05.05
Тема. Роль хімії у створенні нових матеріалів.
Д/з Вивчити параграф № 34 (стор. 207 – 210). Переглянути відео
https://www.youtube.com/watch?v=ZbunkCwbv2M&t=28s
23.04
Тема. Контрольна робота №2 з теми «Неорганічні речовини та їхні властивості».
Д/з Повторити параграфи № 26 – 33.
Виконати контрольну роботу за посиланням і надіслати для перевірки
https://drive.google.com/file/d/1NabvEeehqcAkvNwaJluo-zg_qsXlixKc/view?usp=sharing
21.04
Тема. Виконання вправ, розв’язування задач.
Д/з Повторити параграфи № 26 – 33.
Переглянути презентацію за посиланням
https://drive.google.com/file/d/15UXYct9FolddMVbtkIYLV_wzi9t-Uveh/view?usp=sharing
16.04 Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми
«Неорганічні речовини та їхні властивості »
Д/з Повторити параграфи № 26 – 33.
Переглянути презентацію за посиланням
https://drive.google.com/file/d/15UXYct9FolddMVbtkIYLV_wzi9t-Uveh/view?usp=sharing
14.04
Практична робота №2. Генетичні зв’язки між неорганічними речовинами.
Д/з Повторити параграф № 33. Виконати практичну роботу (стор. 205 підручника),
варіант 1 і надіслати для перевірки.
09.04
Виконання вправ, розв’язування задач.
Д/з Повторити параграф № 33. Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=t0q0n92QP7o&list=RDCMUCv8l9yc_4-jrwUf3SDym2SQ&index=2
07.04
Тема. Генетичні зв’язки між класами неорганічних сполук.
Д/з Вивчити параграф № 33.
Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=t0q0n92QP7o&list=RDCMUCv8l9yc_4-jrwUf3SDym2SQ&index=2
Напишіть рівняння реакцій для здійснення таких перетворень:
Фосфор → фосфор (V) оксид → ортофосфатна кислота → кальцій ортофосфат
→ ортофосфатна кислота → калій ортофосфат
02.04
Тема. Біологічне значення металічних і неметалічних елементів.
Д/з Вивчити параграф № 32. Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=6aUThVn7UGE
Виконайте завдання за посиланням і надішліть для перевірки
https://drive.google.com/file/d/110DXq1zVQtk2ChdLoHSmzcMWcNSpf3_e/view?usp=sharing
31.03
Виконання вправ.
Д/з Повторити параграф № 31. Виконати тест за посиланням
https://vseosvita.ua/test/start/efk533
26.03
Виконання вправ.
Д/з Повторити параграф № 31.
Виконати завдання та надіслати для перевірки.
1.Запропонуйте варіанти розпізнавання розчинів сполук К2SiO3, K3PO4, K2CO3, які містяться у пронумерованих пробірках. Відповіді підтвердіть хімічними рівняннями в молекулярній та йонно – молекулярній формах.
24.023
Практична робота 1. Дослідження якісного складу солей.
Д/з Повторити параграф № 31.
Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=tIqfNnfrQlo
Виконати практичну роботу за посиланням і надіслати для перевірки
https://drive.google.com/file/d/136OKSBKyDNRYSLYajEIP8f-xwxFONKzv/view?usp=sharing
19.03
Тема. Лабораторні досліди 3, 4, 5, 7, 8. Виявлення в розчині йонів
Феруму (2+), Феруму (3+), Барію, силікат — іонів та ортофосфат - іонів.
Д/з Повторити параграф № 31.
Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=tIqfNnfrQlo
17.03
Тема. Якісні реакції на деякі йони.
Д/з Вивчити параграф № 31..
Переглянути відео 1 за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=GX6UmN1wzSs
та відео 2
https://www.youtube.com/watch?v=tIqfNnfrQlo
12.03
Тема. Поняття про кислотні та лужні грунти.
Д/з Вивчити параграф № 30 (стор. 184 - 186) .
Переглянути відео
https://www.youtube.com/watch?v=bIqS6JLEuPE
10.03
Тема. Мінеральні добрива.
Д/з Вивчити параграф № 30 (стор. 180- 183). Опрацювати конспект за посиланням
https://drive.google.com/file/d/1D8FqV08bW9MK-NsbiW5cZU7ZAadyWTFE/view?usp=sharing
Переглянути відео
https://www.youtube.com/watch?v=0ZSCQK8avzQ&t=147s
27.02
Тема. Сучасні силікатні матеріали.
Д/з Вивчити параграф № 29.
Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=Jsl81sgaKls
Виконайте тест за посиланням join.naurok.ua
Код доступу 3531919
24.02
Тема. Поняття про жорсткість води.
Д/з Вивчити параграф № 28. Опрацювати конспект за посиланням
https://docs.google.com/document/d/1N7WUNVYf_inpF6Y_x9CLtliJw8Vs7XCd/edit
Переглянути відео 1
https://www.youtube.com/watch?v=jF94uqTK4SQ
відео2
https://www.youtube.com/watch?v=ZWmdMZLVV1M
19.02
Тема. Виконання вправ.
Д/з Повторити параграф № 27. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=Oc0GxL2wp4c
Виконайте завдання і надішліть для перевірки
1. Дописати рівняння можливих реакцій
а) NH4Cl →
б) KNO3 →
в) Na2SO3 + KOH →
г) Na3PO4 + AgNO3 →
д) Ca(OH)2 + CO2 →
е) NaOH + H3PO4 →
є) CuCl2 + NaOH →
ж) NaCl + HNO3 →
2. Дописати рівняння реакції і зрівняти методом електронного балансу
Cu(NO3)2→
17.02
Тема. Солі. Середні і кислі солі.
Д/з Вивчити параграф № 27. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=zly98HH5Vfo
12.02
Тема. Одержання основ та амфотерних гідроксидів. Застосування гідроксидів
Натрію та Кальцію.
Д/з Вивчити параграф № 26. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=LdtnBzmudgc
Виконайте завдання та надішліть для перевірки.
