Хімія 11

13.05

Хімія. 11 клас. Тема. Роль хімії у розв’язанні енергетичної проблеми.

Д/з Вивчити параграф № 34 (стор. 211 – 212)  .  Переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=ZbunkCwbv2M&t=28s

https://www.youtube.com/watch?v=P2_puvtjTfU

Виконати тест за посиланням join.naurok.ua  Код доступу (вчитель повідомляє на уроці)


09.05

Хімія. 11 клас. Тема. Роль хімії у розвитку продовольчої  та сировинної проблеми.

Д/з Вивчити параграф № 34 (стор. 210 – 211)  .  Переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=ZbunkCwbv2M&t=28s

https://www.youtube.com/watch?v=P2_puvtjTfU


06.05

Хімія. 11 клас. Тема. Роль хімії у розв’язанні продовольчої проблеми.

Д/з Вивчити параграф № 34 (стор. 210)  .  Переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=ZbunkCwbv2M&t=28s


02.05

Хімія. 11 клас. Тема. Роль хімії у розвитку нових напрямів технологій.

Д/з Вивчити параграф № 34 (стор. 209 – 210)  .  Переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=ZbunkCwbv2M&t=28s


29.04

Хімія. 11 клас. Тема. Роль хімії у створенні нових матеріалів.

Д/з Вивчити параграф № 34 (стор. 207 – 210). Переглянути відео

https://www.youtube.com/watch?v=ZbunkCwbv2M&t=28s


24.04

Хімія. 11 клас. Тема. Контрольна робота №2 з теми «Неорганічні речовини та їхні властивості».

Д/з Повторити параграфи № 26 – 33.

Виконати контрольну роботу за посиланням і надіслати для перевірки

https://drive.google.com/file/d/1NabvEeehqcAkvNwaJluo-zg_qsXlixKc/view?usp=sharing


22.04

Хімія. 11 клас. Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Неорганічні речовини та їхні властивості »

Д/з Повторити параграфи № 26 – 33.

Переглянути презентацію за посиланням

https://drive.google.com/file/d/15UXYct9FolddMVbtkIYLV_wzi9t-Uveh/view?usp=sharing


11.04

Хімія. 11 клас. Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Неорганічні речовини та їхні властивості»

Д/з Повторити параграфи  № 23 — 33. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=RnnIVijbvuE


08.04

Хімія. 11 клас. Практична робота №2. Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами.

Д/з Повторити параграф № 33. Виконати практичну роботу (стор. 205 підручника), варіант 1 і надіслати для перевірки.


04.04

Хімія. 11 клас. Тема. Генетичні звязки між класами неорганічних сполук.

Д/з Вивчити параграф № 33.

Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=t0q0n92QP7o&list=RDCMUCv8l9yc_4-jrwUf3SDym2SQ&index=2

Напишіть рівняння реакцій для здійснення таких перетворень:

Фосфор →  фосфор (V) оксид →  ортофосфатна кислота  →  кальцій ортофосфат  →   ортофосфатна кислота  →  калій ортофосфат


01.04

Хімія. 11 клас. Тема. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.

Д/з Вивчити параграф № 33. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=oPI0lpUAzgM


28.03

Хімія. 11 клас. Тема. Біологічне значення металічних і неметалічних елементів.

Д/з Вивчити параграф № 32. Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=6aUThVn7UGE

Виконайте завдання  за посиланням і надішліть для перевірки https://drive.google.com/file/d/110DXq1zVQtk2ChdLoHSmzcMWcNSpf3_e/view?usp=sharing


25.03

Хімія. 11 клас. Тема. Виконання вправ.

Д/з Повторити  параграф № 31.

Виконати завдання та надіслати для перевірки.

1.Запропонуйте варіанти розпізнавання розчинів сполук  К2SiO3, K3PO4, K2CO3, які містяться у пронумерованих пробірках. Відповіді підтвердіть хімічними рівняннями в молекулярній та йонно – молекулярній формах.


21.03

Хімія. 11 клас. Тема. Виконання вправ, розв’язування задач

Д/з Повторити  параграф № 31.

Переглянути відео за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=tIqfNnfrQlo

Виконати тест за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1097041


18.03

Хімія. 11 клас. Тема. Практична робота 1. Дослідження якісного складу солей.

Д/з Повторити параграф № 31.

Переглянути відео за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=tIqfNnfrQlo

Виконати практичну роботу за посиланням і надіслати для перевірки

https://drive.google.com/file/d/136OKSBKyDNRYSLYajEIP8f-xwxFONKzv/view?usp=sharing


14.03

Хімія. Тема. Лабораторні досліди 3, 4, 5, 7, 8. Виявлення в розчині йонів Феруму (2+), Феруму (3+), Барію, силікат — іонів та ортофосфат -  іонів.

Д/з Повторити параграф № 31.

Переглянути відео за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=tIqfNnfrQlo


11.03

Хімія. Тема. Якісні реакції на деякі йони.

Д/з Вивчити параграф № 31..

Переглянути відео 1 за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=GX6UmN1wzSs

та відео 2

https://www.youtube.com/watch?v=tIqfNnfrQlo

Виконайте тест за посиланням join.naurok.ua Код доступу 3258427 та надішліть для перевірки


07.03

Хімія. Тема. Поняття про кислотні та лужні грунти.

Д/з Вивчити параграф № 30 (стор. 184 - 186) .

Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=bIqS6JLEuPE


04.03

Хімія. 11 клас. Тема. Мінеральні добрива.

Д/з Вивчити параграф № 30 (стор. 180- 183) 29. Опрацювати конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/1D8FqV08bW9MK-NsbiW5cZU7ZAadyWTFE/view?usp=sharing

Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=0ZSCQK8avzQ&t=147s


22.02

Хімія. 11 клас. Тема. Сучасні силікатні матеріали.

Д/з Вивчити параграф № 29.

Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=Jsl81sgaKls


19.02

Хімія. Тема. Поняття про жорсткість води.

