Хімія 7

  13.05. 2024

 Хімія. 7 клас. Тема. Розв’язування задач.

 Д/з Повторити параграф  № 23.

  Розв’язати задачу і надіслати для перевірки.

 Задача 1. До 200 г розчину цукру з його масовою часткою 0,2 спочатку долили 30 мл води, а потім розчинили ще 20 г цукру. Обчисліть масову частку цукру в розчині, який утворився.


 06. 05. 2024                                                                                                                                              

Хімія. 7 клас. Тема. Обчислення масової частки розчиненої речовини в розчині.

Д/з Повторити параграфи  № 22 – 23. 

Переглянути презентацію за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1A8hlxNJ1g_sAFGGtsNuQE6EAwk4HgoBi/view

Виконати тест за посиланням  jonin.naurok.ua Код доступу 1170143


29.04. 2024

Хімія. 7 клас. Тема. Кількісний склад розчину. Масова частка розчиненої речовини.

Д/з Вивчити параграф № 23. Переглянути відео за посиланням https://drive.google.com/file/d/1IDBQHYLEoo7NgKetbxTCosX6QmwS9xdg/view

  Розвязати задачу. Обчисліть масу солі і води, які необхідні для приготування 200 г розчину з масовою часткою солі 30%.


22.04. 2024

  Хімія. 7 клас. Тема. Розчин і його компоненти: розчинник і розчинена речовина.

Д/з Вивчити параграф № 23. Переглянути відео

https://drive.google.com/file/d/1JB2XG0mQfMZywSGt3Gp24oJYZ_aReSKY/view та презентацію

https://drive.google.com/file/d/1A8hlxNJ1g_sAFGGtsNuQE6EAwk4HgoBi/view


08.04. 2024

Хімія. 7 клас. Тема. Вода. Склад її молекули, поширеність у природі, фізичні властивості. Вода як розчинник.

Д/з Вивчити параграф № 22. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=4zaHedPdLFI та

презентацію https://drive.google.com/file/d/1z-KO4IYVn05NQFIv9eC76duJYPtidszk/view


01.04.2024

Хімія. 7 клас. Тема. Контрольна робота № 3 з теми «Кисень»

Д/з Повторити  параграфи  № 19 – 25. Виконати контрольну роботу  та надіслати для перевірки

Контрольна робота з теми «Кисень»

Завдання з вибором однієї правильної відповіді

1. Позначте символ хімічного елемента Оксигену:

А О;   Б   О3В  О2;   Г  О5.

2. Позначте, де у виразі йдеться про просту речовину, а не про хімічний елемент:

А  Оксиген входить до складу води;

Б  кисень входить до складу земної кори;

В Оксиген сприяє колообігу інших елементів;

Г  Оксиген входить до складу вуглекислого газу.

3. Позначте фізичні властивості кисню за звичайних умов:

А  газ без запаху і смаку;

Б  кристали синього кольору;

В  добре розчиняється у воді;

Г  малорозчинний у воді

4. Позначте оксид, у якого найбільша відносна молекулярна маса:

А  СО;  Б SO2В N2O;   Г Na2O.

5. Позначте умови горіння:

А  потрібно залити речовину водою;

Б  наявність кисню;

В  спрямувати на речовину струмінь вуглекислого газу;

Г речовина повинна бути газоподібною.

6. Дайте визначення

Оксид - це

7. Розставте коефіцієнти в схемах реакцій та вкажіть реакції сполучення:

Pb + O2  =  PbO           K  +  O2  =  K2O

8. Допишіть рівняння хімічних реакцій:

Al  +  O2  = .                                            P  +  O2  =                   Li + О2   =

 

9. Допишіть схеми реакцій за участю кисню, під час яких утворюється оксиди, і перетворіть їх на хімічні рівняння:

      А     В +     О2 =                    Б  С5Н10  +   О2        =

     В    РН3 +  О2  =              Г  C4H6 +    О2    =


25. 03. 2024

 Хімія. 7 клас. Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми          «Кисень»

  Д/з Повторити параграфи № 15 — 21. Переглянути відео за посиланням

   https://www.youtube.com/watch?v=BXJUHGQnfO4


18. 03. 2024

 Хімія. 7 клас. Тема. Колообіг Оксигену в природі. Озон. Проблема чистого повітря. Застосування та біологічна роль кисню.

Вивчити параграфи № 29, №21.

Переглянути відео 1 за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=FU69f8pal94

відео 2 https://www.youtube.com/watch?v=PCyQCJAnJWw

та презентацію https://drive.google.com/file/d/1p8dSrUiz8_-4LhONOuGEvWGl22qAJ1mk/view

Пройти тестування за посиланням і надіслати для перевірки

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8027981


11. 03. 2024

Хімія. 7 клас. Взаємодія кисню зі складними речовинами. Умови початку і припинення горіння.

Д/з. Вивчити параграф № 19. Переглянути відео 1

https://www.youtube.com/watch?v=s__fQ0WZI68

відео 2 https://www.youtube.com/watch?v=N7Fw7K5Mczo

презентацію https://drive.google.com/file/d/1Cj9kbczqhGtOE64TQL4p5GvnHNTBxHMd/view

Виконайте тест за посиланням і надішліть для перевірки

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7848036


04.03

Хімія. 7 клас. Поняття про оксиди, окиснення (горіння,повільне окиснення, дихання).

Д/з. Вивчити параграф № 19. Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=tlQtZOOGT6E


19.02

Хімія. 7 клас. Тема. Хімічні властивості кисню: взаємодія з простими речовинами. Реакція сполучення.

Д/з Вивчити параграф № 18 (стор.131-134 до: взаємодія кисню зі складними речовинами). Опрацювати конспект за посиланням

https://drive.google.com/file/d/16l24aWp1SKvWiLYjHOm0gNaLhckQEA4I/view

Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=tlQtZOOGT6E


05.02

Хімія. 7 клас. Тема. Отримання кисню в лабораторії та промисловості. Реакція розкладу. Поняття про каталізатор.