Завдання з вибором однієї правильної відповіді:
1. Луги — це:
а) основи;
б) основи, розчинні у воді;
в) гідроксиди;
г) солі.
2. Вкажіть колір індикатора метилового оранжевого в лужному середовищі:
а) синій;
б) жовтий;
в) малиновий;
б) жовтий;
г) оранжевий.
3. Реакція нейтралізації — це:
а) заміщення;
в) сполучення;
б) обміну;
г) розкладу.
4. Вкажіть частинки, з яких складаються основи:
а) атоми;
в) вільні радикали;
б) молекули;
г) йони.
5. Вкажіть класи речовин, між якими відбувається реакція нейтралізації:
а) метал і кислота;
б) основні та кислотні оксиди;
в) основи та кислоти;
г) солі та кислоти.
6. Вкажіть схему реакції, в результаті якої утворюється осад:
а) Zn + HCl
в) NaOH + HCl
б) Na2O + CO2
г) NaOH + CuSO4
Завдання з вибором декількох правильних відповідей
7. Укажіть індикатори, що використовують для виявлення лугів:
а) фенолфталеїн;
б) метиловий оранжевий;
в) фіолетовий лакмус;
г) універсальний.
8. Вкажіть речовини, з якими не реагують основи:
а) кислоти;
б) луги;
в) солі;
г) кислотні оксиди;
д) основні оксиди.
Завдання на встановлення відповідності
9. Установіть відповідність між реагентами та продуктами реакції.
10. Установіть відповідність між реагентами й типами реакції.
10.02
Тема. Основи.
Д/з Вивчити параграф № 26. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=LdtnBzmudgc
05.02
Тема. Застосування металів та їхніх сплавів.
Д/з. Опрацювати конспект за посиланням
https://docs.google.com/document/d/1bI28FYQ2bH186I6Ck9u98INUFoGmOQO4/edit
Пройти тест за посиланням join.naurok.ua Код доступу 9464458
03.02
Тема. Залізо. Фізичні та хімічні властивості заліза.
Д/з Вивчити параграф № 25. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=5pw2EhZLE9A
29.01
Тема. Виконання вправ, розв’язування задач.
Д/з Повторити параграф № 24. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=X2axfsfoBJc
Виконайте самостійну роботу
Самостійна робота
Здійснити перетворення
Al(OH)3
Al → Al2O3 → Al2(SO4)3 → Al (OH)3 → Al2O3
Li3AlO3 AlCl3 Al(NO3)3
27.01
Тема. Фізичні та хімічні властивості алюмінію.
Д/з Вивчити параграф № 24.
Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=X2axfsfoBJc
22.01
Тема. Фізичні властивості металів.
Д/з Вивчити параграф № 23. Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=XEoCB7fbiDQ&t=4s
20.01
Тема. Фізичні властивості металів.
Д/з Вивчити параграф № 23 (стор. 132 — 136) . Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.co m/watch?v=KeNYSi5azaw
25.12
Тема. Підсумковий урок.
Д/з Повторити параграфи № 11, № 22.
23.12
Тема. Виконання вправ, розв’язування задач.
Д/з Повторити параграфи № 11, № 22.
18.12
Тема.
Самостійна робота з теми «Неметали та їхні властивості»
Виконати самостійну роботу та надіслати для перевірки
Варіант І
1. Алотропні модифікації Карбону:
а) алмаз і
графіт;
б) білий і
чорний;
в) алмаз і
кварц
г) метан і
вугілля
2. Якісна
реакція на хлорид-іон:
а) дія
розчинних солей Аргентуму
б) дія розчинних солей
Барію
в) дія сильних кислот
г) дія індикатора
3. Тільки відновні
властивості Нітроген проявляє в речовині:
а) NO2
б) N2
в) HNO3
г) NН3
4. Укажіть формулу кислотного оксиду:
а) Na2O
б) CO
в) CaO
г) CO2.
5. Ортофосфатна кислота
є:
а) одноосновною
б) двохосновною
в) трьохосновною
6. Укажіть класифікаційну
приналежність сполуки :
а) оксигеновмісна кислота
б) основний оксид
в) кислотний оксид
г) амфотерний оксид
7. Запишіть рівняння
реакції для здійснення перетворень:
H2O → O2 → SO2 → SO3 → H2SO4
Al2(SO4)3
8. Напишіть молекулярні та йонно-молекулярні рівняння реакцій взаємодії:
а) амоній сульфату й
калій гідроксиду
б) натрій силікату й
нітратної кислоти
9. Залізо масою 5,6 г
згоріло в атмосфері хлору. Утворився ферум(ІІІ) хлорид масою 15,25 г. Обчисліть
масову частку виходу продукту реакції від теоретично можливого.
10. До розчину сульфатної
кислоти масою 98 г з масовою часткою кислоти 10 % додали натрій гідроксид масою
10 г. Обчисліть масу солі, що утворилася.
Д/з Повторити параграфи № 14 - 22.. Тема. Самостійна робота з теми «Неметали та їхні властивості»
Виконати
самостійну роботу та надіслати для перевірки
Варіант І
1. Алотропні модифікації Карбону:
а) алмаз і
графіт;
б) білий і
чорний;
в) алмаз і
кварц
г) метан і
вугілля
2. Якісна
реакція на хлорид-іон:
а) дія
розчинних солей Аргентуму
б) дія розчинних солей
Барію
в) дія сильних кислот
г) дія індикатора
3. Тільки відновні
властивості Нітроген проявляє в речовині:
а) NO2
б) N2
в) HNO3
г) NН3
4. Укажіть формулу кислотного оксиду:
а) Na2O
б) CO
в) CaO
г) CO2.