Д/з Вивчити параграф № 28. Опрацювати конспект за посиланням

https://docs.google.com/document/d/1N7WUNVYf_inpF6Y_x9CLtliJw8Vs7XCd/edit

Переглянути відео 1

https://www.youtube.com/watch?v=jF94uqTK4SQ

відео2

https://www.youtube.com/watch?v=ZWmdMZLVV1M


15.02

Хімія. 11 клас. Тема. Виконання вправ.

Д/з  Повторити параграф № 27. Перегляньте відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=Oc0GxL2wp4c

 

Виконайте завдання і надішліть для перевірки

1.              Дописати рівняння можливих реакцій

а) NH4Cl →

б) KNO3

в) Na2SO3 + KOH →

г) Na3PO4  +  AgNO3

д) Ca(OH)2  +  CO2

е)  NaOH  + H3PO4


12.02

Хімія. 11 клас. Тема. Солі. Середні і кислі солі.

Д/з  Вивчити параграф № 27. Перегляньте відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=zly98HH5Vfo


08.02

Хімія. 11 клас. Тема. Одержання основ та амфотерних гідроксидів. Застосування гідроксидів Натрію та Кальцію.

Д/з  Вивчити параграф № 26. Перегляньте відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=LdtnBzmudgc

Виконайте завдання та надішліть для перевірки.

Завдання з вибором однієї правильної відповіді:

1. Луги — це:

а) основи;

б) основи, розчинні у воді;

в) гідроксиди;

г) солі.

2. Вкажіть колір індикатора метилового оранжевого в лужному середовищі:

а) синій;

б) жовтий;

в) малиновий;

б) жовтий;

г) оранжевий.

3. Реакція нейтралізації — це:

а) заміщення;

в) сполучення;

б) обміну;

г) розкладу.

4. Вкажіть частинки, з яких складаються основи:

а) атоми;

в) вільні радикали;

б) молекули;

г) йони.

5. Вкажіть класи речовин, між якими відбувається реакція нейтралізації:

а) метал і кислота;

б) основні та кислотні оксиди;

в) основи та кислоти;

г) солі та кислоти.

6. Вкажіть схему реакції, в результаті якої утворюється осад:

а) Zn + HCl https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

в) NaOH + HCl https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

б) Na2O + CO2https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

г) NaOH + CuSO4 https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

Завдання з вибором декількох правильних відповідей

7. Укажіть індикатори, що використовують для виявлення лугів:

а) фенолфталеїн;

б) метиловий оранжевий;

в) фіолетовий лакмус;

г) універсальний.

8. Вкажіть речовини, з якими не реагують основи:

а) кислоти;

б) луги;

в) солі;

г) кислотні оксиди;

д) основні оксиди.

 

Завдання на встановлення відповідності

9. Установіть відповідність між реагентами та продуктами реакції.

1) NaOH + CuSO4 https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

а) H2O + Na2CO3

2) NaOH + CO2 https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

б) Na2SO4 + Mn (OH)2

3) Ca (OH) + HCl https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

в) CaCl2 + H2O

4) NaOH + MnSO4 https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

г) Na2SO4 + Cu (OH)2

 

10. Установіть відповідність між реагентами й типами реакції.

1) CaO + H2O https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

а) Заміщення

2) Al (OH)

б) Обміну

3) KOH + HCl https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

в) Сполучення

4) Fe + HCl https://lh3.googleusercontent.com/ErUJoxR8ayhYHEvxsImCvxAS12tQq3XI4FJS_b-GPKcTqI1tQmCfkdt4WW1s5nzfdHxUVzNIgmYa6vrK5VguFhY14dMgTN3LfDhnoP7WljPbfCrfcgJTHxsG4G-H_rlhItsDMuBvus5QQLNWLVK4

г) Розкладу

 


05.02

Хімія. 11 клас. Тема. Основи.

Д/з  Вивчити параграф № 26. Перегляньте відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=LdtnBzmudgc


01.02

Хімія. 11 клас. Тема. Застосування металів та їх сплавів.

Д/з. Опрацювати  конспект за посиланням https://docs.google.com/document/d/1bI28FYQ2bH186I6Ck9u98INUFoGmOQO4/edit  

Пройти тест за посиланням (активний до 18.00)

https://naurok.com.ua/test/zastosuvannya-metaliv-ta-hnih-splaviv-155574.html


29.01

Хімія. 11 клас. Тема. Залізо. Фізичні та хімічні властивості заліза.

Д/з Вивчити параграф № 25. Перегляньте відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=5pw2EhZLE9A


25.01   Хімія. 11 клас. Тема. Виконання вправ, розв’язування задач.

Д/з  Повторити параграф № 24. Перегляньте відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=X2axfsfoBJc

 

Виконайте самостійну роботу і надішліть для перевірки.

Самостійна робота

Здійснити перетворення

 

Al(OH)3

 

 Al   →         Al2O3  →  Al2(SO4)3  → Al (OH)3→  Al2O3

 

 Li3AlO3       AlCl3            Al(NO3)3


22.01   Хімія. 11 клас. Тема. Фізичні та хімічні властивості алюмінію.

Д/з Вивчити  параграф № 24. Перегляньте відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=X2axfsfoBJc


18.01  Хімія. 11 клас. Тема. Арени. Бензен.

Д/з  Вивчити  параграф № 11. Опрацювати конспект за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1hl5ptVG53xExuGZfT6D6DegU0XQfbgwv/view

Перегляньте відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=_Z7oU06dc5I

Хімія. 11 клас. Тема. Фізичні властивості металів.

Д/з  Вивчити  параграф № 23 (стор. 135 — 139) . Перегляньте відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=KeNYSi5azaw


15.01   Хімія. 11 клас. Тема. Загальна характеристика металів.

Д/з Вивчити параграф № 23 (стор. 132 — 135).  Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=XEoCB7fbiDQ



28.12   Хімія. 11 клас. Тема. Особливості взаємодії металів з нітратною кислотою.

Д/з Повторити параграф № 21. Перегляньте відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=MhScdk_I6EY


25.12   Хімія. 11 клас. Тема. Особливості взаємодії металів з концентрованою сульфатною кислотою.