Д/з Вивчити параграф №17.  Опрацювати конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/1KO106ZJL4D7BJ5QmGLxyXTfKypEVbhNS/view та переглянути відео1 https://www.youtube.com/watch?v=HbFk-gtNmh8  і відео 2  https://www.youtube.com/watch?v=KmYq5bevk9Y


29.01  Хімія. 7 клас. Тема. Перетворення схеми хімічної реакції  на хімічні рівняння. Повторити параграф №16.

Виконати завдання і надіслати для перевірки.

Доберіть коефіцієнти в схемах хімічних реакцій. У разі потреби позначте виділення газу або нерозчинної речовини відповідними символами.

1)H2SiO3  → SiO2  +  H2O

2)LiOH  +  H2O  →

3)Al2O3  +  HNO3  →  Al(NO3)3  +  H2O

4)N  +  O2  →  NO

5)Ba  +  O2  →  BaO

6)Cr(OH)3  +  H2SO4  →  Cr2(SO4)3  +  H2O

7)CO2  +  H2O  →  H2CO3

8)KOH  +  H3PO4 →  K3PO4  +  H2O

9) C2H2  +  O2   →  CO2  +  H2O

10)C3H6  +  O2  →  CO2  +  H2O

11) Al(OH)3 →  H2O  +  Al2O3


22.01. 2024

 

Хімія. 7 клас.Тема. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння.  

Д/з Вивчити параграф № 16. Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=i5LWd1B-0BM

Виконати завдання та надіслати для перевірки

Завдання.

Розставити коефіцієнти в схемах хімічних реакцій:

1) К  O2  →  K2O

2)  Li  +  H2O  →   LiOH  +  H2O

3)  KOH  +  H3PO4  →   K3PO4  +  H2O

4)  SO2  +  O2  →   SO3

5)  Fe2O3  +  HCl   →  FeCl3  +  H2O


15.01    Хімія. 7 клас.Тема. Закон збереження маси речовини.  

Д/з Вивчити параграф № 16.  Опрацювати конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/1_FhsZQdcrRvSBS8IKtxOS4xuMMfoHupF/view . Переглянути відео 1

https://www.youtube.com/watch?v=3aOYpj23zZ4  та відео 2

https://www.youtube.com/watch?v=se9JGasF3jI




27.12   Хімія. 7 клас.Тема. Закон збереження маси речовини.  

Д/з Вивчити параграф № 16.  Опрацювати конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/1_FhsZQdcrRvSBS8IKtxOS4xuMMfoHupF/view . Переглянути відео 1

https://www.youtube.com/watch?v=3aOYpj23zZ4  та відео 2

https://www.youtube.com/watch?v=se9JGasF3jI


25.12.2023

 

Хімія. 7 клас.Тема. Оксиген, його поширеність у природі. Кисень, склад молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню.  

Д/з Вивчити параграф № 15.  конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/1JDTOcGB1nJ__NSUZ1F-q7lWqQhPBgmgA/view. Переглянути відео  https://www.youtube.com/watch?v=HPzDHbTcO2M  та презентацію

https://drive.google.com/file/d/1Ei6QrfPuiEtWcI3fVMHVi42FMQhWyqK4/view


Хімія 20.12.2022

 

Хімія. 7 клас.Тема. Повітря, його  склад.  

Д/з Вивчити конспект за посиланням https://drive.google.com/file/d/1JDTOcGB1nJ__NSUZ1F-q7lWqQhPBgmgA/view. Переглянути відео https://www.youtube.com/watch?v=HPzDHbTcO2M



Хімія 18.12.2023

 Хімія. 7 клас.Тема. Контрольна робота №2 з теми «Початкові хімічні поняття»  

Д/з Повторити параграф  9-14. Виконати контрольну роботу та надіслати для перевірки

Контрольна робота 

Варіант 1

1. Відносна атомна маса елемента позначається:

А)  Ar               Б)  m                      В)  Mr                    Г) w     (1 бал)

 2. Відносна атомна маса Сульфуру дорівнює:

А)  8               Б)  16                      В)  32                     Г) 64          (1 бал)

 3. Вкажіть символ елементу – металу:                                          (1 бал)

А) С                Б) О                        В) К                          Г) Н   

4. Вкажіть формулу простої речовини:

А) О2                 Б) КСІ                        В) СО                 Г) НІ  (1 бал)

5. Установіть відповідність між формулою речовини та значенням відносної молекулярної маси:    (2 бали)

Формула речовини                                Значення відносної молекулярної маси

А) N2                                                                         1.  63

Б) PH3                                                                      2.  28

В) HNO3                                                                   3.  33

                                                                                  4.  34

6. Визначити валентності атомів сполуках, формули яких: Cl2O3, SO2, Ca3N2, Al2O3    (2 бали)

 7. Скласти молекулярні та структурні формули речовин: Na з S (II);  Cr (III) з O; Н з P (III); Li з C (IV).     (2 бали)

 8. Розв’яжи задачу: Лимонна кислота широко використовується у багатьох харчових виробництвах, при виробництві напоїв, желе, карамелі, як харчова добавка Е-330, її формула С6Н8О7.  Визначити:

а) масові частки елементів у даній  речовині

б) співвідношення атомів

в) масове співвідношення елементів у речовині  (2 бали)



Хімія 13.12.2022

 

Хімія. 7 клас.Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми «Початкові хімічні поняття»  

Д/з Повторити параграф   9-14  


Хімія 11.12.2022

 

Хімія. 7 клас.Тема. Практична робота 3. Дослідження фізичних властивостей речовин.  

Д/з Повторити параграф  №14  Виконати практичну роботу та надіслати для перевірки.

 

Тема. ДОСЛІДЖЕННЯ ФІЗИЧНИХ І ХІМІЧНИХ ЯВИЩ

Мета: навчитися розрізняти за характерними ознаками хімічні та фізичні явища, закріпити на практиці поняття хімічної реакції та фізичного явища; удосконалювати вміння поводитися з хімічними речовинами та нескладним обладнанням.

Обладнання: штатив з пробірками, пробіркотримач, шпатель, скляна паличка, піпетка, нагрівні прилади (спиртівка, газовий пальник тощо), предметне скло.

Реактиви: вода, сухий листовий чай, кухонна сіль, питна сода, оцет.

Завдання: виконайте роботу й оформіть звіт, заповнивши таблицю.