5. Ортофосфатна кислота
є:
а) одноосновною
б) двохосновною
в) трьохосновною
6. Укажіть класифікаційну
приналежність сполуки :
а) оксигеновмісна кислота
б) основний оксид
в) кислотний оксид
г) амфотерний оксид
7. Запишіть рівняння
реакції для здійснення перетворень:
H2O → O2 → SO2 → SO3 → H2SO4
Al2(SO4)3
8. Напишіть молекулярні та йонно-молекулярні рівняння реакцій взаємодії:
а) амоній сульфату й
калій гідроксиду
б) натрій силікату й
нітратної кислоти
9. Залізо масою 5,6 г
згоріло в атмосфері хлору. Утворився ферум(ІІІ) хлорид масою 15,25 г. Обчисліть
масову частку виходу продукту реакції від теоретично можливого.
10. До розчину сульфатної
кислоти масою 98 г з масовою часткою кислоти 10 % додали натрій гідроксид масою
10 г. Обчисліть масу солі, що утворилася.
Д/з Повторити параграфи
№ 14 - 22.
16.12
Тема. Особливості взаємодії металів з нітратною кислотою
та концентрованою сульфатною кислотою.
Д/з Вивчити параграф №
21. Перегляньте відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=MhScdk_I6EY
11.12
Тема. Кислоти.
Хімічні властивості. Одержання кислот.
Вивчити параграф № 21. Переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=2v3ItObDYy4
09.12
Тема .
Виконання вправ, тестів.
Повторити параграфи № 19, 20. Переглянути відео за
посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=GpidNsmuqxUhttps://www.youtube.com/watch?v=GpidNsmuqxU
05.12
Тема. Оксиди неметалічних елементів.
Вивчити параграф № 20.
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=GpidNsmuqxU
Виконайте
самостійну роботу та надішліть для перевірки:
Дописати
рівняння можливих реакцій:
S + O2 =
CO2 + H2O =
CO2 +
HBr =
BaO + N2O5 =
SO2
+ H2O =
SiO2
+ H2O =
K2O
+ SO3 =
SiO2
+ NaOH =
Ca(OH)2
+ CO2 =
C + H2O =
02.12
Хімія. 11 клас.
Тема. Застосування водних розчинів сполук неметалічних
елементів з Гідрогеном. Виявлення в розчині катіонів амонію. Д/з Вивчити
параграф № 19. Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=Pl59Ky0ZJfE
27.11
Тема. Сполуки неметалічних елементів з Гідрогеном.
Вивчити параграф № 18.
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=Pl59Ky0ZJfE
25.11
Тема. Обчислення кількості речовини, маси або об’єму продукту за рівнянням хімічної реакції, якщо один з продуктів узято в надлишку.
Вивчити параграф № 22.
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=RnnIVijbvuE
Розв’язати задачі та надіслати для перевірки.
1.На цинк хлорид
масою 6.8г подіяли натрій гідроксидом
масою 5г. Яка маса осаду при цьому утвориться?
2.Кальцій оксид масою
14г обробили розчином, який містить нітратну кислоту масою 35г. Яка маса
кальцій нітрату утворилася?
Тема. Окисні та відновні властивості неметалів. Застосування неметалів. Вивчити параграф №17. Переглянути презентацію за посиланням:
https://drive.google.com/file/d/150X_75lFpeJ1yZ1QYS3yCH7Eow8UyeJC/view
Виконати завдання для самоконтролю та надіслати для перевірки
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ
·
1. Поясніть суть явища
адсорбції.
·
2. Поясніть, як дослідити
адсорбційну здатність деревного вугілля.
·
3. Порівняйте, чим
різняться між собою деревне й активоване вугілля.
·
4. Укажіть галузь
застосування адсорбційної здатності вуглецю.
А металургія
Б будівництво
В виробництво гуми
Г медицина
·
5. Установіть
відповідність між назвою речовини та її застосуванням.
А активоване вугілля
Б графіт
В сажа
1 для виготовлення друкарської фарби
2 у виробництві спирту
3 для виробництва електродів
4 у виробництві мазі
18.11
Тема. Вуглецеві матеріали. Явище адсорбції.
Вивчити параграф №16. Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=PsENa1VHdI0
13.11
Тема. Алотропія. Алотропні відозміни хімічних елементів.
Вивчити параграф №15.
Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=-C1HGngGQNg
11.11
Тема. Неметали. Загальна характеристика неметалів, фізичні властивості.
Д/з Вивчити параграф №14.
Переглянути відео за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=LU9qEBmMnTU
30.10
Тема.
Контрольна робота з теми «Хімічні реакції»
Д/з Повторити параграфи 5-13.
Контрольна робота з теми «Хімічні реакції»
1. Укажіть правильне твердження щодо
хімічної рівноваги
А після встановлення хімічної рівноваги
реакція зупиняється
Б якщо система перебуває в рівноважному
стані, концентрація речовин не змінюється
В хімічні рівновага настає тільки в
необоротних реакціях
Г стан хімічної рівноваги неможливо
порушити жодними чинниками
2. Укажіть правильні твердження щодо
реакції, яка відбувається за схемою
СО + О2 → СО2
1
оборотна реакція |
А
1,3,5 |
2
необоротна реакція |
Б 1,4,5 |
3
реакція заміщення |
В
2,3,5 |
4
реакція сполучення |
Г
2,4,5 |
5
окисно-відновна реакція |
Д
3,4,5 |
3. Укажіть назву речовини, у водному
розчині якої колір універсального індикаторного папірця змінився на синій
А натрій сульфіт
Б аргентум сульфід
В магній хлорид
Г калій сульфат
4. Позначте речовини, при взаємодії яких
утворюється осад
А цинк гідроксид та натрій гідроксид
Б арґентум нітрат та калій хлорид
В кальцій карбонат та нітратна кислота
Г натрій хлорид та калій нітрат
5. Яка дія сприятиме
зміщенню хімічної рівноваги реакції
СО2 (г.) + Н2 (г.) ⇄СО (г.) + Н2О (г.);
ΔН > 0
в бік утворення карбон(ІV) оксиду?