Д/з Вивчити параграф № 21 (стор.122 -123). Перегляньте відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=MhScdk_I6EY



21.12  Хімія. 11 клас. Тема. Кислоти. Хімічні властивості. Одержання кислот.

Вивчити параграф № 21. Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=2v3ItObDYy4


18.12    Хімія. 11 клас. Тема . Виконання вправ, тестів.

Повторити параграфи № 19, 20. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=GpidNsmuqxUhttps://www.youtube.com/watch?v=GpidNsmuqxU



14.12    Хімія. 11 клас. Тема. Оксиди неметалічних елементів.

Вивчити параграф № 20. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=GpidNsmuqxU

Виконайте самостійну роботу та надішліть для перевірки:

Дописати рівняння можливих реакцій:

S  +  O2  =

CO2  +  H2O  =

CO2  +  HBr  =

BaO  +  N2O5  =

SO2  +  H2O  =

SiO2  +  H2O

K2O  +  SO3  =

SiO2  +  NaOH  =

Ca(OH)2  +  CO2  =

C  +  H2O  =


11.12   Хімія. 11 клас. Тема. Застосування водних розчинів сполук неметалічних елементів з Гідрогеном. Виявлення в розчині катіонів амонію. Вивчити параграф № 19. Переглянути відео за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=Pl59Ky0ZJfE



07.12   Хімія. 11 клас. Тема. Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном. Вивчити параграф № 18. Переглянути відео за посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=Pl59Ky0ZJfE



04.12   Хімія. 11 клас. Тема. Обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один з продуктів узято в надлишку. Вивчити параграф № 22. Переглянути відео за посиланням   https://www.youtube.com/watch?v=RnnIVijbvuE

Розв’язати задачі та надіслати для перевірки.

1.На цинк хлорид масою 6.8г  подіяли натрій гідроксидом масою 5г. Яка маса осаду при цьому утвориться?

2.Кальцій оксид масою 14г обробили розчином, який містить нітратну кислоту масою 35г. Яка маса кальцій нітрату утворилася?



30.11   Хімія. 11 клас. Тема. Окисні та відновні властивості неметалів. Застосування неметалів. Вивчити параграф №17. Переглянути презентацію за посиланням https://drive.google.com/file/d/150X_75lFpeJ1yZ1QYS3yCH7Eow8UyeJC/view

Виконати завдання для самоконтролю та надіслати для перевірки

ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ

·         1. Поясніть суть явища адсорбції.

·         2. Поясніть, як дослідити адсорбційну здатність деревного вугілля.

·         3. Порівняйте, чим різняться між собою деревне й активоване вугілля.

·         4. Укажіть галузь застосування адсорбційної здатності вуглецю.

А металургія

Б будівництво

В виробництво гуми

Г медицина

·         5. Установіть відповідність між назвою речовини та її застосуванням.

А активоване вугілля

Б графіт

В сажа

1 для виготовлення друкарської фарби

2 у виробництві спирту

3 для виробництва електродів

4 у виробництві мазі



27.11  Хімія. 11 клас. Тема. Вуглецеві матеріали. Явище адсорбції. Вивчити параграф №16. Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=PsENa1VHdI0



16.11  Хімія. 11 клас. Тема. Алотропія. Алотропні відозміни хімічних елементів. Вивчити параграф №15. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=-C1HGngGQNg



13.11 Хімія. 11 клас.  Тема. Неметали. Загальна характеристика неметалів, фізичні властивості.

 Д/зВивчити параграф №14. Переглянути відео за посиланням 

https://www.youtube.com/watch?v=LU9qEBmMnTU


09.11   Хімія. 11 клас. Тема. Контрольна робота з теми «Хімічні реакції»

Д/з Повторити параграфи 5-13.  

 

Контрольна робота з теми «Хімічні реакції»

 

1. Укажіть правильне твердження щодо хімічної рівноваги

А після встановлення хімічної рівноваги реакція зупиняється

Б якщо система перебуває в рівноважному стані, концентрація речовин не змінюється

В хімічні рівновага настає тільки в необоротних реакціях

Г стан хімічної рівноваги неможливо порушити жодними чинниками

2. Укажіть правильні твердження щодо реакції, яка відбувається за схемою

СО + О2 → СО2

1 оборотна реакція

А 1,3,5

2 необоротна реакція

Б 1,4,5

3 реакція заміщення

В 2,3,5

4 реакція сполучення

Г 2,4,5

5 окисно-відновна реакція

Д 3,4,5

3. Укажіть назву речовини, у водному розчині якої колір універсального індикаторного папірця змінився на синій

А натрій сульфіт

Б аргентум сульфід

В магній хлорид

Г калій сульфат

4. Позначте речовини, при взаємодії яких утворюється осад

А цинк гідроксид та натрій гідроксид

Б арґентум нітрат та калій хлорид

В кальцій карбонат та нітратна кислота

Г натрій хлорид та калій нітрат

5. Яка дія сприятиме зміщенню хімічної рівноваги реакції
СО2 (г.) + Н2 (г.) ⇄СО (г.) + Н2О (г.); ΔН > 0
    в бік утворення карбон(ІV) оксиду?
А зниження концентрації водню
Б підвищення температури
В зниження концентрації водяної пари
Г підвищення тиску

6.Установіть відповідність між явищем, що свідчить про перебіг хімічної реакції та її реагентами

Явище

Реагенти

1 утворення осаду

А натрій хлорид і калій сульфат

2 виділення газоподібної речовини

Б натрій сульфат і барій хлорид

3 утворення малодисоційованої речовини

В ортофосфатна кислота і натрій гідроксид

4 реакція не відбувається

Г калій карбонат і хлорид на кислота

 

Д натрій гідроксид і калій хлорид

 

7. Установіть відповідність між схемами та типами хімічних реакцій.