Виконання роботи

Хід роботи

Спостереження, висновок

I. Кип’ятіння води

1. Налийте в пробірку воду об’ємом 2–3 мл, закріпіть пробірку в пробіркотримачі, обережно нагрійте в полум’ї спиртівки,
кип’ятіть 1–2 хвилини.

Спостереження
Утворення водяної пари.
Висновок
Чи утворилася нова речовина?
Ні.

Назвіть явище: фізичне

2. Обережно піднесіть до
отвору пробірки предметне скло.


Спостереження

Висновок
Чи утворилася нова речовина?

Назвіть явище:

II. Заварювання чаю

Додайте в пробірку з окропом кілька листочків чаю. Спостерігайте за забарвленням розчину.

Спостереження

Висновок
Чи утворилася нова речовина?


Назвіть явище:

ІІІ. Розчинення кухонної солі та її кристалізація

1. Налийте в пробірку воду об’ємом 1 мл, додайте шпателем кухонну сіль масою 1 г й обережно розмішайте скляною паличкою з гумовим наконечником.

Спостереження

Висновок
Чи утворилася нова речовина?

Назвіть явище:

2. Скляною паличкою перенесіть 3–4 краплини розчину на предметне скло, обережно нагрійте.

Спостереження


Висновок
Чи утворилася нова речовина?

Назвіть явище: …

IV. Гасіння питної соди
Помістіть у пробірку половину шпателя питної соди. Додавайте краплинами оцет.

Спостереження


Висновок
Чи утворилася нова речовина?

Назвіть явище:

Зробіть висновок:

За якою ознакою відрізняють фізичні та хімічні явища?

I.                  Рефлексія

Оскільки Ви вже ознайомилися з явищами які відбуваються в побуті та в природі давайте допоможемо Василькові розділити явища на фізичні та хімічні.

Вправа “Знайди помилку”

Повернувшись додому з уроку хімії, Василько подумав: “Як же багато навколо нас хімічних явищ! Наприклад:

1.                іде тепло від батареї опалення; (яке явище?)

2.                запалилася неонова реклама; (яке явище?)

3.                горять іменинні свічки;  (яке явище?)

4.                мама «гасить» соду оцтом, готуючи тісто; ( яке явище?)

5.                олійна фарба висихає на повітрі; (яке явище?)

6.                скисає молоко, не випите кішкою; (яке явище?)

7.                після додавання цукру чай стає солодким; (яке явище?)

8.                з відкритої пляшки “Фанти” виділяються бульбашки газу;(яке явище?)

9.                на цвяхах з´являється іржа (яке явище?) 

Допоможіть Василькові розібратися, які процеси хімічні, а які фізичні.

Уважно прослухайте вірші, і скажіть про яке явище іде мова.

1.Взимку стало холодати    

І ставок вже не пізнати

Там де була рідина,

 Лиш дзеркальна площина.

 Що за диво кристалічне?

 Це фізичне чи хімічне?

(яке явище?)

2.На дворі живе корова.

Молоко п’єм для здоров’я,

А побуде в теплій хаті –

Будем сир й сметану мати.

Що за наслідок логічний?

Він фізичний чи хімічний?

(яке явище?)

3.На вогні пластинка мідна

Почорніла, вірогідно.

Що за явище незвичне?

Це фізичне чи хімічне?

(яке явище?)

4.Осінь стала вмить до діла –

Листя геть все пожовтіло.

Що за результат класичний?

Він хімічний чи фізичний?

(яке явище?)


Хімія 07.12.2023

 

Хімія. 7 клас.Тема. Виконання вправ.

Д/з Повторити параграф  №14  Переглянути конспект за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1tNvoHaut3FC3PRFmhbpChRdGGGa9bEks/view  та відео   https://www.youtube.com/watch?v=yjbnwQagyXE

Виконати самостійну роботу і надіслати для перевірки.

1.Встановіть відношення між колонками:

1. Так                            а) при фізичному явищі змінюється речовина.

2. Ні                              б) всі зміни у довкілля називають явищами.

                                              в) листопад – це природне явище.

                                          г) при фізичному явищі речовина може змінювати

                                                 свій агрегатний стан.

 

Відповідь:_______________________________________________________

 

2.Учень, називаючи фізичні явища, перелічив:

а) добування цукрової пудри з цукру-піску;

б) танення льоду;

в) утворення зеленого нальоту на поверхні мідного виробу;

г) плавлення сірки;

д) згіркнення вершкового масла;

є) запах квітів.

В яких пунктах він допустив помилку?

Відповідь:_______________________________________________________

 

3.Допишіть про яке явище йде мова та запишіть  ознаки таких реакцій:

а) горіння спирту-це………

Відповідь:_______________________________________________________  б) гашення соди оцтом-це……….

Відповідь:_______________________________________________________

в) горіння сірника-це…………..

Відповідь:_______________________________________________________

 

4.Обчислити масові частки елементів в: сірководні Н2S.


04.12.2023

 

Хімія. 7 клас.Тема. Фізичні та хімічні явища. Хімічні реакції та явища, що їх супроводжують. Хімічні властивості речовин.

Д/з Вивчити параграф  №14  Переглянути конспект за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1tNvoHaut3FC3PRFmhbpChRdGGGa9bEks/view  та відео   https://www.youtube.com/watch?v=yjbnwQagyXE


30.11.2023

 

Хімія. 7 клас.Тема. Розвязування задач на обчислення масової частки елемента в складній речовині.

Д/з Повторити параграф №11  Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=X4MhZr7Hqxc

Розвязати задачу та надіслати для перевірки. Обчислити масові частки всіх елементів у сполуці ZnO


 27.11.2023

 

Хімія. 7 клас.Тема. Масова частка елемента у складній речовині.

Д/з  Вивчити параграф №11  Переглянути відео за посиланням

https://www.youtube.com/watch?v=X4MhZr7Hqxc

Розвязати задачу. Обчислити масові частки всіх елементів у сполуці Al2(SO4)3


16 .11. 2023

Хімія. 7 клас.Тема. Обчислення відносних молекулярних мас речовин ї за хімічними формулами.