А зниження
концентрації водню
Б підвищення
температури
В зниження
концентрації водяної пари
Г підвищення тиску
6.Установіть
відповідність між явищем, що свідчить про перебіг хімічної реакції та її
реагентами
Явище |
Реагенти |
1 утворення
осаду |
А
натрій хлорид і калій сульфат |
2
виділення газоподібної речовини |
Б натрій
сульфат і барій хлорид |
3 утворення
малодисоційованої речовини |
В
ортофосфатна кислота і натрій гідроксид |
4
реакція не відбувається |
Г
калій карбонат і хлорид на кислота |
|
Д
натрій гідроксид і калій хлорид |
7. Установіть відповідність між схемами та
типами хімічних реакцій.
Схема реакції 1 ZnO + HCl → ZnCl2 + H2O 2 SO3+
H2O → H2SO4 3 Zn
+ H2SO4 → ZnSO4 + H2 4 Al(OH)3 → Al2O3 +
H2O |
Тип реакції А заміщення Б дегідрування В обміну Г розкладу Д сполучення |
8. Спрогнозуйте
середовище розчинів солей: калій нітрату, магній нітрату, натрій сульфіду.
Складіть рівняння гідролізу
9. Обчислити
вихід продукту реакції негашеного вапна масою 400 г, добутого термічним
розкладом кальцій карбонату масою 800 г
28.10
Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Хімічні
реакції»
Д/з Повторити параграфи 5-13.
Переглянути презентацію за посиланням:
https://drive.google.com/file/d/1SlvrQfNQ2nYsj6ADRMzip_TkhF7LwTja/view
Виконати самостійну роботу та
надіслати для перевірки
1. Вибрати реакцію
за кількістю та складом реагентів та продуктів реакції
(0,5 б)
а) оборотні; в) ендотермічні ;
б) заміщення; г) необоротні.
2. Вибрати визначення оборотних реакцій: (0,5 б)
а) реакції, що відбуваються в одному напрямку і
закінчуються повним
перетворенням реагентів на продукти реакції.
б) реакції, що відбуваються в протилежних напрямках, а
продукти реакції
є одночасно і реагентами реакції.
в) реакції, що відбуваються з виділенням тепла.
г) реакції, що відбуваються з поглинанням тепла.
3. Вибрати необоротну реакцію: (0,5 б)
а) N
2 + H 2 =
NH 3
б) CuCl2 + KOH = KCl + Cu(OH)2
в) CO + H 2O = CO2
+ H 2
г) SO2 + O 2 = SO 3
4. Вибрати, у який бік зміститься рівновага реакції 2Н2
+
O2 ↔ 2Н2 О
∆Н< 0 з
підвищенням тиску: (0,5 б)
а) вліво; в) вправо; б) не зміниться; г) тиск не впливає.
5. Вибрати речовину, що піддається гідролізу: (0,5 б)
а) Ba(NO3 )2 б) K3PO4 в) Na2 SO4 г) LiCl
6. Вибрати речовину, що не піддається гідролізу: (0,5 б)
а) Na3 PO4 б) BaCl2 в) K2CO3 г) Li 2 SO3 .
7. Вибрати чинники, що впливають на зміщення хімічної
рівноваги: (1 б)
а) утворення осаду
б) концентрація реагентів чи продуктів реакції
в) утворення газоподібної речовини
г) температура
д) тиск (для реакцій, що відбуваються зі зміною об’єму
систем)
е) розчинення осаду
8. Знайти
відповідність між речовиною та середовищем при гідролізі: (1,5 б)
1) лужне
а) NaNO3
2) нейтральне
б) BaS
3) кислотне в) Na2 SO3
г) BaCl2
д) AgNO3
е) FeCl3
9. Знайти відповідність між схемою хімічної реакції та
типами реакцій: (1,5 б)
1) CuSO4 + Fe = FeSO4
+ Cu а) обміну
2) C + O2 = CO 2 +Q; б) розкладу
3) CuSO4 + NaOH = Na 2 SO4 + Cu(OH)2
в) сполучення
4) 2NO ↔ N2 + O2 + 181 кДж. г)екзотермічна д)ендотермічна;
е) оборотна
є) необоротна
ж) окисно-відновна
з) без зміни ступенів окиснення
10. Унаслідок
взаємодії натрію кількістю речовини 0,2 моль з водою добули водень об’ємом
1,916 л (н. у.). Обчисліть відносний вихід продукту реакції. (2 б)
23.10
Тема.
Поняття про гальванічний елемент.
Д/з
Вивчити параграф №13. Повторити параграф № 12. Переглянути відео за посиланням
https://drive.google.com/file/d/15GMqc9MsBie1PyyMBO_t9cyT0P4sE7Jr/view
21.10
Тема. Виконання
вправ.
Д/з Повторити параграф 12. Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=yHiTUPmo00E
Виконати завдання та надіслати для перевірки
Завдання. Складіть молекулярні
та йонно — молекулярні рівняння гідролізу таких солей:
а) манган (ІІ) нітрату
б) кальцій ацетату
16.10
Хімія. 11 клас. Тема. Гідроліз солей.
Д/з Вивчити
парагрф 12. Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=yHiTUPmo00E
14.10
Тема. Виконання вправ, розв’язування задач. Повторити параграфи №№ 9 – 11.
Розв’язати задачу та надіслати для перевірки
1. Яка маса кальцій оксиду утвориться при прожарюванні 500 г вапняку, якщо вихід продукту реакції становить 80% від теоретичного?
09.10
Обчислення за хімічними рівняннями виходу продукту реакції.
Вивчити параграф
№ 11, переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=WrubbH1aID4
Розв’язати
задачу і надіслати для перевірки
1. Із 400 г
кальцій карбонату при дії хлоридною кислотою одержали 75 л
вуглекислого
газу. Обчисліть відносний вихід вуглекислого газу.
07.10
Тема. Самостійна робота з теми « Періодичний закон і
періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Хімічний зв’язок і
будова речовини»
Виконайте
самостійну роботу та надішліть для перевірки на блог Карпівського ліцею.
Варіант 1
1. Вкажіть
елементи, які
виявляють
максимальну
схильність до утворення сполуки з йонним зв’язком:
а) S,
O; б) K, N;
в)
P, Cl; г) H,
Ne; д) Zn, O.