Схема реакції

1 ZnO + HCl → ZnCl2 + H2O

2 SO3+ H2O → H2SO4

3 Zn + H2SO4 → ZnSO4 + H2

4 Al(OH)3 → Al2O3 + H2O

Тип реакції

А заміщення

Б дегідрування

В обміну

Г розкладу

Д сполучення

 

8. Спрогнозуйте середовище розчинів солей: калій нітрату, магній нітрату, натрій сульфіду. Складіть рівняння гідролізу

9. Обчислити вихід продукту реакції негашеного вапна масою 400 г, добутого термічним розкладом кальцій карбонату масою 800 г



06.11  Хімія. 11 клас. Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Хімічні реакції»

 Д/з Повторити параграфи 5-13. Переглянути презентацію за посиланням https://drive.google.com/file/d/1SlvrQfNQ2nYsj6ADRMzip_TkhF7LwTja/view

Виконати самостійну роботу та надіслати для перевірки

1. Вибрати реакцію за кількістю та складом реагентів та продуктів реакції

(0,5 б)

 

а) оборотні; в) ендотермічні ;

б) заміщення; г) необоротні.

2. Вибрати визначення оборотних реакцій: (0,5 б)

а) реакції, що відбуваються в одному напрямку і закінчуються повним

перетворенням реагентів на продукти реакції.

б) реакції, що відбуваються в протилежних напрямках, а продукти реакції

є одночасно і реагентами реакції.

в) реакції, що відбуваються з виділенням тепла.

г) реакції, що відбуваються з поглинанням тепла.

3. Вибрати необоротну реакцію: (0,5 б)

а) N 2 + H 2 = NH 3

б) CuCl2 + KOH = KCl + Cu(OH)2

в) CO + H 2O = CO2 + H 2

г) SO2 + O 2 = SO 3

4. Вибрати, у який бік зміститься рівновага реакції 2Н2 + O2 ↔ 2Н2 О

 ∆Н< 0 з підвищенням  тиску: (0,5 б)

а) вліво; в) вправо; б) не зміниться; г) тиск не впливає.

5. Вибрати речовину, що піддається гідролізу: (0,5 б)

а) Ba(NO3 )2          б) K3PO4          в) Na2 SO4        г) LiCl

6. Вибрати речовину, що не піддається гідролізу: (0,5 б)

а) Na3 PO4        б) BaCl2         в) K2CO3              г) Li 2 SO3 .

7. Вибрати чинники, що впливають на зміщення хімічної рівноваги: (1 б)

а) утворення осаду

б) концентрація реагентів чи продуктів реакції

в) утворення газоподібної речовини

г) температура

д) тиск (для реакцій, що відбуваються зі зміною об’єму систем)

е) розчинення осаду

8. Знайти відповідність між речовиною та середовищем при гідролізі: (1,5  б)

1) лужне                  а) NaNO3

2) нейтральне         б) BaS

3) кислотне             в) Na2 SO3

                                  г) BaCl2

                                  д) AgNO3

                                  е) FeCl3

 

9. Знайти відповідність між схемою хімічної реакції та типами реакцій: (1,5 б)

1) CuSO4 + Fe = FeSO4 + Cu                            а) обміну

2) C + O2 = CO 2 +Q;                                        б) розкладу

3) CuSO4 + NaOH = Na 2 SO4 + Cu(OH)2                 

                                                                            в) сполучення

4) 2NO ↔ N2 + O2 + 181 кДж. г)екзотермічна     д)ендотермічна;

е) оборотна                     

є) необоротна                                          

ж) окисно-відновна                                                                                                                  з) без зміни ступенів окиснення

10. Унаслідок взаємодії натрію кількістю речовини 0,2 моль з водою добули водень об’ємом 1,916 л (н. у.). Обчисліть відносний вихід продукту реакції. (2 б)


02.11

Хімія. 11 клас. Тема. Поняття про гальванічний елемент. 

Д/з Вивчити параграф №13. Повторити параграф 13. Переглянути відео за посиланням

https://drive.google.com/file/d/15GMqc9MsBie1PyyMBO_t9cyT0P4sE7Jr/view


30.10

Хімія. 11 клас. Тема. Виконання вправ. 

Д/з Повторити параграф 12. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=yHiTUPmo00E

Виконати завдання та надіслати для перевірки

Завдання. Складіть молекулярні та йонно — молекулярні рівняння гідролізу таких солей:

 а) манган (ІІ) нітрату

 б) кальцій ацетату


26.10

Хімія. 11 клас. Тема. Гідроліз солей

Д/з Вивчити парагрф 12. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=yHiTUPmo00E


23.10

Хімія 11 клас. Тема. Виконання вправ, розв’язування задач. Повторити параграфи №№ 9 – 11. 

Розв’язати задачу та надіслати для перевірки

1. Яка маса кальцій оксиду утвориться при прожарюванні 500 г вапняку, якщо вихід продукту реакції становить 80% від теоретичного?



19.10

Хімія 11 клас. Тема. Обчислення за хімічними рівняннями виходу продукту реакції. Вивчити параграф № 11, переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=WrubbH1aID4

Розв’язати задачу і надіслати для перевірки

1. Із 400 г кальцій карбонату при дії хлоридною кислотою одержали  75 л

вуглекислого газу. Обчисліть відносний вихід вуглекислого газу.

 


16.10

Хімія 11 клас. Тема.  Оборотні та необоротні процеси. Хімічна рівновага. Вивчити параграфи №9, №10. Переглянути  презентацію за посиланням https://drive.google.com/file/d/1ZloXxHop5rvX-pU8lpAbPdLdE4qRnsoL/view  та відео

https://www.youtube.com/watch?v=QC-Z89xWoEY


05.10

Хімія 11 клас. Тема. Самостійна робота з теми « Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Хімічний звязок і будова речовини»

Виконайте самостійну роботу та надішліть для перевірки на сайт Карпівського ліцею.

Варіант 1

1.      Вкажіть елементи, які виявляють максимальну схильність до утворення сполуки з йонним зв’язком: 

а) S, O;           б) K, N     в) P, Cl;        г) H, Ne;      д) Zn, O.

2.      Вкажіть тип хімічного зв’язку в речовині, формула якої  OF2

                    а) полярний ковалентний;           б) неполярний ковалентний;

                           в) йонний;                 г) водневий;                    д) металічний.