Д/з  Повторити параграф №10. Переглянути відео за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1ntGapTwBrwfrejZX0CvDiyX2lQlelbsV/view

Виконати завдання і надіслати для перевірки

1. Обчислити відносну молекулярну масу наступних речовин:

CaSiO3,  Al(OH)3


13 .11. 2023

Хімія. 7 клас.Тема. Відносна молекулярна маса речовин, обчислення її за хімічною формулою.

Д/з  Вивчити параграф №10 (ст. 74-76)  Переглянути відео за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1ntGapTwBrwfrejZX0CvDiyX2lQlelbsV/view

Виконати завдання і надіслати для перевірки

1. Обчислити відносну молекулярну масу наступних речовин:

K3PO4, Cr(OH)3


09.11 Хімія. 7 клас.Тема. Визначення валентності за формулами бінарних сполук.

Д/з  Вивчити параграф №13 (ст. 90-92)  Переглянути відео за посиланням           https://www.youtube.com/watch?v=3IkVFl7oAis


06.11  Хімія. 7 клас. Тема. Валентність хімічних елементів. Складання формул бінарних сполук за валентністю.

 Д/з Вивчити параграф №13.   Переглянути відео        https://www.youtube.com/watch?v=3eh446LAojQ та презентацію  https://drive.google.com/file/d/1febKBjV6EEmofz1rCz_PSWH6ys-onMyK/view


Хімія 30.10.2023

Хімія. 7 клас.Тема. Метали і неметами. Металічні та неметалічні елементи.

Д/з  Вивчити параграф №12. Переглянути відео за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1HRycC31_3jTrllHMth1FU5OIRyMXpVu1/view

Виконати тест за посиланням  join.naurok.ua Код доступу 5596526 ( тест відкритий 02.11. 23 до  20. 00)


Хімія 30.10.2023

Хімія. 7 клас.Тема. Прості та складні речовини. Багатоманітність речовин.

Д/з  Вивчити параграф №12. Переглянути відео за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1HRycC31_3jTrllHMth1FU5OIRyMXpVu1/view

Виконати завдання та надіслати для перевірки

Завдання.

1.Написати формули речовин, які мають такий склад: а) 2 атоми Феруму та 3 атоми Оксигену;  б)2 атоми Калію та 1 атом Сульфуру;  в)3 атоми Купруму 2 атоми Фосфору та 8 атомів Оксигену.

2. Прокласифікувати прості речовини, складні речовини, суміші: повітря, натрій сульфат, калій, водень, сульфатна кислота, граніт, нафта, вода, мідь.

3. Написати по одному реченню про елемент і просту речовину: Оксиген та кисень.

4. Що означають записи:а) 2 О2,   б) a     в) SO2        г) 3Mq3N2


26.10

Хімія. 7 клас.Тема. Відносна молекулярна маса речовин, обчислення її за хімічною формулою.

Д/з  Вивчити параграф №10 (ст. 74-76)  Переглянути відео за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1ntGapTwBrwfrejZX0CvDiyX2lQlelbsV/view


23.10

Хімія. 7 клас. Тема. Маса атома. Атомна одиниця маси. Відносна атомна маса хімічних елементів.

Д/з  Вивчити  параграф № 10, переглянути відео-урок за посиланням

https://drive.google.com/file/d/1TURJqNyf1AoBvhdLcYqmbXfqG5jpW2RK/view


19.10.23

 

Хімія. 7 клас. Тема. Контрольна робота №1 з теми «Початкові хімічні поняття» (частина 1)

 

Контрольна робота № 1 з теми «Початкові хімічні поняття»

(частина 1)

Варіант № 1

Початковий рівень

Завдання (1-8) з вибором однієї правильної відповіді

1.     Хімія вивчає

А. предмети та їх взаємодію з навколишнім середовищем

Б. матеріали, з яких виготовляють предмети

В. речовини та їх перетворення

Г. фізичні тіла, які нас оточують

2.     Суміш – це

А. вуглекислий газ  Б. кисень

В. чадний газ          Г. повітря

3.     Хімічний елемент Нітроген має символ

А. Na

Б. N

В. Ni

Г. N

     4. У наведеному переліку вкажіть назви фізичних тіл:

             а) вода;       б) алюміній;     в) водень;   г) цвях

     5. За допомогою магніту можна розділити суміш:

   а) тирсу і піску;                                   б)  ошурок заліза і піску;  

       в) ошурок міді і сірки ;          г)  цукру і води.

     6.  Виберіть визначення терміну “молекула”

     а) найменша частинка речовини, яка має всі його властивості;

     б) найменша, хімічно неподільна частинка;

     в) частинка, що має позитивний;

     г)   частинка, що має негативний заряд

       7. Вкажіть суміш, яку можна розділити за допомогою води:

а) цукор і кухонна сіль;                                        б)  ошурки заліза і міді;  

    в) ошурки міді і порошку сірки ;          г) ошурки заліза і цинку .

 

      8. Виберіть визначення терміну “атом”

а) найменша частинка речовини, яка зберігає її хімічні властивості і здатна до самостійного існування;  

б) вид атомів з однаковим зарядом ядра;

 в) речовина індивідуальна, яка не містить домішок інших речовин;

 г) найменша частинка речовини, яка складається з позитивно зарядженого ядра і негативно заряджених електронів

  9. Запишіть у відповідні стовпчики таблиці прості речовини (метали і неметали):  кальцій, сірка, ртуть, барій, фтор, вуглець, залізо,бром

Проста речовина

Метал

Неметал

 

 

 

 

 

10.  У II періоді, VI головній групі знаходиться хімічний елемент :

     а) Мn;               б) О;                в) S;             г)  N.

11. Запишіть знаки хімічних елементів із зарядами ядер 3, 5, 13, 18.

12.  Визначте кількість електронів у атомі Брому.

13. Укажіть число протонів у ядрі атома  Натрію.

14. Розмістіть хімічні елементи у порядку зростання заряду ядер атомів

     а) Sr;               б)S;                в) Si;             г)  Se.