2.Вкажіть тип
хімічного зв’язку в речовині, формула якої OF2
а)
полярний
ковалентний; б)
неполярний ковалентний;
в)
йонний;
г)
водневий;
д) металічний.
3. Вкажіть
правильне твердження. Спільним у будові йонів є :
Ca2+ Cl-
а) кількість протонів; б) загальна
кількість електронів і протонів; в) кількість електронів на зовнішньому
електронному шарі; г) кількість нейтронів; д) кількість
протонів і нейтронів.
4. Вкажіть молекулу
між атомами якої існує неполярний ковалентний зв’язок:
а) Cl2O
б) H2S; в) N2;
г)
NH3; д) HBr.
5. Найменш стійким
хімічних зв’язком є:
а)
неполярний ковалентний; б) полярний
ковалентний; в)
водневий;
г) металічний; д) йонний.
6. Вкажіть пару
речовин, усі зв’язки в яких полярні ковалентні:
а)
N2
і
NH3 б) K2O і
KCl в) KCl і NaCl г)NH3
і
H2O д) N2 і HCN
7. Укажіть аморфну
речовину:
а) Натрій гідроксид; б)
Мідь; в) Поліетилен;
г) Хлор
8. Укажіть назву
хімічного елемента з електронною конфігурацією зовнішнього енергетичного рівня
: 3s23p2
а)
Оксиген; б)
Силіцій; в) Карбон; г)
Хлор
9. Встановіть
відповідність між формулою речовини та типом хімічного зв’язку у ній:
А- металічний
1.
O2
Б - водневий
2. Na3N
В - йонний
3. NH3
Г – полярний
ковалентний 4. Mg
Д – неполярний
ковалентний
10.
Встановіть відповідність між назвою хімічного
елемента і його місцем у таблиці періодичної системи:
А-
побічна підгруппа VIII групи
1.
Натрій;
Б
– головна підгрупа ІІ групи
2.
Кальцій;
В
– головна І групи
3.
Алюміній;
Г
– головна підгрупа ІІІ
групи
4. Ферум;
Д
– побічна підгрупа ІІІ
групи
11.
Дайте характеристику хімічного елемента
з порядковим номером
14, а саме:
а )вкажіть
положення елемента у Періодичній системі кількість протонів, електронів та
нейтронів;
б) складіть
електронну та графічну формулу цього елемента, вкажіть кількість неспарених
електронів;
в )напишіть
електронну конфігурацію атома цього елемента у збудженому стані;
г )вкажіть усі
можливі валентні стани та ступені окиснення, що характерні для цього
елемента;
д) напишіть формулу
простої речовини та формулу вищого оксиду цього елемента; вкажіть тип хімічних
зв’язків та тип кристалічної гратки у цих речовинах.
12.
Атом хімічного елемента має на 6
електронів більше, ніж йон Магнію. Запишіть назву цього елемента. Вкажіть кількість протонів, нейтронів, електронів.
02.10
Тема. Оборотні та необоротні процеси. Хімічна рівновага. Вивчити параграфи №9, №10. Переглянути презентацію за посиланням:
https://drive.google.com/file/d/1ZloXxHop5rvX-pU8lpAbPdLdE4qRnsoL/view та відео
https://www.youtube.com/watch?v=QC-Z89xWoEY
30.09
Тема. Кристалічний та аморфний стан речовин. Залежність фізичних
властивостей речовин від їхньої будови.
Д/з. Вивчити параграф № 8.
Переглянути презентацію
25.09
Тема «Водневий зв’язок. Металічний зв’язок»
Д/з. Вивчити параграф 7. Переглянути відео:
https://www.youtube.com/watch?v=cbzcWB742Os&t=17s
23.09
Тема «Ковалентний зв’язок. Донорно -
акцепторний механізм утворення ковалентного зв’язку»
Д/з. Вивчити параграф 4, опрацювати конспект
Ковалентний зв’язок та його характеристики
Ковалентний зв’язок – це зв’язок атомів за допомогою спільних електронних пар.
Після відкриття електрона проводилося багато спроб розробити
електронну теорію хімічного зв’язку. Найбільш вдалими стали роботи Льюїса (1916
р.), який запропонував розглядати утворення зв’язку як наслідок виникнення
спільних для двох атомів електронних пар (рис. 4.5). Для цього кожний атом
надає однакову кількість електронів і намагається оточити себе октетом або
дублетом електронів, характерним для зовнішньої електронної конфігурації
інертних газів. Графічно за методом Льюїса утворення ковалентних зв’язків за
рахунок неспарених електронів подають за допомогою точок, які позначають
зовнішні електрони атома (рис. 4.6).
4.3.1. Механізм утворення ковалентного зв’язку
Основною ознакою ковалентного зв’язку є наявність спільної
електронної пари, яка належить обом хімічно сполученим атомам, оскільки перебування
двох електронів у полі дії двох ядер енергетично вигідніше, ніж знаходження
кожного електрона у полі свого ядра. Виникнення спільної електронної пари
зв’язку може проходити за різними механізмами: частіше – за обмінним, а інколи
– за донорно-акцепторним.
Щоб визначити, у який бік буде зміщуватися електронна густина
полярного ковалентного зв’язку, необхідно порівняти електронегативність обох
атомів. За зростанням електронегативності найбільш поширені хімічні елементи
розміщуються у такій послідовності:
Rb, K, Na, Li, Ca, Mg,
Be, In, Al, Sr, Ga, Sb, Si, B, As, H, Te, P,
C, Se, I, S, Br, Cl, N, O, F.
Ковалентний зв’язок – найпоширеніший тип хімічного
зв’язку, що здійснюється при взаємодії атомів елементів з однаковими або
близькими значеннями електронегативності.
За обмінний механізм утворення
ковалентного зв’язку кожний із взаємодіючих
атомів постачає на утворення зв’язку однакову кількість електронів з антипаралельними
спінами (рис. 4.7а). Наприклад:
За донорно-акцепторний механізм двохцентровий двохелектронний зв’язок виникає
при взаємодії різних частинок. Одна з них – донор А: має незв’язувальну, неподілену пару електронів А: (тобто таку, що належить тільки одному атому),
а інша акцептор В□ – має вакантну орбіталь (рис. 4.7б).