3.      Вкажіть правильне твердження. Спільним у будові йонів  є : Ca2+  Cl-

а) кількість протонів; б) загальна кількість електронів і протонів; в) кількість електронів на зовнішньому електронному шарі;   г) кількість нейтронів;   д) кількість протонів і нейтронів.

4.      Вкажіть молекулу між атомами якої існує неполярний ковалентний зв’язок:

                         а) Cl2O       б) H2S;       в) N2;        г) NH3;     д) HBr.

5.      Найменш стійким хімічних зв’язком є:

                            а) неполярний ковалентний;        б) полярний ковалентний;      

                                     в) водневий;             г) металічний;          д) йонний.

6.      Вкажіть пару речовин, усі зв’язки в яких полярні ковалентні:

а) N2   і NH3   б)  K2O   і  KCl  в) KCl  і  NaCl  г)NH3  і  H2O    д)  N2   і HCN

7.      Укажіть аморфну речовину:

               а) Натрій гідроксид;    б) Мідь;      в) Поліетилен;      г) Хлор

8.      Укажіть назву хімічного елемента з електронною конфігурацією зовнішнього енергетичного рівня :  3s23p2

                     а) Оксиген;        б) Силіцій;      в) Карбон;     г) Хлор

9.      Встановіть відповідність між формулою речовини та типом хімічного зв’язку у ній:

А- металічний                                               1. O2

Б - водневий                                   2. Na3N

В - йонний                                                         3. NH3

Г – полярний ковалентний           4. Mg

Д – неполярний ковалентний                                       

10.  Встановіть відповідність між назвою хімічного елемента і його місцем у таблиці періодичної системи:

А-  побічна підгруппа VIII групи                                         1. Натрій;

Б – головна підгрупа ІІ групи                                  2. Кальцій;

В – головна І групи                                                                           3. Алюміній;

Г – головна підгрупа ІІІ групи                                4. Ферум;

Д – побічна підгрупа ІІІ групи         

11.  Дайте характеристику хімічного елемента з порядковим номером 14 а саме:

1)    вкажіть положення елемента у Періодичній системі кількість протонів, електронів та нейтронів;

2)    складіть електронну та графічну формулу цього елемента, вкажіть кількість неспарених електронів;

3)    напишіть електронну конфігурацію атома цього елемента у збудженому стані;

4)    вкажіть усі можливі валентні стани та ступені окиснення, що характерні для цього елемента;

5)    напишіть формулу простої речовини та формулу вищого оксиду цього елемента; вкажіть тип хімічних зв’язків та тип кристалічної гратки у цих речовинах.

12.  Атом хімічного елемента має на 6 електронів більше, ніж йон Магнію. Запишіть назву цього елемента. 


02.10

Хімія 11 клас. Хімія 11 клас. Тема. Кристалічний та аморфний стан речовин. Залежність фізичних властивостей речовин від їхньої будови.

Д/з. Вивчити параграф № 8.  Переглянути презентацію


29.09

Хімія 11 клас. Тема «Водневий звязок. Металічний звязок»

Д/з. Вивчити параграф 7. Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=cbzcWB742Os&t=17s

Опрацювати конспект

Ковалентний зв’язок та його характеристики

Ковалентний зв’язок – це зв’язок атомів за допомогою спільних електронних пар.

Після відкриття електрона проводилося багато спроб розробити електронну теорію хімічного зв’язку. Найбільш вдалими стали роботи Льюїса (1916 р.), який запропонував розглядати утворення зв’язку як наслідок виникнення спільних для двох атомів електронних пар (рис. 4.5). Для цього кожний атом надає однакову кількість електронів і намагається оточити себе октетом або дублетом електронів, характерним для зовнішньої електронної конфігурації інертних газів. Графічно за методом Льюїса утворення ковалентних зв’язків за рахунок неспарених електронів подають за допомогою точок, які позначають зовнішні електрони атома (рис. 4.6).

https://lh5.googleusercontent.com/tZHHNxXskDHZYErhUmgYjcfx0FaoKsaxk8GR1fXfEOgVgIerAsShz2bdhFrrDrf1hlLjXShpfuiNNLeB7meBh1qy2AQ4NiS1QagO_UqjDBGKCUaaPpS13JFX8nyLgaHYiWubp-fUxieOSgEMHT4RWcpUIfKsVu369aI0eJdT-bsdfwQLia9xEBH3Qwz2qogTm41-

Клікніть і тягніть для зауважень

Рисунок 4.5 – Спрощена модель виникнення спільної електронної пари при утворення ковалентного зв’язку

https://lh5.googleusercontent.com/2m-0cC_ZMT0nL1jcPA0EishUIn3KSdkYvt5ea3b6sgPG230K2BJgF4YkWZhwbFkcq-RokDF97ly9dP29CR-DQPK4bLtduc7-4d46puo_Uv3pRXMc-pHJ0w2AU3CbOj4gXw6OSiTBuXfszMNAO2iW18vVTTYC4UYpZxePpWaausPKU2FjPUOAKz01bKa1upr2jj6q

Клікніть і тягніть для зауважень

Рисунок 4.6 – Утворення ковалентного

зв’язку відповідно до теорії Льюїса

4.3.1. Механізм утворення ковалентного зв’язку

Основною ознакою ковалентного зв’язку є наявність спільної електронної пари, яка належить обом хімічно сполученим атомам, оскільки перебування двох електронів у полі дії двох ядер енергетично вигідніше, ніж знаходження кожного електрона у полі свого ядра. Виникнення спільної електронної пари зв’язку може проходити за різними механізмами: частіше – за обмінним, а інколи – за донорно-акцепторним.