15. Заповніть таблицю

 

Символ хімічного елемента

Назва хімічного елемента

Порядковий номер хімічного елемента

Заряд ядра атома

Кількість електронів в атомі

Група і підгрупа, у якій розміщено хімічний елемент

Період, у якому розміщено хімічний елемент

Аl

 

 

 

 

 

 

 

Силіцій

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

+15

 

 

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

 

Vгрупа, головна підгрупа

2 період

 

Д/з  Повторити параграфи №№ 1-8 


16.10.2023

Хімія. 7 клас. Тема. Періодична таблиця Д.І. Менделєєва, її структура. Вивчити параграф № 8, переглянути відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=gAuU_G_rtmg


0 5. 10.2023

 

Хімія. 7 клас. Тема. Атом. Його склад. Хімічні елементи, їхні назви та символи. Вивчити параграф № 7 або опрацювати конспект

Конспект

Хімічний елемент це різновид атомів з однаковим зарядом ядра.

Давньогрецькі мудреці першими сказали слово "елемент", і сталося це за п'ять століть до нашої ери. Правда, "елементами" у стародавніх греків вважалися земля, вода, повітря і вогонь, а зовсім не залізо, кисень, водень, азот та інші елементи теперішніх хіміків.

У середні століття вчені знали вже десять хімічних елементів - сім металів (золото, срібло, мідь, залізо, олово, свинець і ртуть) і три неметали (сірку, вуглець і сурму).

Алхіміки вважали, що хімічні елементи пов'язані з зірками і планетами і привласнювали їм астрологічні символи.

Золото називалося Сонцем, а позначалося кружком з крапкою;

мідь - Венерою, символом цього металу служило "венерин дзеркальце",

а залізо - Марсом; як і годиться богу війни, позначення цього металу включало щит і спис:

http://znaimo.com.ua/images/rubase_1_975419188_12228.jpg

У XVIII столітті вкоренилася система позначень елементів (яких в той час стало відомо вже три десятки) у вигляді геометричних фігур - коло, півколо, трикутник, квадрат. Цей спосіб зображення хімічних речовин придумав англійський учений, фізик і хімік Джон Дальтон. Проте розрізняти хімічні символи різних елементів в книгах і наукових журналах було досить важко.

Нарешті, в 1814 році з'явилися символи і назви хімічних елементів, якими хіміки користуються до цього дня. Шведський хімік Йенс-Якоб Берцеліус запропонував позначати хімічні елементи першою літерою (або першої і однієї з таких літер) латинської назви елемента.

 Наприклад, Гідроген (по-латині "гідрогеніум", Hydrogenium) - Н (читається "аш"),

Карбон (по-латині "карбонеум", Carboneum) - C,

Аурум (по-латині "аурум", Aurum) - Au ( читається теж "аурум").

Українські назви деяких елементів звучать зовсім інакше, ніж латинські, але що поробиш - хімічні символи проходиться заучувати напам'ять, як заучують латинські терміни студенти-медики, майбутні лікарі.

Абсолютно ясно, що запам'ятати відразу всі символи і назви елементів (а їх зараз відомо 114) - завдання непосильне. Тому для початку можна обмежитися найпоширенішими:

 Назви і символи хімічних елементів. фото

В таблиці елементи розташовані за алфавітом, а як буде виглядати розповсюдженість їх у природі? Поширеність хімічних елементів різна у Всесвіті та на Землі.

Найбільш поширений на Землі Оксиген, на частку якого припадає 47,2 % маси земної кори.

За ним ідуть Силіцій — 27,6,

Алюміній — 8,8,

Ферум — 5,1,

Кальцій — 3,6, Натрій — 2,6,

Калій — 2,6 і Магній — 2,1 %.

Разом на ці вісім елементів припадає 99,6 % маси земної кори, а на усі інші — лише 0,4 %.

Що означає хімічний символ?

Хімічний символ означає елемент, один його атом, відносну атомну масу (Ar), просту речовину атомної будови.

Наприклад:
Хімічний символ – Fe
Назва елемента – Ферум
Чисто атомів – один атом Феруму
Відносна атомна маса – Ar(Fe) = 56
Проста речовина – залізо.

Якщо потрібно показати не один, а кілька атомів, що не зв’язані між собою, то перед хімічним знаком пишуть відповідну цифру, яку називають коефіцієнтом.

Наприклад: 3S – три атома Сульфуру, 5Н – п’ять атомів Гідрогену, 7Fe – сім атомів Феруму.

За допомогою символів записують склад речовин так само, як з літер азбуки складають слова.

 


02.10

Хімія. 7 клас. Тема. Практична робота №2. Розділення неоднорідної суміші. Повторити параграф № 5, виконати практичну роботу

 

 

Практична робота № 2 .

Тема. Розділення неоднорідної суміші.

Мета. Здійснити операції з розподілення неоднорідної суміші.

Обладнання та реактиви: лабораторний штатив, спиртівка, сірники,азбестова сітка, чашечка для випарювання,скляна паличка, фільтрувальний папір,скляна воронка,шпатель, колба з водою, суміш піску та солі.

         З правилами техніки безпеки під час виконання роботи ознайомлена (ний)

Хід роботи

Послідовність дій

Спостереження

Висновки

1. Поміщаю шпателем у хімічну склянку невелику кількість суміші кухонної солі з піском і додаю мірним циліндром 10-20 мл води. Скляною паличкою ретельно перемішую суміш.

При розмішуванні суміші кухонна сіль у воді повністю розчиняється, а пісок є нерозчинним. 3 часом він осідає на дно хімічної склянки.

Цей метод (відстоювання) можна використовувати у випадку, коли частинки нерозчинної твердої речовини змішані з рідиною. Але найдрібніші частинки залишаються завислими у воді.

2. Складаю фільтр з фільтрувального паперу і відфільтровую пісок.

3. Складаю прилад для випарювання:

• закріплюю на стрижні штатива кільце;

• закріплюю у кільці порцелянову чашку;

• підготую спиртівку (або сухе пальне) і сірники.

За допомогою скляної палички переливаю фільтрат (рідину, що пройшла крізь фільтр) у порцелянову чашку. Запалюю спиртівку і випарюю воду.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Висновок.

 

 Дати відповіді на запитання

1. Які способи розділення неоднорідної суміші ви послідовно використали в практичній роботі?

2. На яких властивостях речовин (солі та піску) грунтуються вибрані вами способи розділення суміші?