Частинка, яка надає для зв’язку двохелектронну хмару (неподілену
пару електронів), називається донор, а частинка з вільною орбіталлю, яка приймає цю електронну
пару, – акцептор.
Механізм утворення ковалентного зв’язку за рахунок
двохелектронної хмари одного атома та вакантної орбіталі іншого називається донорно-акцепторний механізм.
Донорно-акцепторний
механізм утворення ковалентного зв’язку —
це механізм утворення
зв’язку між атомами за рахунок неподіленої елек-
тронної пари одного
атома та вільної орбіталі іншого.
Дослід. Наллємо в першу склянку водний розчин амоніаку,
а в другу — хлоридну кислоту. Якщо під несемо їх отворами одну до одної, то зі
зближенням склянок з них інтенсивно виділятиметься «білий дим». У хімії ця
реакція дістала назву «дим без вог-
ню». Так званий «дим» —
це дрібні кристали амоній хлориду
Рівняння реакції: NH3 + H+Cl– = [NH4]+Cl–.
Найпростіший акцептор
електронної пари – йон гідрогену, або просто протон Н□+. Його
приєднання до молекули, центральний атом якої має неподілену електронну пару, наприклад
до NH3, теж приводить до утворення комплексного йона NH4+, але вже з позитивним
зарядом:
18.09
Хімія 11 клас. Тема «Йонний зв’язок»
Д/з. Вивчити параграф 5, опрацювати конспект, переглянути
відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=cre6HGZJ0SE
Схема. Типи хімічного зв’язку
Йонний зв'язок
Після цього уроку Вам потрібно:
- Вміти давати визначення йонного зв'язку;
- Пояснювати
утворення йонного зв'язку.
Йони з протилежними зарядами за дії
електростатичних сил сполучаються разом; між ними виникає йонний зв’язок. Він
реалізується в основних і амфотерних оксидах, основах, солях неорганічних і
органічних кислот, деяких інших речовинах, утворених двома елементами —
металічним і неметалічним. Приклади йонних сполук: MgO, Аl2О3,
Са(ОН)2, ВаСl2, Li3N.
Йонний
зв’язок досить міцний. Роз’єднання протилежно заряджених йонів потребує
витрачання значної енергії. Чим більші заряди йонів і чим менша відстань між
ними (тобто чим менші радіуси катіона й аніона), тим міцніший йонний зв’язок у
сполуці. Це випливає з відомого вам закону Кулона щодо взаємодії електричних
зарядів. Про збільшення міцності йонного зв’язку зі зростанням зарядів йонів
свідчать температури плавлення сполук:
Зазначимо,
що радіуси йонів Na+ і Mg2+, F- і О2- різняться
незначною мірою, тоді як їхні заряди — удвічі.
Багато
солей фторидної кислоти мають вищі температури плавлення, ніж відповідні
хлориди. Наприклад, хлорид NaCl плавиться при +801 °С, а натрій фторид NaF —
при +996 °С. Це пояснюється більшою міцністю йонного зв’язку за участю меншого
йона F порівняно зі зв’язком за участю більшого йона Cl-
Йонні речовини. Усі
сполуки, що складаються з йонів, є твердими за звичайних умов. Як правило, це —
кристалічні речовини (мал. 4). Вони мають досить високі температури плавлення,
які сягають кількох сотень градусів (при плавленні частина йонних зв’язків
розривається).
Розглянемо, як взаємодіють неметали з
металами. Атоми цих елементів дуже відрізняються за своєю електронегативністю,
тому спільна електронна пара, яка утворює зв'язок, настільки змішується до
атома з більшою електронегативністю, що практично належить тільки цьому атому.
Наприклад, натрій взаємодіє з хлором: 2Na + Сl2 = 2NaCl
Хімічний зв'язок, утворений за допомогою
взаємодії йонів, називають йонним зв'язком.
Розглянемо йонний зв'язок в речовині NaCl (кухонної
солі ) на мал.1.
Мал.1 Йонний зв'язок кухонної солі
Речовини, що складаються з йонів,
називаються йонними сполуками.
Вони утворені типовими металами і типовими неметалами. Атоми металів
віддають електрони, а атоми неметалів їх приймають.
Приклади речовин з йонним типом хімічного зв 'язку:
NaCl, NaBr, NaF, MgCl2, MgS, NaOH, Li2O, Ca3P2,
AlCl3, BaO, KCl
ВИСНОВКИ
Йонний зв’язок виникає
між протилежно зарядженими йонами. Із частинок цього типу складаються основні й
амфотерні оксиди, основи, солі.
Йонний зв’язок міцний.
Для сполук йонної будови характерні досить високі температури плавлення. Багато
йонних сполук розчиняється у воді; вони перебувають у розчині в дисоційованій
формі.
16.09
Хімія 11 клас. Тема «Узагальнення та систематизація знань з теми
« Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва»
Д/з. Повторити параграфи 1-3.
Виконати самостійну роботу з теми
«Періодичний закон і періодична система
хімічних елементів»,
1. Спільним в
електронній будові атомів Брому та Йоду є
А) загальна кількість електронів на енергетичних
рівнях.
Б) кількість енергетичних рівнів, на яких
перебувають електрони.
В) кількість електронів на зовнішньому
енергетичному рівні.
Г) кількість енергетичних підрівнів, на яких
перебувають електрони.
2.
У якій групі періодичної системи (коротка форма) містяться лише металічні
елементи?
А) II Б) IV В) V Г) VI
3. Укажіть протонне
число хімічного елемента, в атомі якого на зовнішньому енергетичному рівні
міститься 5 електронів.
А) 5 Б) 15 В) 25 Г) 16
4. В атомі s-елемента на зовнішньому енергетичному рівні
міститься два електрони. Молярна маса його гідроксиду становить 58 г/моль.
Скільки електронів в атомі цього хімічного елемента?
