм неслухняний язичок».
«Маятник».»Гойдалка». «Казочка язичка»
Актуалізація опорних знань:
Ця тварина темно-сіра, товстонога, товстошкіра. Як локатори два вуха, довгим носом спину чуха. (Слон)
Сіренький кожушок, скоренький побігайчик. Як він зветься?(Зайчик).
Виділіть перші звуки в словах-відгадках, згадайте артикуляцію.
( с- вимовляється тихо, глухо; з – голосно, дзвінко - перевіряємо долонькою.)
3.Промовляємо чітко і виразно:
Са-са-са - навколо краса За-за-за – ось іде коза
Си-си-си - козі сіна принеси Зу-зу-зу - погодуй козу
4..Гра «Чарівники» ( при зміні однієї букви - змінюється значення слова):
Ліс – ліз, злива - …., роса - …., казка -….
5. Гра «Що роблять.»( Утворити дієслова за допомогою префікса – за):
Сипати – засипати, лити - …., писати - …., читати -…., малювати -….
6.Гра «Допоможи Незнайку». Виправ помилки Запиши речення.
У Зіни красива і довга коза. Рогата коса гризе капусту.
У Сашка спіла злива. Надворі сильна слива.
Я вночі зібравсь на гірку і побачив в небі дірку.
Сполученння букв (ьо). Правопис
слів та правила переносу.
ГОВОРИМО- сміливо ,чітко,виразно,
красиво.
ПИШЕМО – не поспішаємо, букви та склади ми «не
ковтаємо.»
Ти прислухайся – замри- все, що
чуєш, повтори.
Кожна буква від А до Я промовля
своє ім”я.
Є на світі різні звуки, чути їх –
складна наука.
одна із них німа, в неї голосу
нема.
Здогадався певно всяк, звуть цю
букву -
(ь).
(Ь) та буква (О) подружилися давно, де в словах вони з”являються - м’яко звуки вимовляються.
1. Правильно вимовляй :
Льо, тьо,
ньо, дзьоб, дьо.
2. Незнайко в школу не ходив і
уроків не учив. Допоможіть визначити кількість звуків і букв в словах:
Льон - (4 б., 3 зв.) льотчик - опеньок -
Півень - льодовик - кольоровий -
3. Книжковий хропачок з»їв літери
в словах. Допоможіть їх відновити.
Л..тчик, т..хкає, л..нар,
пол…вий, вечірн..ю, пол…ти.
4. Д/ гра «Поламані склади». (Склади
слова з розсипаних складів .)
зи, сльо; до,льо,вик; мий,сьо; на,льо,ма,ний,ва.
5. Незнайко не в змозі підібрати
антоніми (слова, протилежні за значенням).
Допоможіть йому. Сміх
- сльози, лінивий -
…….., втомлений - ……,
безвольний - ……
6. Прочитайте, відгадайте та
запишіть загадку:
Що у полі засиніло, потім стало
біле-біле і згодилось на хустину, на рушник і скатертину
Буде Льолі з льону льоля.
(Льоля – лагідна назва дитячої сорочки)
Немає коментарів:
Дописати коментар