29.09

Хімія. 7 клас. Тема «Чисті речовини і суміші. Способи розділення сумішей. Вивчити параграф № 5,

Переглянути відео за посиланням

 https://www.youtube.com/watch?v=WFabsNCM0Zg

опрацювати конспект.

 

Конспект

ЧИСТІ РЕЧОВИНИ І СУМІШІ (ОДНОРІДНІ, НЕОДНОРІДНІ). СПОСОБИ РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ

 

Чиста речовина – це речовина, що складається з частинок певного виду (з однакових атомів чи молекул) і тому має сталі властивості

Суміш складається з двох або більше чистих речовин. Склад суміші може бути різний.

Суміш – це сукупність різних речовин, які зберігають свої властивості.

Розрізняють суміші однорідні і неоднорідні.

Однорідними називають такі суміші, у яких не можна розрізнити компоненти спостереженням.

Частинки компонентів рівномірно розміщені у суміші. Однорідними сумішами є, наприклад, водний розчин кухонної солі, розчин цукру у воді, повітря, більшість металічних сплавів, суміш газів.

Неоднорідними називають такі суміші, у яких неозброєним оком або за допомогою оптичних приладів можна помітити частинки речовини з яких складається суміш.

Неоднорідними сумішами є, наприклад, ґрунт, молоко, каламутна вода, більшість мінералів.

Суміші

Види

Характерні особливості

Приклади

Однорідні

Складові частини не можна помітити за допомогою оптичних приладів, із часом не розшаровуються

Повітря, розчин солі у воді

Неоднорідні

Складові частини видно неозброєним оком, із часом розшаровуються

Борщ, суп, розчин крейди у воді

 

СПОСОБИ РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ.

Компоненти суміші - окремі речовини у складі суміші.

Розділити суміш — означає виділити окремо її компоненти, тобто чисті речовини (щоб розділити суміш, необхідно знати властивості речовин, які входять до її складу). 

Дослід 1. СПОСІБ ВІДСТОЮВАННЯ - компоненти суміші внаслідок відстоювання розшаровуються, тому їх легко розділяти (для нерозчинних речовин суміші).

http://8next.com/uploads/fotos/geogr/pr_14_01.png http://8next.com/uploads/fotos/geogr/pr_14_00.png

Приготуємо суміш крейди й води, тобто на дно прозорої посудини помістимо 1 столову ложку порошку крейди, по скляній паличці додамо півсклянки води і перемішаємо. Утвориться суміш білого кольору, яка, постоявши кілька хвилин, розділиться на два шари. Шар крейди осяде на дно, а шар води перебуватиме над ним. Таке відбувається тому, що крейда у воді не розчиняється й важча за воду. Обережно зливши воду, розділимо цю суміш.

Дослід 2. СПОСІБ ФІЛЬТРУВАННЯ - це спосіб розділення суміші шляхом пропускання ії через фільтри, що здатні затримувати частинки одного з ії компонентів (для нерозчинних речовин суміші). Потрібне додаткове обладнання — звичайна лійка, фільтр, скляна паличка. Фільтри — це нещільні пористі матеріали, через які просочується рідина, але не проникають частинки твердого компонента суміші (папір, тканина, шар піску, вата). 

http://8next.com/uploads/fotos/geogr/pr_14_02.png

Суміш залізних ошурків і води пропустимо крізь фільтр. Вода проникає через фільтр у посудину-приймач, а ошурки залишаються на фільтрі.

Дослід 3. СПОСІБ ВИПАРЮВАННЯ — це видалення при нагріванні рідкого компонента суміші (для розчинних речовин суміші). 

http://8next.com/uploads/fotos/geogr/pr_14_03.png

Капнемо невелику кількість суміші води й кухонної солі на скло і почнемо знизу нагрівати його допоки вся вода не випарується. На склі залишиться пляма білого кольору – це  і є кухонна сіль. 

Дослід 4. СПОСІБ ЗА ДОПОМОГОЮ МАГНІТА (для твердих речовин суміші, які мають магнітні властивості).

http://8next.com/uploads/fotos/geogr/pr_14_04.png

Піднести магніт. Речовина, що має магнітні властивості (залізні ошурки), притягнеться до магніту.

Дослід 5. ДИСТИЛЯЦІЯ

Це назва в перекладі з латинської мови означає "стікання краплями". Дистиляція являє способи розділення сумішей, засновані на різниці в температурах кипіння речовин. Таким чином, навіть у домашніх умовах можна розділити спирт і воду. Перша речовина починає випаровуватися вже при температурі 78 градусів за Цельсієм. Торкаючись холодної поверхні пари спирту конденсуються, переходячи в рідкий стан. У промисловості такий спосіб отримують продукти переробки нафти, запашні речовини, чисті метали.

ПРИКЛАДИ РОЗДІЛЕННЯ СУМІШЕЙ:

• відстоювання для води і крохмалю, води і крейди, води і піску, бензину і води, олії й води);

• фільтрування для піску і води, залізних ошурок і води, крейди і води, крохмалю і води, олії й води;

• випарювання для кухонної солі і води, цукру й води;

• магнітом для піску і залізних ошурок, алюмінієвих та залізних ошурок.


25.09.2023

7 клас. Хімія. Фізичні властивості речовин

Вивчити параграф  №4 або опрацювати конспект.

 Переглянути відео за посиланням

  https://www.youtube.com/watch?v=mYb_1O9SR1M

Конспект

ФІЗИЧНІ ТІЛА. МАТЕРІАЛИ. РЕЧОВИНИ. ЯК ВИВЧАЮТЬ РЕЧОВИНИ. ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ

 

Усі предмети, які нас оточують, називаються тілами.

Тіла можуть мати природне походження (наприклад, камінь, сніжинка) або можуть бути створені людиною (зошит, літак). Те, з чого складається тіло, називається речовиною.

Речовина – це вид матерії, що складається із структурних частинок, які мають масу та властивості.

Цим самим підводимо учнів до розуміння того, що одна і та ж речовина може утворювати кілька фізичних тіл, що відрізняються одне від одного формою та розміром.

  Фізичне тіло -  відокремлений від інших матеріальний об’єкт, що має певну форму і розміри.