А)
24
Б)
20
В)
12
Г)
5.
5.
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
Установіть послідовність зростання окисних
властивостей хімічних елементів, які мають таку електронну конфігурацію атомів.
А 1s22s22p5
Б 1s22s22p4
В 1s22s22p2
Г 1s22s22p3
6.
Атом елемента має на 6 електронів більше, ніж йон
Калію. Назвіть елемент, складіть електронні формули його атома у незбудженому та
збудженому станах. Запропонуйте можливі реакції, у які вступатиме проста
речовина, утворена цим елементом.
7. За електронною
будовою атома Силіцію визначте мінімальний і максимальний ступені окиснення
цього елемента в сполуках.
А) -4 і +4 Б) -3 і +5 В) -2 і +6 Г) -1 і +7
8. Розташуйте формули речовин за зростанням ступеня
окиснення Нітрогену.
А Ba(NO3)2
Б KNO2
В NO2 Г
(NH4)2SO4
9.
Атом елемента має на 4 електрони менше, ніж йон
Магнію Назвіть елемент, складіть електронні формули його атома у
незбудженому та збудженому станах. Запропонуйте можливі реакції для вищого
оксиду утвореного цим елементом.
11.09
Хімія 11 клас. Тема «Періодична зміна властивостей елементів і їхніх сполук на основі уявлень про електронну будову атомів»
Д/з. Вивчити параграф №4. Переглянути відео за посиланням https://drive.google.com/file/d/1TPB8lI6q-CJffXn9Nis4nBuTpeUNgrsF/view
Хімія 11 клас. Тема «Енергетичні рівні й підрівні Електронні формули атомів
елементів.
Д/з. Вивчити параграфи 2, 3 або
опрацювати конспект.
Переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=SD6ZzidYIdY
Конспект
Тема: Будова енергетичних рівнів атомів. Електронні та графічні
електронні формули атомів s-, p-, d-елементів.
Електронна формула атома—
це запис розподілу електронів в електронній оболонці атома, де коефіцієнтами
позначають енергетичні рівні (1, 2, ... 7), символами — підрівні (s, p, d, f),
верхніми індексами — кількість електронів на підрівнях. Наприклад, електронна
формула атома Силіцію 14Si така: 1s22s22p63s23p2.
(запис до зошита).
Графічні електронні формули доповнюють
інформацію про будову електронної оболонки атома відомостями про кількість
енергетичних комірок (кожну комірку позначають квадратиком) та заповнення їх
електронами. Два спарені електрони однієї комірки позначають двома протилежно
спрямованими стрілками ⇅,
неспарений електрон — однією ↑. Протилежно спрямовані стрілочки вказують на те,
що спарені електрони обертаються навколо своєї осі в протилежних напрямках.
Графічна електронна формула атома —
відображення розподілу електронів за енергетичними комірками (запис до зошита).
Приклад графічної електронної
формули наведено на малюнку 1.
Мал. 1. Графічна електронна формула атома Силіцію
1.
чотирнадцять f-електронів.
Вчитель демонструє мал. 2, на якому наведено графічні зображення орбіталей перших чотирьох енергетичних рівнів.
Мал. 2. Структура перших чотирьох енергетичних рівнів
Таблиця 1
Максимальна кількість електронів та енергетичних комірок на підрівнях
Умовне позначення
підрівнів |
s |
p |
d |
f |
Максимально можлива кількість електронів на підрівні |
2 |
6 |
10 |
14 |
Максимально можлива кількість енергетичних комірок |
1 |
3 |
5 |
7 |
Вчитель: Припустимо, у вас є завдання: “Написати електронну і графічну
електронну формулу для атома Na”.
Розглянемо
покрокові етапи – як виконувати це завдання.
1. Визначаємо
місце заданого елемента в періодичній системі хімічних елементів і деякі його
характеристики (усно).
Na знаходиться в
І групі (головні підгрупі – лужний метал), 3 періоді (малому).
Порядковий номер
(атомне число), кількість електронів, протонів, протонне число – 11.
Нуклонне число –
23.
2. Визначаємо
заряд ядра атома Na (усно)
Заряд ядра Na –
+11 (обов’язково враховуємо “+”).
3. Визначаємо
кількість енергетичних рівнів і кількість електронів на них (усно)
Na знаходиться
– в 3 періоді –
отже, має 3 енергетичні рівні;
– в І групі –
отже, на останньому рівні буде 1 електрон (1е-)
Електронна формула
1. Знаючи дещо
про елемент, починаємо оформлювати дані в електронну формулу
Запис починаємо з
того, що уже знаємо:
Na +11 ) ) )
Примітка!!!! Дужки – ))) – це кількість енергетичних рівнів, ми уже розібрались, що їх є
3, отже, ставимо три дужки.
2. Починаємо
розписувати енергетичні рівні і підрівні. Щоб це робити правильно, потрібно дуже
добре вивчити декілька простеньких правил.
-
Завжди починаємо
з 1 рівня.
-
Усі рівні пишемо
за порядком – 1,2,3. Упускати якийсь не можна.
-
Номер рівня
вказує на кількість підрівнів на ньому. Якщо рівень 1, то підрівень він має
лише 1; якщо рівень №2, то підрівнів у нього теж 2.
1 рівень – лише
s-підрівень;
2 рівень –
s-підрівень і р-підрівень;
3 рівень – s-підрівень,
р-підрівень і d-підрівень
4 рівень –
s-підрівень, р-підрівень, d-підрівень і f-підрівень.
Підрівні мають
строго визначену кількість електронів:
s-підрівень – 2е-
р-підрівень – 6е-
d-підрівень –
10е-
f-підрівень –
14е-
Увага! на 4 рівні після 4s-підрівня
заповнюється 3d!! -підрівень, а не 4p. (Згідно з принципом Паулі)
Підрівні
заповнюються електронами по порядку –s-підрівень, р-підрівень, d-підрівень і
f-підрівень. Перш ніж перейти до заповнення р-підрівня, необхідно
заповнити s-підрівень і т.д.