Щоб визначити, у який бік буде зміщуватися електронна густина полярного ковалентного зв’язку, необхідно порівняти електронегативність обох атомів. За зростанням електронегативності найбільш поширені хімічні елементи розміщуються у такій послідовності:

Rb, K, Na, Li, Ca, Mg, Be, In, Al, Sr, Ga, Sb,  Si,  B, As,  H, Te,  P,  C,   Se,  I, S, Br, Cl, N, O, F.

https://lh6.googleusercontent.com/H6xamnG5N97Q7UDRlMf-m-w-mN56BgWazzeFnnoNNK972x8gnVsstd7tljdv2-R9NiFKNm_SqP2pHdmzxQ_6xHQUwjN4KtcQAUx9pxdFV9PE3ZhFtGFlWXs2Yz-qysf0BCWJ3ve3yLzlx9gAUCwL4U5LWcENvEr8OPnSdRF2Yc3-LRG67bq-2-ZVc42VOgyFK3P2

Підвищення електронегативності

 

Електронегативність зростає:

                    період

 

 

 


                                                               г                                                      

                                                               р

                                                               у

                                                               п                                                            

                                                               а

 

 

Ковалентний зв’язок – найпоширеніший тип хімічного зв’язку, що здійснюється при взаємодії атомів елементів з однаковими або близькими значеннями електронегативності.

За обмінний механізм утворення ковалентного зв’язку кожний із взаємодіючих атомів постачає на утворення зв’язку однакову кількість електронів з антипаралельними спінами (рис. 4.7а). Наприклад:

https://lh4.googleusercontent.com/qbO15ZKf790d-GiHmaqAVAZQMir4EKUR9lzatwxN7aTM5iXYWs0xif74f9rUBEt6-ckwsbcrTql5w7kpNQZnE2L7Xdp_rVprDGt41t9X9ZUkPzW2W5me2YJ33JnRKnj0tvpDm6-Vizqmwo0bZemNj4KLEvatDPBw3vB3r4dqSxBhX-6Uqjhf2LZ9Ii1EeoGhrqEM

https://lh6.googleusercontent.com/gzyvUusbVfuFFG7AmuGi5AMffe0b8DYv4Q5S9vsrZMssjM3HBXWW6MTNwtvtNWYGxVDwUz9db_lm-rGLIcetmH97wwJzN522cWKcsEPEQinxovHuczHeq1SWWLwJDkjWn24XB-ELtXSCX-iPVFwk1H4Wk4NalI5Nc0zBnNxNwZveR6UCJLVXafwHm5jTP02TtyuF

Клікніть і тягніть для зауважень

Рисунок 4.7 – Загальна схема утворення ковалентного зв’язку: а) за обмінним механізмом; б) за донорно-акцепторним механізмом

За донорно-акцепторний механізм двохцентровий двохелектронний зв’язок виникає при взаємодії різних частинок. Одна з них – донор А: має незв’язувальну, неподілену пару електронів А: (тобто таку, що належить тільки одному атому), а інша акцептор В□ – має вакантну орбіталь (рис. 4.7б).

Частинка, яка надає для зв’язку двохелектронну хмару (неподілену пару електронів), називається донор, а частинка з вільною орбіталлю, яка приймає цю електронну пару, – акцептор.

Механізм утворення ковалентного зв’язку за рахунок двохелектронної хмари одного атома та вакантної орбіталі іншого називається донорно-акцепторний механізм.

Донорно-акцепторний механізм утворення ковалентного зв’язку 

це механізм утворення зв’язку між атомами за рахунок неподіленої елек-

тронної пари одного атома та вільної орбіталі іншого. 

Дослід. Наллємо в першу склянку водний розчин амоніаку, а в другу — хлоридну кислоту. Якщо під несемо їх отворами одну до одної, то зі зближенням склянок з них інтенсивно виділятиметься «білий дим». У хімії ця реакція дістала назву «дим без вог-

ню». Так званий «дим» — це дрібні кристали амоній хлориду

Рівняння реакції:  NH3 + H+Cl = [NH4]+Cl.

Найпростіший акцептор електронної пари – йон гідрогену, або просто протон Н□+. Його приєднання до молекули, центральний атом якої має неподілену електронну пару, наприклад до NH3, теж приводить до утворення комплексного йона NH4+, але вже з позитивним зарядом:

https://lh3.googleusercontent.com/b8pSlJdMwU0Rh2TfG6bGvy4BjXGlDAv7pe9EPSKdUuupybUYxBIVINKQ8WhjThYd6mw5oP3AnEGWec7UCP4Lqe6FaVoG70wjvGc01UUj6KRfky_1S47GuajaJUPrOBNe476ishzQb8LRK7Zs9jJqLmJRUtsmPfRnoQh59PkKzPY2xtVh8Y6XuNYvEmHs3oa5SHv2


25.09

Хімія 11 клас. Тема. Ковалентний зв’язок. Донорно — акцепторний механізм утворення ковалентного зв’язку.

 

Д/з. Вивчити параграф 6. Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=UpiXxkoN10c


21.09

https://docs.google.com/document/d/1qGaCN-S8FEGOME_YUqC2pM2aod7g58C_/edit?usp=sharing&ouid=115092908382018434802&rtpof=true&sd=true


18.09

« Періодичний закон і періодична система хімічних елементів                            Д. І. Менделєєва»

Д/з. Повторити параграфи 1-3.

Виконати самостійну роботу з теми  «Періодичний закон і періодична система хімічних елементів»,

1. Спільним в електронній будові атомів Брому та Йоду є

        А) загальна кількість електронів на енергетичних рівнях.

        Б) кількість енергетичних рівнів, на яких перебувають електрони.

        В) кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні.

        Г) кількість енергетичних підрівнів, на яких перебувають електрони.

2. У якій групі періодичної системи (коротка форма) містяться лише металічні елементи?

        А) II                         Б) IV                 В) V                         Г) VI

3. Укажіть протонне число хімічного елемента, в атомі якого на зовнішньому енергетичному рівні міститься 5 електронів.

        А) 5                 Б) 15                         В) 25                         Г) 16

4. В атомі s-елемента на зовнішньому енергетичному рівні міститься два електрони. Молярна маса його гідроксиду становить 58 г/моль. Скільки електронів в атомі цього хімічного елемента?

        А) 24                 Б) 20                         В) 12                         Г) 5.

5.

А

Б

В

Г

1

2

3

4

 Установіть послідовність зростання окисних властивостей хімічних елементів, які мають таку електронну конфігурацію атомів.