Нині відомо майже 20 000 000 різних речовин. Як же розібратися в цій безлічі речовин? Виявляється, кожна речовина має певну сукупність властивостей, які визначають її індивідуальність.

Матеріал – це речовина (або суміш речовин), яка використовується людиною  для виготовлення предметів.

     Властивості речовини — це певні ознаки, за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної.

Властивості речовин вивчають для того, аби знати, як дану речовину з якомога більшою користю використовувати, як правильно з нею поводитися, як її розпізнати серед інших речовин. Адже є багато речовин з небезпечними для людини властивостями: одні легко спалахують і можуть спричинити пожежу, другі — отруйні і можуть викликати хворобу і навіть загибель людини, треті — здатні вибухати і можуть завдати непоправної шкоди. Однак усі ці небезпечні властивості можна спрямувати на користь людині

Властивості

                    фізичні                                                   хімічні

           (можна виявити                           (виявляються лише в процесі     

при безпосередньому спостереженні)   перетворення одних речовин на інші).

http://subject.com.ua/lesson/chemistry/7klas/7klas.files/image002.jpg

Хімія займається пошуком, накопиченням і систематизацією знань про речовини. Пошук і накопичення знань неможливі без оволодіння певними методами пізнання, серед яких можна виділити спостереження та експеримент.

Спостереження має бути активним. Тобто, потрібно спостерігати цілеспрямовано. Інколи для того, щоб краще провести спостереження потрібно використовувати спеціальні пристрої (мікроскопи, лінійку, вольтметр і т. д.).

Експеримент — цілеспрямований і контрольований вплив на досліджуваний об’єкт за певних умов.

Проведення експерименту передбачає:

    визначення цілей експерименту;

    теоретичне обґрунтування умов експерименту;

    розробка основних принципів, створення технічних засобів;

    спостереження, вимірювання та фіксація виявлених у ході експерименту властивостей;

     обробка результатів експерименту;

    попередня класифікація та порівняння  даних

Накопичення експериментальних даних, їх систематизація, аналіз дозволяють людині не лише вивчати, але й передбачати властивості речовин. На підставі отриманих даних формулюються закони й теорії.

Закон — теоретично обґрунтоване і практично доведене наукове твердження.

Необхідно чітко розуміти, що людина лише відкриває закони природи, вони існують незалежно від нашої свідомості.

Теорія — вища досконала форма наукового відбиття дійсності.

З допомогою теорій можна не лише пояснити явища, але й передбачати нові явища, речовини із заданими властивостями.

Наприклад:

Дивитися, як кипить вода, — спостереження, вимірювати температуру кипіння — експеримент.


21.09

https://docs.google.com/document/d/1EtPtDkXKkzKxROwZMhM6RkNj2guj9HIN/edit?usp=sharing&ouid=115092908382018434802&rtpof=true&sd=true


18.09.23

Хімія. 7 клас. Тема «Фізичні тіла. Речовини. Як вивчають речовини. Фізичні властивості речовин

Переглянути відео 1

https://www.youtube.com/watch?v=jcl7_Dxxtrk            

відео       2

https://www.youtube.com/watch?v=3bPQEPBkapo

Вивчити параграф  №4 або опрацювати конспект.

Конспект

ФІЗИЧНІ ТІЛА. МАТЕРІАЛИ. РЕЧОВИНИ. ЯК ВИВЧАЮТЬ РЕЧОВИНИ. ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ

 

Усі предмети, які нас оточують, називаються тілами.

Тіла можуть мати природне походження (наприклад, камінь, сніжинка) або можуть бути створені людиною (зошит, літак). Те, з чого складається тіло, називається речовиною.

Речовина – це вид матерії, що складається із структурних частинок, які мають масу та властивості.

Цим самим підводимо учнів до розуміння того, що одна і та ж речовина може утворювати кілька фізичних тіл, що відрізняються одне від одного формою та розміром.

  Фізичне тіло -  відокремлений від інших матеріальний об’єкт, що має певну форму і розміри.

Нині відомо майже 20 000 000 різних речовин. Як же розібратися в цій безлічі речовин? Виявляється, кожна речовина має певну сукупність властивостей, які визначають її індивідуальність.

Матеріал – це речовина (або суміш речовин), яка використовується людиною  для виготовлення предметів.

     Властивості речовини — це певні ознаки, за якими різні речовини подібні між собою або відрізняються одна від одної.

Властивості речовин вивчають для того, аби знати, як дану речовину з якомога більшою користю використовувати, як правильно з нею поводитися, як її розпізнати серед інших речовин. Адже є багато речовин з небезпечними для людини властивостями: одні легко спалахують і можуть спричинити пожежу, другі — отруйні і можуть викликати хворобу і навіть загибель людини, треті — здатні вибухати і можуть завдати непоправної шкоди. Однак усі ці небезпечні властивості можна спрямувати на користь людині

Властивості

                    фізичні                                                   хімічні

           (можна виявити                           (виявляються лише в процесі     

при безпосередньому спостереженні)   перетворення одних речовин на інші).

http://subject.com.ua/lesson/chemistry/7klas/7klas.files/image002.jpg

Хімія займається пошуком, накопиченням і систематизацією знань про речовини. Пошук і накопичення знань неможливі без оволодіння певними методами пізнання, серед яких можна виділити спостереження та експеримент.

Спостереження має бути активним. Тобто, потрібно спостерігати цілеспрямовано. Інколи для того, щоб краще провести спостереження потрібно використовувати спеціальні пристрої (мікроскопи, лінійку, вольтметр і т. д.).

Експеримент — цілеспрямований і контрольований вплив на досліджуваний об’єкт за певних умов.

Проведення експерименту передбачає:

    визначення цілей експерименту;

    теоретичне обґрунтування умов експерименту;

    розробка основних принципів, створення технічних засобів;

    спостереження, вимірювання та фіксація виявлених у ході експерименту властивостей;

     обробка результатів експерименту;

    попередня класифікація та порівняння  даних

Накопичення експериментальних даних, їх систематизація, аналіз дозволяють людині не лише вивчати, але й передбачати властивості речовин. На підставі отриманих даних формулюються закони й теорії.