Отже, дописуємо
свою електронну формулу. Пам’ятаємо, що у нас є 3 рівні. Кількість е- записуємо
над символом підрівня.
Nа +11 ) ) ) 1s22s22p63s1
3. Наступний крок
– під кожною дужкою (дужка – це схематичне зображення рівня) вказуємо кількість
електронів на ньому
Nа +11 )2)8)1 1s22s22p6 3s1
Електронна
формула для атома Na написана
Увага!!!
Графічна формула
1.
Графічна формула
пишеться на основі електронної. Суть в тому, щоб розмістити електрони по
комірках (схематичне зображення орбіталей, по яких вони рухаються навколо ядра).
2.
Щоб навчитися
писати графічні формули правильно, потрібно запам’ятати кілька простих правил
-
Одна клітинка в
зошиті – це одна комірка (орбіталь).
-
В одній комірці
може бути не більше 2 електронів
-
Електрони в комірках
позначаємо стрілочками.
-
Важливо!
Електрони заповнюються по одному в кожну комірку. Особливо уважним треба бути
на р-підрівні – ставимо по одному електрону в кожну комірку, а потім вертаємось
до першої. Наприклад. у атома Нітрогену – N чи Р. На 2р-підрівні в цих атомів
по 3 електрони – кожен з цих 3-ох електронів зайняв одну комірку.
В одній комірці
можуть бути електрони лише з різними спінами (тобто стрілочки повернуті вверх і
вниз).
Електрони
заповнюють комірки попорядку від 1 рівня.
Увага! На 4 рівні після
4s-підрівня заповнюється 3d!! -підрівень, а не 4p. (Згідно з принципом Паулі)
Рівні підносимо
на одну клітинку вгору, а підрівні на пів клітинки.
Наприклад,
3. Отже, тепер ми
можемо записати графічну формулу для атома Na
Прийом «Це цікаво!!!»
Існують різні
способи написання графічних формул, але всі вони підпорядковуються одним і тим
же правилам:
І спосіб
ІІ спосіб
ІІІ спосіб
Тема.
Збуджений стан атома і валентні стани атомів.
Збуджений
стан атома.
Атоми
елементів можуть перебувати в основному та збудженому станах. Основний стан
атома характеризується найменшою енергією під час руху електронів навколо ядра,
електрон в основному стані зв’язаний з ядром атома найміцніше.
Під
час хімічних перетворень атоми, поглинаючи додаткову енергію (теплову, радіаційну),
можуть переходити в збуджений стан, віддаючи або приєднуючи електрони (це стан
атома з вищим рівнем енергії, унаслідок чого зв’язок з ядром послаблюється аж
до відриву електрона)
Валентні
стани елементів. Можливі ступені окиснення неметалічних елементів 2 та 3
періодів.
Максимальна валентність атомів елементів і, відповідно,
їхніх ступенів окиснення дорівнює номеру групи, у якій розміщений елемент.
У
головних підгрупах вони збігаються з кількістю електронів на зовнішньому
енергетичному рівні. Найвищий ступінь окиснення елемент проявляє, коли утворює
сполуки з найбільш електронегативними Оксигеном і Флуором.
Серед
усіх елементів електронегативність Флуору є найбільшою (завжди має ступінь
окиснення -1).
Збудження
атомів Нітрогену, Оксигену та Флуору — 2s22p3,
2s22p4 та 2s22p5 відповідно — неможливе, тому що в них немає
незаповнених підрівнів. У
неметалічних елементів ступені окиснення можуть змінюватися. Це залежить
від того, скільки електронів (усі або частина) переміщаються (зміщуються) від
одного атома до іншого. Нітроген, взаємодіючи з більш електронегативними елементами,
може проявляти ступінь окиснення +1, +2, +3, +4, +5 залежно від того, скільки
електронів зміщується.
Атоми неметалічних елементів 3 періоду мають вакантний d-підрівень. У разі надання їм енергії
електрони переходять із s- і р-підрівнів на d-підрівень і мають можливість збільшити кількість неспарених
електронів. Наприклад, 14Si, 15P. Цим пояснюється чотири- й п'ятивалентність
цих елементів відповідно.
Атоми Сульфуру та Хлору здатні мати декілька збуджених станів
і, відповідно, проявляти різні ступені окиснення залежно від кількості
неспарених електронів на зовнішньому енергетичному рівні. Однак числові значення ступеня окиснення та
валентності можуть не збігатися. Наприклад, у молекулах простих речовин,
утворених неметалічними елементами, ступінь окиснення
дорівнює нулю, а валентність залежить від кількості електронів, які атоми
елементів віддають для утворення спільних електронних пар.
•
У збудженому стані кількість електронів на зовнішньому енергетичному рівні
зростає, тому атоми, перебуваючи в цьому стані, проявляють змінні валентність і
ступені окиснення.
Виконайте
самостійну роботу та надішліть для
перевірки.
Завдання 1. Дотримуючись
принципу «мінімальної енергії», складіть електронну й графічну електронну
формули атома, електронна оболонка якого має шість s-електронів і сім
р-електронів. Назвіть елемент, дайте йому характеристику за місцем у періодичній
системі.
Завдання 2. Знайдіть
і виправте помилки в електронних формулах атомів:
а) 1s22s12p4;
б) 1s12s2;
в) 1s22s12p7.
Завдання 3. Назвіть
хімічні елементи, яким відповідають виправлені електронні формули атомів у
попередньому завданні.
Завдання 4. Складіть
електронні й графічні електронні формули атомів хімічних елементів з протонними
числами: а) 7 і 15; б) 13 і 16. У кожній парі зазначте спільні і відмінні риси.
04.09
Хімія 11 клас. Тема. Енергетичні рівні й підрівні. Електронні формули
атомів елементів.
Д/з Вивчити параграф № 2, переглянути відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=YPn_kDQbOxU
Хімія 11 клас. Тема « Електронна будова атомів». Вивчити параграф 1. Переглянути відео за посиланням
Немає коментарів:
Дописати коментар