А        1s22s22p5

Б        1s22s22p4

В        1s22s22p2

Г        1s22s22p3

6. Атом  елемента має на 6 електронів більше, ніж йон Калію.  Назвіть елемент, складіть електронні формули його атома у незбудженому та збудженому станах. Запропонуйте можливі реакції, у які вступатиме проста речовина, утворена  цим елементом.

7. За електронною будовою атома Силіцію визначте мінімальний і максимальний ступені окиснення цього елемента в сполуках.

        А) -4 і +4                         Б) -3 і +5            В) -2 і +6                 Г) -1 і +7

8. Розташуйте формули речовин за зростанням ступеня окиснення Нітрогену.

А  Ba(NO3)2          Б  KNO2            В  NO2         Г  (NH4)2SO4

9. Атом  елемента має на 4 електрони менше, ніж йон Магнію Назвіть елемент, складіть електронні формули його атома у незбудженому та збудженому станах. Запропонуйте можливі реакції для вищого оксиду утвореного цим елементом.


14.09

Хімія 11 клас. Тема «Періодична зміна властивостей елементів і їхніх сполук на основі уявлень про електронну будову атомів»

Д/з. Вивчити параграф №4. Переглянути відео за посиланням https://drive.google.com/file/d/1TPB8lI6q-CJffXn9Nis4nBuTpeUNgrsF/view


11.09

https://docs.google.com/document/d/1R03KQRFLGJnr7paiSrzUyYA6IU9D819c/edit?usp=sharing&ouid=115092908382018434802&rtpof=true&sd=true


07.09. 2023

 Хімія 11 клас. Тема «Електронні та графічні формули. Енергетичні

рівні та підрівні.

Д/з. Вивчити параграф 2. Опрацювати конспект

 

Конспект

Розподіл електронів на енергетичних рівнях і підрівнях

відображають електронними та графічними електронними

формулами.

Електронна формула атома Гідрогену: 1s

 

Графічні електронні формули атомів Гідрогену і Гелію:

 

Електронна та графічна електронна формули атома Феруму (4

період, головна підгрупа VIII група)

В атомах елементів, що входять до 4 періоду, починаючи зі Скандію

(21), заповнюється d-підрівень.

Електронна формула атома Феруму: 1s 2 2s 2 2p 6 3s 2 3p 6 3d 6 4s 2 , або [Ar]

3d 6 4s 2 .

Графічна електронна формула атома Феруму.

 

З електронної та графічної електронної формул видно, що в

утворенні хімічних зв’язків можуть брати участь не тільки 4s, а й 3d-

 

електрони. У сполуках Ферум найчастіше утворює йони Fe 2+  і Fe 3+ ,

утрачаючи два або три електрони. Тільки за особливих умов можуть

використовуватися всі шість електронів з утворенням фератів.

Отже:

• хімічні елементи, в атомах яких заповнюється електронами s-

підрівень зовнішнього енергетичного рівня, називають s-

елементами·,

• хімічні елементи, в атомах яких заповнюється електронами р-

підрівень зовнішнього енергетичного рівня, називають р-

елементами;

• хімічні елементи, в атомах яких заповнюється електронами d-

підрівень другого ззовні енергетичного рівня, а на зовнішньому

залишається один або два електрони, називають d-елементами.

Розміщення s-, p-, d-елементів у періодичній системі. 

Внаслідок розташування періодів один під одним утворюються

групи, які поділяють на підгрупи А і В. У головних підгрупах (підгрупи

А) І та II груп розміщуються s-елементи. До них також належать два

елементи 1 періоду, тобто Гідроген і Гелій.

У головних підгрупах III—VIII груп розміщуються р-елементи.

У побічних підгрупах I—VIII груп розміщуються d-елементи.

ПІДСУМКИ

• Електронні формули, або електронні

конфігурації, відображають розподіл електронів в атомі. Вони

вказують на розміщення електронів на енергетичних рівнях, де

цифрами 1, 2, 3, ..., 7 позначають енергетичний рівень, літерами s-,

p-, d-, f- — енергетичні підрівні та форму орбіталей, а цифрою в

степені — кількість електронів на підрівні. Наприклад:  9 F 1s 2 2s 2 2p 5 .

 

• Графічні електронні формули відображають структуру

електронних оболонок атомів. Орбіталь позначають квадратом

(його називають енергетичною коміркою), а електрони — стрілками.

Якщо квадрат вільний — на орбіталі відсутній електрон, якщо є

одна стрілка — електрон неспарений, якщо дві стрілки, спрямовані

в протилежних напрямках, — спарені електрони з

антипаралельними спінами.

• Енергетичні рівні заповнюються поступово: спочатку s-

підрівень,за ним р-підрівень, що має три орбіталі, за ним d-

підрівень, якому властива наявність п&#39;яти орбіталей.

Відповідно максимальна кількість електронів на s-підрівні

— 2, на p-підрівні — 6 і на d-підрівні — 10.

• s-елементи розміщуються в головних підгрупах (підгрупи А) І та ІІ

груп періодичної системи. До них також належать два елементи 1

періоду, тобто Гідроген і Гелій.

• р-елементи — елементи, в атомах яких заповнюється

електронами p-підрівень, розміщуються в головних підгрупах

ІІІ—VIII груп.

• d-елементи — елементи, в атомах яких заповнюється d-підрівень

попереднього енергетичного рівня, і розміщуються вони в побічних

підгрупах І—VIII груп.

 

 

Електронні та графічні електронні формули. Енергетичні

рівні та підрівні.

Розподіл електронів на енергетичних рівнях і підрівнях

відображають електронними та графічними електронними

формулами.

Електронна формула атома Гідрогену:

 

Графічні електронні формули атомів Гідрогену і Гелію:

 

Електронна та графічна електронна формули атома Феруму (4

період, головна підгрупа VIII група)

В атомах елементів, що входять до 4 періоду, починаючи зі Скандію

(21), заповнюється d-підрівень.

Електронна формула атома Феруму: 1s 2 2s 2 2p 6 3s 2 3p 6 3d 6 4s 2 , або [Ar]

3d 6 4s 2 .

Графічна електронна формула атома Феруму.