Закон — теоретично обґрунтоване і практично доведене наукове твердження.

Необхідно чітко розуміти, що людина лише відкриває закони природи, вони існують незалежно від нашої свідомості.

Теорія — вища досконала форма наукового відбиття дійсності.

З допомогою теорій можна не лише пояснити явища, але й передбачати нові явища, речовини із заданими властивостями.

Наприклад:

Дивитися, як кипить вода, — спостереження, вимірювати температуру кипіння — експеримент.


14.09.23

Хімія. 7 клас. Тема Практична робота №1.

 

Увага! Виділене блакитним  кольором не записувати! Практичну роботу надсилаєте на перевірку на сайт Карпівського ліцею.

Практична робота №1

Тема. Правила техніки безпеки під час роботи в ка­бінеті хімії. Прийоми роботи з лабораторним посудом і нагрівальними приладами. Будова полум'я .

Мета. Вивчити  правила  техніки безпеки під час виконання практичної роботи в кабінеті хімії; вивчити будову лабораторного  штатива, спиртівки  та полумя; навчитися використо­вувати лабораторний посуд, лабораторний шта­тив, нагрівальний прилад.

Обладнання:   нагрівальний при­лад, лабораторний штатив, набір лабораторного посуду.

Хід роботи

I.  Повторення правил техніки безпеки в кабінеті хімії, під час проведення хімічного експерименту, інструктаж перед початком практичної роботи

Щоб бути допущеним до практичної роботи, необхідно виконати тестові завдання .

Варіант І

1. Входити до кабінету хімії можна:

а)    без дозволу вчителя;

б)    з дозволу вчителя;

в)                                                           з дозволу старости класу.

2. Під час роботи на робочому столі можуть знаходитися:

а)   портфель;

б)    верхній одяг;  

в)    бутерброд;

г) підручник хімії;

д)    письмове приладдя.

3. Під час роботи слід використовувати тільки реактиви в склянках:

а) без етикеток;

б)   з етикеткою, на якій написано формулу і назву речовини.

4. Залишки реактивів:

а) необхідно виливати або висипати назад у склянку, з якої вони були взяті;

б)   не можна виливати або висипати назад у банку, в якій вони місти­лися;

в) слід віддати лаборанту;

г) можна злити або зсипати разом в одну склянку.

5. Нагріваючи пробірку, необхідно:

а)   тримати її пробіркотримачем;

б)   тримати її руками;

в)   направляти отвором до себе;

г) направляти отвором на товариша;

д)   направляти убік від усіх.

6. На смак:

а) можна куштувати всі реактиви;

б)   не можна куштувати жодні речовини;

в) можна куштувати деякі речовини.

7. Після закінчення роботи:

а) можна залишити неприбраним робоче місце;   '

б)   слід самому прибрати робоче місце;

в) необхідно вимити руки;

г) усі невикористані реактиви злити або зсипати разом в одну склянку.

 

Відповідь: 1… ;  2…;  3…;  4…;     5…;   6…;  7 …       

 

ІІ. Виконання практичної роботи за інструкцією

Інструкція до проведення практичної роботи

Дослід 1. Вивчення лабораторного штатива

Розгляньте лабораторний штатив, познайомтеся з його складовими. Закінчіть речення:

1— Основа штатива має велику площу і виготовлена з чавуна для того, щоб...

2— Стрижень необхідний для...

3— Муфта необхідна для...

4— Лапка тримача необхідна для...

5— Кільце штатива призначене для...

6— Гвинт тримача необхідно закрутити так, щоб пробірки не...

Дослід 2. Ознайомлення з лабораторним посудом

Ознайомтеся з лабораторним посудом (див. конспект попереднього уроку). Запишіть у зошиті назви лабораторного посуду та його призначення за наведеним зразком.

 

Лабораторний посуд

Призначення

1.     Мірний циліндр

Вимірювання точного обєму рідини

2.      

 

3.      

 

4.      

 

 

Дослід 3. Ознайомлення з нагрівальними приладами, правилами користування ними, будовою полум'я

Намалюйте спиртівку та підпишіть її складові



Будова полум'я



                                             


                   

Намалюйте  та вкажіть  зони полумя

1) Нижня зона: відбувається змішування газів з повітрям (t= 350 °С).

2) Середня зона, найяскравіша: тут розкладаються карбоновмісні ре­човини і часточки вуглецю сильно розігріваються і випромінюють світло (t= 1540 °С).

3) Зовнішня частина полум'я, найгарячіша: відбувається цілковите згоряння газів з Нижня зона: відбувається змішування газів з повітрям (t= 350 °С).

Зробіть узагальнюючий висновок про правила поведінки в кабінеті хімії, правила користування лабораторним устаткуванням, нагрівальним приладом.

Висновок. На даній практичній роботі я вивчив(ла) …


Хімія. 7 клас. Тема «Правила поведінки учнів у хімічному кабінеті. Ознайомлення з обладнанням кабінету хімії та лабораторним посудом» Д/з Вивчити параграф 3 або опрацювати наступний  конспект

Конспект

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ УЧНІВ У ХІМІЧНОМУ КАБІНЕТІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ОБЛАДНАННЯМ КАБІНЕТУ ХІМІЇ ТА ЛАБОРАТОРНИМ ПОСУДОМ.

https://docs.google.com/document/d/1phIfBcNb6Q7QxIthtAXXmLwwlaqBnbrc/edit?usp=sharing&ouid=115092908382018434802&rtpof=true&sd=true


07.09. 2023

 

Хімія. 7 клас. Тема «Короткі відомості з історії хімії.

Д/з Вивчити параграф 1(до кінця) Переглянути презентацію за посиланням https://naurok.com.ua/prezentaciya-himiya---prirodnicha-nauka-himiya-v-navkolishnomu-sviti-71112.html


04.09

Хімія. 7 клас. Тема «Хімія. Природнича наука. Речовини  та їх перетворення.

Д/з Вивчити параграф 1. Переглянути презентацію за посиланням https://naurok.com.ua/prezentaciya-himiya---prirodnicha-nauka-himiya-v-navkolishnomu-sviti-71112.html

Немає коментарів:

Дописати коментар