 

З електронної та графічної електронної формул видно, що в

утворенні хімічних зв’язків можуть брати участь не тільки 4s, а й 3d-

 

електрони. У сполуках Ферум найчастіше утворює йони Fe 2+  і Fe 3+ ,

утрачаючи два або три електрони. Тільки за особливих умов можуть

використовуватися всі шість електронів з утворенням фератів.

Отже:

• хімічні елементи, в атомах яких заповнюється електронами s-

підрівень зовнішнього енергетичного рівня, називають s-

елементами·,

• хімічні елементи, в атомах яких заповнюється електронами р-

підрівень зовнішнього енергетичного рівня, називають р-

елементами;

• хімічні елементи, в атомах яких заповнюється електронами d-

підрівень другого ззовні енергетичного рівня, а на зовнішньому

залишається один або два електрони, називають d-елементами.

Розміщення s-, p-, d-елементів у періодичній системі. 

Внаслідок розташування періодів один під одним утворюються

групи, які поділяють на підгрупи А і В. У головних підгрупах (підгрупи

А) І та II груп розміщуються s-елементи. До них також належать два

елементи 1 періоду, тобто Гідроген і Гелій.

У головних підгрупах III—VIII груп розміщуються р-елементи.

У побічних підгрупах I—VIII груп розміщуються d-елементи.

ПІДСУМКИ

• Електронні формули, або електронні

конфігурації, відображають розподіл електронів в атомі. Вони

вказують на розміщення електронів на енергетичних рівнях, де

цифрами 1, 2, 3, ..., 7 позначають енергетичний рівень, літерами s-,

p-, d-, f- — енергетичні підрівні та форму орбіталей, а цифрою в

степені — кількість електронів на підрівні. Наприклад:  9 F 1s 2 2s 2 2p 5 .

 

• Графічні електронні формули відображають структуру

електронних оболонок атомів. Орбіталь позначають квадратом

(його називають енергетичною коміркою), а електрони — стрілками.

Якщо квадрат вільний — на орбіталі відсутній електрон, якщо є

одна стрілка — електрон неспарений, якщо дві стрілки, спрямовані

в протилежних напрямках, — спарені електрони з

антипаралельними спінами.

• Енергетичні рівні заповнюються поступово: спочатку s-

підрівень,за ним р-підрівень, що має три орбіталі, за ним d-

підрівень, якому властива наявність пяти орбіталей.

Відповідно максимальна кількість електронів на s-підрівні

— 2, на p-підрівні — 6 і на d-підрівні — 10.

• s-елементи розміщуються в головних підгрупах (підгрупи А) І та ІІ

груп періодичної системи. До них також належать два елементи 1

періоду, тобто Гідроген і Гелій.

• р-елементи — елементи, в атомах яких заповнюється

електронами p-підрівень, розміщуються в головних підгрупах

ІІІ—VIII груп.

• d-елементи — елементи, в атомах яких заповнюється d-підрівень

попереднього енергетичного рівня, і розміщуються вони в побічних

підгрупах І—VIII груп.


04.09

Хімія 11 клас. Тема «Електронна будова атомів. Періодичний закон у світлі сучасних уявлень про електронну будову атомів».

Д/3 Вивчити параграфи 1,2.

• З погляду теорії будови атома періодичний закон трактується так: властивості хімічних елементів та їхніх сполук перебувають у періодичній залежності від величини зарядів ядер їхніх атомів.

• Під поняттям «періодичність» у хімії розуміють періодичну зміну електронної будови атомів і, відповідно, властивостей хімічних елементів, простих і складних речовин, утворених цими елементами; періодичну зміну радіусів атомів, валентності та ступенів окиснення.

• Енергетичні рівні — віддалі, на яких рухаються електрони з певним запасом енергії відносно ядра атома. Енергетичні рівні складаються з підрівнів, які утворюються орбіталями, що мають однаковий запас енергії.

• Кожний підрівень складається з певної кількості s-, p-, d-, f-орбіталей. 

Електронна орбіталь - це об’єм простору навколо ядра, у якому найбільш імовірне перебування електрона.

Віідомо чотири форми електронних орбіталей: s- (ес), р- (пе), d- (де), f- (еф).

Електронні s-орбіталі (від англ. sphere — сфера) мають форму кулі. У центрі цієї хмари розміщується ядро атома.

Електронні р-орбіталі (від англ. perpendicular — перпендикуляр)  у формі правильної вісімки (гантелі) та розміщуються в трьох взаємно перпендикулярних площинах.

Електронні d-орбіталі (від англ. diffusive — дифузна)

Як і орбіталі, латинськими літерами s-, p-, d-, f-позначають підрівні: s-підрівень, р-підрівень .

Орбіталі, що мають однаковий запас енергії, утворюють енергетичний рівень.

Найменший за енергією підрівень кожного енергетичного рівня містить одну s-орбіталь, другий підрівень —три р-орбіталі, третій — п’ять d-орбіталей, четвертий — сім f-орбіталей.

• Номер енергетичного рівня позначають числом n. Максимальну кількість електронів на енергетичному рівні визначають за формулою N = 2n2тобто максимальна кількість електронів на енергетичному рівні дорівнює подвоєному квадрату номера рівня. Номер періоду в періодичній системі вказує на кількість енергетичних рівнів в атомі хімічного елемента.

 

• На кожній орбіталі може бути не більше ніж два електрони, які відрізняються напрямком руху електрона навколо власної осі, тобто спіном. Електрони, що рухаються у двох протилежних напрямках навколо власної осі, мають антипаралельні спіни. Їх називають спареними електронами.

• Послідовність заповнення орбіталей електронами визначається за принципом «мінімальної енергії», згідно з яким електрон в атомі розміщується так, щоб його енергія була мінімальною.

• Атом в основному стані має мінімальну енергію. Розподіл енергетичних рівнів і підрівнів елементів 1-4 періодів відбувається відповідно до зростання енергії електронів у такій послідовності: 1s < 2s < 2р < 3s < 3р < 4s < 3d < 4р.

• Для розуміння явища періодичності необхідно мати уявлення про сучасну модель будови атома, особливо будову електронних оболонок атомів

Немає коментарів:

Дописати коментар